ممنوع فقط برای مردم، نه مقامات

نویسنده

» گزارش فرانس ۲۴ از شبکه های اجتماعی

آسیه حمزه

درحالی که شبکه های اجتماعی از سال ۲۰۰۹ در ایران مورد سانسور قرار گرفته اند، بسیاری از شخصیت های برجسته سیاسی، ازجمله رییس جمهور حسن روحانی، از این شبکه ها استفاده می کنند. و این برخلاف خواسته دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی است.

این همان حالتی است که به آن “بالا بردن تن صدا” می گویند. فرمانده نیروی انتظامی ایران روز دوشنبه ۲ دسامبر به شدت به انتقاد از مسئولان دولتی فعال در شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک و توئیتر پرداخت که استفاده از آنها از سال ۲۰۰۹ ممنوع اعلام شده. “این الگوی اشتباهی است که می تواند در نزد مردم رقابت ایجاد کند.”

سردار اسماعیل احمدی مقدم در پاسخ به سؤالی دایر بر حضور اعضای دولت در شبکه های اجتماعی گفت: “اینکه برخی مسئولان کم کم از خطوط قرمز عبور می کنند و به شبکه های اجتماعی ممنوع برای شهروندان وارد می شوند، جالب نیست.” او در حاشیه نشست پلیس اینترنتی گفت که این حضور “به نوبه خود مصداق جرم ندارد، ولی نحوه استفاده از این شبکه ها می تواند به ارتکاب جرم منجر شود”.

منظور رییس نیروی انتظامی، شخص رییس جمهور حسن روحانی است. او که در ماه ژانویه انتخاب شده، به طور مرتب از حساب توئیتر خود برای انتقال ایده هایش به زبان های انگلیسی و فارسی استفاده می کند. البته او مکالمه تلفنی خود با باراک اوباما را در تاریخ ۲۸ سپتامبر در یک سایت میکروبلاگینگ اعلام کرد.

ولی اولین شخصیت قوه مجریه که راه استفاده از شبکه های اجتماعی را باز کرد، وزیر امور خارجه محمد جواد ظریف بود. رییس دیپلماسی ایران به طور مرتب حساب توئیتر و فیس بوک خود را به روزرسانی می کند. حساب فیس بوک او بیش از ۷۰۰ هزار و توئیتر وی کمی بیش از ۹۶ هزار علاقه مند دارند. او در تاریخ ۲۴ نوامبر ازطریق این شبکه ها توافق مقدماتی درخصوص برنامه هسته ای ایران در ژنو را به صورت رسمی اعلام کرد: “ما به توافق رسیدیم.”

 

آیا انقلاب دیجیتال آغاز شده؟

سانسور توئیتر، فیس بوک و همچنین یوتیوب به سال ۲۰۰۹ بازمی گردد؛ زمانی که محمود احمدی نژاد مجدداً به ریاست جمهوری ایران انتخاب شد و اعتراضات فراوانی در این خصوص به راه افتاد. ولی چند ماهی است که آوازه کاهش محدودیت های سیاسی و فرهنگی، ازجمله ازسوی رییس جمهور روحانی، آغاز شده. رییس جمهور ایران در مصاحبه ای که در تاریخ ۲۵ سپتامبر با شبکه آمریکایی سی ان ان انجام داد، تأکید کرده بود که مایل است “در چارچوب اخلاقیات، بتوان به شبکه های اجتماعی دسترسی داشت”.

فقط مشکل در اینجاست که خواست وی برای آزادسازی جامعه ایران از محدودیت ها و سانسورها به دیوار سرسخت مسؤولان دستگاه های مختلف امنیتی و همچنین رهبر انقلاب آیت الله خامنه ای برخورد کرده که خود دارای یک حساب توئیتر [حساب توئیتر علی خامنه ای ازسوی ۳۲ هزار نفر دنبال می شود]، اینستاگرام و حتی فیس بوک است.

در میان استدلالاتی که علیه گشایش رسانه های اجتماعی مطرح شده، عدم اطمینان از محتویات “حلال” و مشروع است. سخنگوی دستگاه قضایی روز دوشنبه گفت که این هراس وجود دارد که فیس بوک به عنوان “وسیله ای برای تبلیغات فساد، روسپی گری و اعمال خلاف اخلاق و امنیت ملی” مورد استفاده قرار گیرد. غلامحسین محسنی اژه ای خاطرنشان کرد که “قبلاً موارد این چنینی مشاهده شده است”.

منبع: فرانس ۲۴، ۳ دسامبر