انتقاد علی خامنه ای از حسن روحانی

نویسنده

» تحلیل لوموند

آیت الله علی خامنه ای، رهبر انقلاب، گفت که از تلاش های دیپلماتیک انجام شده توسط حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل حمایت می کند، ولی همچنین خاطرنشان ساخت که همه چیز “بجا” نبوده است.

حسن روحانی، یک شخصیت مذهبی میانه رو که در زمان مجمع عمومی در نیویورک توجهات را به خود جلب کرد، با باراک اوباما به صورت تلفنی مکالمه نمود. این اولین تماس در سطح رؤسای جمهور دو کشور از زمان انقلاب اسلامی سال ۱۹۷۹ بود. به نوشته سایت اینترنتی علی خامنه ای، او دراین خصوص گفت: “ما از تحرک دیپلماسی دولت حمایت می‌کنیم و به آن اهمیت می‌دهیم و از آنچه در سفر اخیر بود حمایت می‌کنیم. ولی بخشی از سفر نیویورک به نظر ما بجا نبود.”

انتخاب حسن روحانی در ماه ژوئن باعث ایجاد امید در گرم شدن روابط میان تهران و کشورهای غربی شد که به دلیل برنامه اتمی ایران به شدت پرتنش شده است. در این حوزه استراتژیک، حرف آخر را علی خامنه ای می زند. خامنه ای گفت: “ما به هیات دیپلماسی دولت خوشبین هستیم، ولی به آمریکایی‌ها بدبین ایم. نمی توان به دولت آمریکا که یک دولت عهدشکن است اعتماد کرد.”

 

روحانی: از توصیه های رهبر پیروی کرده ایم

محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران نیز به نوبه خود گفت که روحانی باید از مکالمه تلفنی با باراک اوباما خودداری می ورزید.

روحانی در بازگشت به ایران اظهار داشت که قبل از سفر به نیویورک از توصیه های خامنه ای پیروی کرده. به گفته رسانه های ایرانی، نمایندگان مجلس ایران [که اکثراً محافظه کار و طرفدار رهبر محسوب می شوند] از اقدامات اخیر رییس جمهور جدید که درصدد است جمهوری اسلامی را از این انزوای دیپلماتیک خارج کند، حمایت کردند.

حسن روحانی نیز با نمایندگان مجلس دیدار کرد تا آنها را از گزارش سفر خود به نیویورک مطلع سازد. ۲۳۰ تن از ۲۹۰ نماینده مجلس بیانیه ای را در حمایت از روحانی به امضاء رساندند و در آن به تلاش های او برای ایجاد یک “ایران قدرتمند و صلح جو که ازطریق گفتگو و تبادل نظر به دنبال حل و فصل کردن مشکلات منطقه ای و بین المللی است” اشاره کردند.

منبع: لوموند، ۵ اکتبر