وزیر ارشاد تهدید، سخنگو انکار

نویسنده

safarharandi456.jpg

اسفندیار صفاری

وزیر ارشاد اسلامی به رسانه های کشور در مورد مانع تراشی در برابر اجرای طرح نیروی انتظامی هشدار داد و گفت: “این قبیل رسانه‌ها مطمئن باشند تا حدی قابل تحمل هستند ولی در صورت ادامه آن با اقتدار با آنها برخورد می‌شود”.

صفار هرندی در حالی رسانه ها را تهدید کرد که همکارش غلامحسین الهام سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران طرح مبارزه با بدحجابی را به قوه قضائیه نسبت داد و گفت: “دولت نمی خواهد در کار قوه قضائیه دخالت کند”. آن هم در شرایطی که روز دوشنبه رییس قوه قضائیه طی سخنانی که در خبرگزاری ها منتشر شد، به طرح مبارزه با بدحجابی اعتراض کرد و گفت: “کشاندن زنان و جوانان به کلانتری ضرر دارد، و منفعتی ندارد”.

در چهارمین روز از اجرای طرح مبارزه با بدحجابی وزیر ارشاد طی اظهاراتی رسانه ها را تهدید کرد که در صورت انتقاد از این طرح، آنان را تحمل نخواهد کرد. به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، محمد حسین صفار هرندی که در اولین همایش عفاف و حجاب در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما سخن می گفت، افزود: “این روزها عملکرد نیروی انتظامی و برخورد با متخلفان برای بعضی موجب نگرانی و برای برخی محل شیطنت شده که به هیچ وجه کار مناسبی نیست”.

وزیر ارشاد با ارائه تعریف جدیدی از جرم اظهارداشت: “جرایم لایه‌های گوناگون و متفاوتی دارد چیزهایی ممکن است جرم نباشد ولی برخلاف عرف معمول آن کشور باشد”. وی ضمن قدردانی از فعالیت نیروی انتظامی افزود: “متاسفانه در حق نیروی انتظامی ناسپاسی و اجحاف صورت گرفته که کار مبارزه با مفاسد اخلاقی و اجتماعی را در حد مبارزه با بدحجابی تنزل دادند… بدحجابی بخش کوچکی است که نیروی انتظامی آن را انجام می‌دهد و هدف اصلی برخورد با کسانی است که قواعد اجتماعی را به صورت خطرناکی زیرپا می‌گذارند”.

صفارهرندی باردیگر با انتقاد از دولتهای 28 سال حاکمیت جمهوری اسلامی گفت: “باقی ماندن مشکلات فرهنگی به دلیل این است که در گذشته دستگاهها از همه امکانات و توانمندیهای خود به صورت خردمندانه استفاده نکرده‌اند… بسیاری از مشکلات ما در گذشته ناشی از عدم همکاری دستگاهها و مانع تراشی بود که حتی این شیوه شامل دستگاههایی که تابع و متبوع یکدیگر بودند نیز دیده می‌شد که الحمدالله در حال حاضر تمامی دستگاههای کشور با هم همدل هستند که جای شکر دارد”.

صفارهرندی با حمایت از طرح مبارزه با بدحجابی گفت: “کاری که هم اکنون در ستاد عفاف و حجاب مد نظر است هیچ منافاتی با ماموریت نیروی انتظامی ندارد و به نوعی پشتیبانی‌کننده فعالیت های ستاد می‌باشد”.

وزیر ارشاد اسلامی در این همایش که تمامی اعضای ستاد عفاف و حجاب از تمامی وزارتخانه‌ها و سازمانها در آن حضور داشتند تاکید کرد که این کار” نوعی عبادت” است و “باید با افرادی که از موضع غفلت وارد می‌شوند و در جامعه اسلامی قبح گناه را می‌شکنند،برخورد کرد”.

وزیر ارشاد و رسانه دولتی

خبرگزاری دولتی ایرنا که مدیریت آن تحت نظر وزیر ارشاد اسلامی است در حالی تهدید وزیر ارشاد اسلامی علیه رسانه ها را منتشر کرد که خود در گزارشی مفصل تحت عنوان”بایدها و نبایدهای طرح مبارزه با بدحجابی” نوشت: “به نظرمی‌رسد که‌هیچ عقل سلیمی مبارزه با آسیب‌های اجتماعی را امر ناپسندی نمی‌داند، اما آنچه که موجب تفریق و اختلاف است و بعضا منجر به اعتراضات می شود شکل و شیوه این کنترل و مبارزه است”.

این خبرگزاری با اشاره به اینکه”این موضوع که مصادیق بدحجابی چیست و شیوه برخورد با بدحجاب‌ها چگونه خواهدبود، دامنه بحث درباره طرح را باز گذاشته است” در موفقیت چنین طرحی تردید کرد و نوشت: “این مساله‌به ویژه با ذهنیتی که افکار عمومی نسبت به اجرای طرح مقابله با بدحجابی در سال‌های گذشته در ذهن داشته، بر ابهامات و تردید درباره احتمال موفقیت آن افزوده است”. خبرگزاری دولتی ایرنا در ادامه با توصیف نظر افکار عمومی در خصوص مبارزه با بدحجابی افزود: “آنچه افکار عمومی با توجه به اجرای طرح در سال‌های گذشته در ذهنش ثبت کرده، این است که اجرای چنین طرح‌هایی بعضا با زور و فشار و رفتارهای فیزیکی و اعمال فشارهای روانی همراه بوده است….. تجربه نشان داده است که این شیوه مبارزه با بدحجابی تاکنون نتایج مثمر ثمری به دنبال نداشته و حتی تا حدی منجر به اعتراضات و نتایج و واکنش‌های نامطلوب‌تری از سوی جوانان شده است”.

