خانه‌نشینی یازده روزه؛ پس از یکسال

نویسنده
حسین محمدی

» گزارش مشاور مطبوعاتی احمدی‌نژاد

با گذشت نزدیک به یک سال از خانه‌نشینی یازده روزه احمدی‌نژاد٬ علی‌اکبر جوانفکر٬ مشاور مطبوعاتی دولت و برخی اصولگرایان، موارد بیشتری از جزییات این ماجرا را منتشر کرده‌اند.

این در حالی است که اواخر اسفندماه سال گذشته٬ احمدی‌نژاد در پاسخ به سئوال نمایندگان درباره چرایی خانه‌نشینی خود٬ این خبر را تکذیب کرده و گفته بود هرگز محل کار خود را ترک نکرده و حتی بسیاری به وی می‌گویند که بهتر است استراحت کند.

علی‌اکبر جوانفکر٬ مشاور احمدی نژاد٬ در سرمقاله‌ای در روزنامه ایران٬ درباره دلایل خانه‌نشینی احمدی‌نژاد نوشت: “در آخرین روزهای فروردین ماه سال ۹۰، رئیس جمهور ضمن موافقت با استعفای آقای مصلحی از سمت وزارت اطلاعات، وی را به عنوان مشاور خود در امور اطلاعاتی منصوب کرد. این تصمیم رئیس جمهور واکنشهای سریع و در عین حال غیرقانونی مخالفان دولت را در پی داشت، به گونه‌ای که سه روز قبل از انتشار نامه مقام معظم رهبری به آقای مصلحی دایر بر ابقای وی در سمت قبلی، جریان رسانه‌ای مخالف دولت، به انتشار یک خبر کذب مبادرت ورزید و از حکم حکومتی رهبر معظم انقلاب در این زمینه خبر داد در حالی که هیچ حکمی در آن زمان از سوی معظم‌له صادر نشده بود”.

این در حالی است که پیش از این رسانه‌های اصول‌گرا نوشته بودند که حیدر مصلحی هرگز استعفا نداده و احمدی‌نژاد وی را برکنار کرده است.

جوانفکر ادامه داده است: “اقدامات غیرقانونی مخالفان دولت برای در هم شکستن منزلت و اقتدار رئیس جمهور با یک موج سنگین تبلیغاتی همراه شد و آقای احمدی‌نژاد پس از بازگشت از سفر استانی به کردستان، برای مهار زدن به سرکردگان مخالف خود، تصمیم گرفت برای مدتی خانه‌اش را به دفتر کار خویش تبدیل کند و از این طریق به آنها نسبت به ورود به حریم اختیارات رئیس جمهور هشدار دهد”.

مشاور احمدی‌نژاد افزوده است: “هجمه علیه آقای احمدی‌نژاد تا حدودی فروکش کرد اما این حملات سمت و سوی تازه‌ای به خود گرفت و اطرافیان رئیس جمهور در کانون هجوم تبلیغاتی و سیاسی مخالفان بی‌بصیرت قرار گرفتند”.

پس از خانه‌نشینی یازده روزه احمدی‌نژاد٬ اصول‌گرایان گروهی از اطرفیان احمدی‌نژاد را مسبب این قضیه دانستند. آن‌ها افرادی چون مشایی٬ رحیمی و بقایی را “جریان انحرافی” خوانده و آن‌ها را محرّکان احمدی‌نژاد برای خانه‌نشینی دانستند.

اما مشاور احمدی‌نژاد نظر دیگری درباره این جریان دارد: “بررسی‌ها نشان می‌دهد که جریان موهوم انحرافی، ساخته و پرداخته ذهن سیاستمداری کهنه‌کار است و او کسی جز نویسنده نامه‌های بدون سلام، نیست. ابزارها و عوامل مختلف به صورت مستقیم و غیر مستقیم، آگاهانه یا از روی ناآگاهی به خدمت گرفته شدند تا اطرافیان و همفکران رئیس جمهور تحت عنوان جریان انحرافی ترور شخصیت شوند و زمینه برخورد قانونی و قضایی با آنان فراهم گردد. همکاران نزدیک رئیس جمهور بر اساس آنچه «مسموعات» توصیف شد، به صورت همزمان به فراماسونر، بهایی بودن و عضویت در انجمن حجتیه متهم شدند و البته جز هیاهو و تبلیغات بی‌حاصل، هیچ شاهدی برای اثبات این ادعاها ارائه نشد و مدعی‌العموم نیز هیچگاه درصدد بر‌نیامد که به این اتهامات بی‌اساس رسیدگی کند.”

در تحولی دیگر سایت دیگربان اقدام به انتشار فایل صوتی سخنرانی محمد یزدی٬ رییس اسبق قوه قضاییه کرد.

یزدی درباره خانه‌نشینی یازده روزه احمدی‌نژاد گفته که رهبر جمهوری‌اسلامی نه تنها با بحث برکناری مصلحی٬ بلکه با پیشنهادهای احمدی‌نژاد درباره جایگزین‌های وی نیز مخالفت کرده است.

یزدی همچنین گفته رهبر جمهوری‌اسلامی با پیشنهاد احمدی‌نژاد برای سرپرستی وزارت اطلاعات توسط خود وی نیز مخالفت کرده است. به گفته یزدی “این پیشنهاد هم با مخالفت آقا مواجه شده و در نهایت منجر به خانه‌نشینی ۱۱ روزه” احمدی‌نژاد شده است.

یزدی در پایان این سخنرانی به صراحت از احمدی‌نژاد و نزدیکانش با عنوان “باندی” نام می‌برد که با تسلط بر وزارت اطلاعات می‌خواستند در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری پیروز شوند.

بحث خانه‌نشینی احمدی‌نژاد اردیبهشت سال گذشته٬ و به دنبال مخالفت رهبر جمهوری‌اسلامی با برکناری حیدر مصلحی آغاز شد.

محمود احمدی‌نژاد اقدام به برکناری حیدر مصلحی کرد٬ اما این اقدام با مخالفت رهبر جمهوری‌اسلامی مواجه شد و وی با حکم حکومتی دستور داد تا مصلحی بماند؛ این مساله موجب خانه‌نشینی یازده روزه احمدی‌نژاد شد.

بنا به گفته مجتبی ذوالنور٬ جانشین سابق نماینده ولی فقیه در سپاه٬ حتی احتمال استعفای احمدی‌نژاد نیز مطرح شده بود که با موافقت رهبر جمهوری‌اسلامی نیز مواجه شده بود.