مخالفت با قرارداد امنیتی

نویسنده

» گزارش واشنگتن پست از توافق افغانستان و آمریکا

وزارت امور خارجه ایران روز سه‌شنبه از افغانستان خواست تا توافق امنیتی با آمریکا را که می‌تواند هزاران نیروی آمریکایی و متحدانش را در کشور همسایه تا ده سال دیگر نگاه دارد، امضاء نکند.

این تقاضا پیش از سفر هفته آینده حامد کرزی رئیس‌جمهور این کشور به ایران صورت گرفته است. کرزی از توافق حمایت اما شرایط جدیدی برای تصویب آن نطرح کرده و امضای آنرا به جانشین خود که در انتخابات آوریل انتخاب می‌شود واگذار کرده است.

مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: “جمهوری اسلامی ایران امضاء و تصویب این توافق را به نفع منافع درازمدت افغانستان نمی‌بیند.”

وی افزود: “به نظر ما تصویب و اجرای این توافق تاثیر منفی بر روند مسایل منطقه خواهد گذاشت.”

ایران مدت‌هاست با توافقی که نیروهای آمریکا را پشت مرزهایش نگه می‌دارد مخالف است. این دو کشور حدود ۹۴۵ کیلومتر مرز مشترک دارند.

آمریکا به کرزی فشار می‌آورد که توافق برای ادامه حضور نظامی ناتو و آمریکا در افغانستان را پس از پایان توافق جاری در سال ۲۰۱۴ امضاء کند. آمریکا می‌گوید این نیروها را برای آموزش ارتش و پلیس افغانستان در این کشور نگاه می‌دارد.

شورای ملی مقامات عالیرتبه افغان این توافق را تصویب کرده‌ و از کرزی خواسته‌اند آن را تا پایان ماه آینده امضاء کند. این زمان مهلت آمریکاست تا برای خروج کامل تا پایان سال ۲۰۱۴ برنامه‌ریزی کند. کرزی تاکنون این خواسته را رد کرده است.

افخم همچنین خبر داد که کرزی هفته آینده به تهران سفر خواهد کرد. او آخرین بار در ماه اوت برای شرکت در مراسم تحلیف ریاست جمهوری حسن روحانی به ایران آمده بود. کابل هنوز این سفر را رسما تایید نکرده است.

منبع: واشنگتن پست - 3 دسامبر 2013