حل و فصل بحران در سوریه و ایران

نویسنده

» گزارش نوول ابزرواتور از:

گروه کشورهای بریکس [برزیل، روسیه، هندوستان، چین و آفریقای جنوبی] که مایل به داشتن نفوذ دیپلماتیک در سطح جهانی اند، روز پنج شنبه در نشستی در دهلی نو به اتفاق آرا به این نتیجه رسیدند که خشونت در سوریه و بحران اتمی ایران تنها با مذاکره حل و فصل می شود.

سران این کشورها که منافع اقتصادی مهم ترین محور مواضع شان را تشکیل می دهد، همچنین پیشنهاد تأسیس یک بانک جدید در زمینه توسعه و گسترش را در تقابل با نهادهای مالی غربی مطرح کردند.

مانموهان سینگ، نخست وزیر هندوستان، در بیانیه نهایی چهارمین نشست این گروه اظهار داشت: “ما به این نتیجه رسیده ایم که یافتن راه حل در سوریه و ایران تنها ازطریق گفتگو حاصل می شود.”

کشورهای گروه بریکس که ۴۰ درصد جمعیت جهان را تشکیل می دهند در تلاش اند تا نیروی اقتصادی فزاینده خود را در صحنه بین المللی و در راستای منافع مختلف به کار گیرند.

دیمتری مددوف، رییس جمهور روسیه، به مطبوعات اظهار داشت که “برنامه بریکس در آینده این است که به صورت گام به گام این گروه را به یک سازمان قدرتمند تبدیل کند”، درحالی که هو جینتائو، رییس جمهور چین معتقد است که “تفاوت ها را باید به مثابه فرصتی برای بهره برداری از قدرت هر یک از ۵ کشور دانست”.

در “بیانیه دهلی” آمده است که “پنج کشور به شدت نگران وضعیت سوریه اند و خواستار پایان یافتن هرچه سریعتر خشونت ها و تخلفات حقوق بشری در این کشور هستند”.

در این بیانیه همچنین آمده است که این گروه به اتفاق آرا از پیشنهاد ایجاد صلح کوفی عنان در سوریه حمایت می کند.

روسیه و چین به عنوان دو متحد بزرگ دمشق از حق وتوی خود در شورای امنیت سازمان ملل استفاده کردند و با اعمال زور و هرگونه مداخله خارجی برای حل رویارویی ها در سوریه یا بحران به وجود آمده با ایران به مخالفت برخاستند.

سران این کشورها همچنین خاطرنشان کردند که “مداخله علیه ایران باعث وقوع پیامدهای فاجعه باری خواهد شد که به نفع هیچ کس نیست”.

در بیانیه نهایی همچنین آمده است: “ایران در زمینه ایجاد صلح و کامیابی در منطقه نقش اساسی دارد. ما می خواهیم که ایران در این منطقه نقش خود را به عنوان عضو مسؤول جامعه بین المللی ایفا کند.”

وزرای دارایی این پنج کشور در رابطه با پیشنهاد ایجاد بانک جدید توسعه قصد دارند “امکان تحقق آن را بررسی کنند”. این بانک در صورت تأسیس می تواند به عنوان نقطه مقابلی در برابر بانک جهانی و بانک توسعه آسیا محسوب شود. البته ایده تأسیس این نهاد اولیه مشترک هنوز قدری مبهم به نظر می رسد.

منبع: نوول ابزرواتور، ۲۹ مارس