تهران به ریاض نزدیک می‌شود

نویسنده
گاردین

» گزارش گاردین از دیدار وزرای خارجه

رسانه‌های ایران گزارش دادند، ایران و عربستان سعودی برای اولین بار پس از انتخاب حسن روحانی به ریاست‌جمهوری، در سطح وزیر خارجه دیدار کرده‌اند که نشان از بهبود احتمالی روابط بین این دو رقیب خلیج فارس دارد.

ایران شیعه و این پادشاهی محافظه‌کار سنی برای نفوذ بیشتر در منطقه رقابت سختی دارند که در کشمکش‌های سیاسی و نظامی سوریه، عراق، لبنان، بحرین و یمن مشهود است.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، پس از دیدار با همتای سعودی خود، شاهزاده سعود الفیصل در نیویورک گفت، این گفتگوها می‌تواند به بهبود روابط منجر شود.

خبرگزاری رسمی ایرنا به نقل از ظریف گزارش داد: “من و همتای سعودیم اعتقاد داریم که این دیدار اولین صفحه از فصل جدیدی در روابط دو کشور خواهد بود. امیدواریم این فصل جدید در ایجاد ثبات در منطقه و صلح و امنیت جهانی موثر باشد و از منافع کشورهای مسلمان در جهان حفاظت کند.”

ایرنا گزارش داد که شاهزاده سعود، با اشاره به پیشروی شبه‌نظامیان داعش در عراق و سوریه گفته است، از حساسیت اوضاع اطلاع دارد. وی گفت: “ما از اهمیت و حساسیت این بحران و فرصت پیش رو آگاهی داریم. اعتقاد داریم با استفاده از این فرصت گرانبها و جلوگیری از اشتباهات گذشته می‌توانیم با این بحران با موفقیت برخورد کنیم. این دو کشور در منطقه پرنفوذ هستند و همکاری بین آن‌ها تاثیر واضحی برای برقراری امنیت در منطقه و جهان خواهد داشت.”

منبع: گاردین - 22 سپتامبر