ایران در آستانه خرید قاچاقی اورانیوم

نویسنده

» مقاله گاردین درباره اقدام مخفی اخیر ایران

دنیل نساو

 

 

گفته می شود ایران در آستانه رسیدن به توافقی برای خرید 1300 تن اورانیوم از قزاقستان است؛ اقدامی که فارغ از پیشنهاد تبادل سوخت اورانیومی توسط سازمان ملل، امکان پیگیری برنامه هسته ای را به این کشور می دهد. 

گمان می رود این قرارداد ارزشی معادل 450 میلیون دلار دارد و می تواند به منابع سوخت هسته ای کشور برای ادامه کار رآکتورهای پزشکی و تحقیقاتی کشور بیافزاید. کشورهای غربی نگران آن هستند که این اقدام در جهت پیشبرد برنامه تسلیحاتی هسته ای ایران باشد. خبر تبادل اورانیوم خالص شده از سوی آسوشیتدپرس اعلام شد. این خبرگزاری به گزارش تهیه شده از سوی اعضای معرفی نشدۀ درون آژانس بین المللی انرژی هسته ای استناد کرده است. 

در یک گزارش اطلاعاتی دو صفحه ای آمده است: “هزینه این تبادل به دلیل ماهیت مخفیانه قرارداد و نیز عزم ایران برای مخفی نگهداشتن مشخصات عوامل تأمین کنندۀ مواد هسته ای، بالا است.”

 مقام کشوری که این گزارش را تهیه کرده، گفته منظور از «عوامل»، مسؤولان سرکش در دولت قراقستان است که توافق را منعقد کرده اند.

ایران به دلیل خودداری از توقف برنامه غنی سازی اورانیوم که می تواند در تهیه تسلیحات هسته ای به کار رود، مشمول سه دور از تحریم های شورای امنیت سازمان ملل شده است. هرگونه تلاش این کشور برای واردات اقلام هسته ای، از جمله محموله عظیم اورانیوم، تخطی از تحریم ها به شمار می رود. مطابق تحریم های سازمان ملل، صادرات تمام کالاها، مواد، تجهیزات و دانش فنی که قابل استفاده در فعالیت های غنی سازی ایران باشند، به این کشور ممنوع شده است.

مایکل کافاندو سفیر بورکینافاسو در سازمان ملل که یکی از کرسی های ریاست کمیته تحریم های ایران در شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده دارد، سؤال های مربوط به توافق احتمالی میان ایران و قزاقستان را به مشاور تحریم این کمیته، زونگو سیدو، ارجاع داد. سیدو به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت:” تا جائی که ما می دانیم، هیچ یک از اعضای سازمان ملل، این کمیته را در جریان چنین اظهارات و اداعاهائی قرار نداده اند.”

مواد هسته ای که ایران در صدد تهیه آن است، باید به گاز اورانیوم تبدیل شود که خود پس از طی فرآیندی به سوخت هسته ای تبدیل می شود و یا پس از غنی سازی در تولید تسلیحات هسته ای به کار خواهد رفت. 

رآکتور تحقیقاتی تهران که تحت دستورالعمل های آژانس بین المللی انرژی هسته ای ایزوتوپ های پزشکی تولید می کند، سوخت خود را ظرف 18 ماه آینده به پایان می رساند و توافق بدست آمده بر سر سنگ معدن اورانیوم، نشان می دهد ایران در صدد تأمین ذخیرۀ سوخت برای ادامه کار این است.

 

منبع: گاردین- 20 دسامبر 2009