علی الظاهر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی زمانی که در همایش عفاف رسانه ها را تهدید می کرد که در صورت ادامه انتقاد از دستگیری زنان و دختران جوان،آنان را تحمل نخواهد کرد و با اقتدار با آنها برخورد می کند،رسانه تحت امر خود را نخوانده و از نظرات کارشناسان آن بهره نبرده بود.

دولت و قبول مسئولیت

از سوی دیگر سخنگوی دولت در روز چهارم از اجرای طرح مبارزه با بدحجابی نقش دولت را در این طرح انکار کرد و گفت: “این امر در محدوده‌ کار دولت نیست و دولت در فعالیت‌های قوه‌ قضاییه دخالت نمی‌کند؛ چراکه در این طرح نیروی انتظامی به عنوان ضابط قضایی انجام ماموریت می‌کند”.

در حالی که نیروی انتظامی زیر مجموعه وزارت کشور و فرماندهی آن با تفویض اختیارات از سوی رهبر جمهوری اسلامی بر عهده وزیر کشور است،سخنگوی دولت نقش دولت را در طرح مبارزه با بدحجابی انکار کرد و گفت: “وظیفه‌ دولت انجام کار فرهنگی از جمله اشباع بازار از محصولات فرهنگی از جمله پوشاک مناسب و ارزان قیمت است و در این ارتباط نیز توصیه‌های لازم به وزارت‌خانه‌های صنایع و بازرگانی داده شده است”.

اظهارات سخنگوی دولت در حالی مطرح شد که رییس قوه قضائیه یک روز قبل از انکار سخنگوی دولت در سخنانی که از سوی خبرگزاری ها انتشار یافت، علاوه بر غیر قانونی بودن و فساد زائی این دستگیری ها، از دولت و مقامات اجرائی خواسته بود تا با تشکیل ستادهای مشترک به ریشه یابی ناهنجاری های اجتماعی و پیشگیری قانونی آن مبادرت کنند.

رییس کل دادگستری تهران نیز در اعتراضی مشابه به نیروی انتظامی در پاسخ به انتقاد فرمانده نیروی انتظامی مبنی اینکه قضات احکام سنگین برای دستگیر شدگان صادر نمی کنند،پاسخ داد.وی گفت: “قوه‌ قضاییه و دادگستری مکلف نیست خود را با ضابطان تنظیم کند بلکه این ضابطان هستند که باید آموزش و تعلیمات را از قضات بگیرند و اجرا کنند”.

اعتراض دادسرای جنائی به نیروی انتظامی

اعتراض دادسرای جنائی به اظهارات اخیر فرمانده نیروی انتظامی نیز دیروز توسط خبرگزاری ها انتشار یافت. فخرالدین جعفرزاده، سرپرست دادسرای جنایی تهران در اظهارنظری از سوی قضات دادسرای جنایی به اظهارات اخیر فرمانده‌ نیروی انتظامی پاسخ داد و تاکید کرد که دادسرای جنایی تهران چنانچه در پرونده‌های مربوط به این دادسرا اظهارنظر بی‌مورد یا نشر اکاذیب صورت گیرد، حق پیگیری موضوع را برای خود محفوظ می‌داند.

این مقام قضائیی با اشاره به اظهارات فرمانده نیروی انتظامی در مورد قضات که آنها را به سهل انگاری و عدم صدور احکام سنگین در قبال متهمانی که این نیرو دستگیر می کند، متهم کرده بود، اعلام کرد: “دعاوی کیفری متوجه انسان‌ها و شخصیت انسانی، جان، مال، حیثیت و نوامیس اشخاص می‌باشد و با آزادی اساسی مردم سر و کار دارد و دخالت در این امور صرفا از وظایف قاضی است و غیر او کسی حق مداخله ندارد”.


دستگیری 477 زن در 3 روز

با وجود آنکه دولت و قوه قضائیه هیچ یک تاکنون مسئولیت طرح مبارزه با بدحجابی را بر عهده نگرفته اند ولی دیروز آمار جدیدی از دستگیری زنان و جوانان در روز سوم اجرای آن انتشار یافت. سرهنگ مهدی احمدی معاون اطلاع رسانی نیروی انتظامی گفت:“دستگیرشدگان شامل 164 زن بدحجاب، 4 مرد با پوشش نامناسب، 7 تن در ارتباط با موضوع ایجاد مزاحمت برای نوامیس و 6 تن نیز در خصوص سایر موضوعات مرتبط با امنیت اجتماعی هستند که از مجموع 181 تن، 11 تن به مرجع قضایی معرفی شدند”.

با احتساب 296 زنی که طی دو روز اول اجرای طرح مبارزه با بدحجابی دستگیر شدند شمار زنان دستگیر شده تا روز سوم به 477 نفر رسید که به گفته مقامات انتظامی 86 نفر از آنان به مرجع قضائی معرفی شدند.