اتهامات تازه در سایت وابسته به سپاه

لیلا طیری
لیلا طیری

» آخرین اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی

با گذشت چهار روز از عاشورا، بازداشت فعالان سیاسی، مطبوعاتی و دانشجویی همچنان ادامه دارد. اردشیر امیرارجمند، مشاور حقوقی میرحسین موسوی و دکتر عابدی جعفری، عضو ستاد انتخاباتی موسوی و وزیر بازرگانی دولت او دیروز بازداشت شدند. بهاره هدایت، فعال سرشناس دانشجویی، دیگر فعال بازداشت شده دیروز بود که به گفته همسرش، ساعت ده شب بازداشت شد.

امین احمدیان گفته است: ماموران امنیتی ساعت 10 چهارشنبه شب با در دست داشتن حکم بازداشت همسرم، با  ورود به منزل ما، ضمن تفتیش و ضبط بسیاری از وسایل شخصی از جمله کتاب و کامپیوتر، بهاره را بازداشت کردند و با خود بردند.

خانم هدایت، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و مسئول روابط عمومی این اتحادیه دانشجویی است و پیش از او مهدی عربشاهی، دبیر این تشکل در روز عاشورا بازداشت شده است.میلاد اسدی دیگر عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت هم در زندان به سر می برد.

 

لیست چند صد نفره برای بازداشت

موج دوم بازداشت های فله ای فعالان در حالی ادامه دارد که وب سایت کلمه از تهیه یک لیست چند صد نفره برای بازداشت چهره های سیاسی، فعالان مدنی و حقوق بشری و روزنامه نگاران و خبرنگاران خبر داده است.

براساس این گزارش، نهاد های اطلاعاتی - امنیتی و برخی ارگان های نظامی لیست چند صد نفره ای را در اختیار دارند که بر اساس آن قرار است در چندین مرحله، گام به گام به بازداشت این چهره ها بپردازند.تلاش می شود این بازداشت ها در بی خبری کامل مردم و حامیان جنبش سبز  و در سکوت خبری صورت بگیرد.به همین دلیل در مرحله اول بازداشت خبرنگاران و روزنامه نگاران به منظور ایجاد رعب، وحشت و توقف فعالیت خبری در دستور کار قرار گرفته است.

کلمه به نقل از منابع موثق نوشته است: این لیست هزار نفره که در دستور کار نیروهای امنیتی و نظامی قرار دارد قرار است مرحله به مرحله و با سنجش واکنش افکار عمومی به مرحله اجرا در آید.

براساس این گزارش روند بازداشت ها نشان می دهد در مرحله نخست سعی کرده اند ابتدا اطرافیان آقایان موسوی خاتمی و کروبی را بازداشت و سپس با ادامه بازداشت روزنامه نگاران و خبرنگاران، جریان اطلاع رسانی را مختل کنند و افکار عمومی را در بی خبری نگه دارند.

 

علت بازداشت روزنامه نگاران

همزمان یک سایت خبری وابسته به سپاه به طرح ادعاهایی درباره علل بازداشت روزنامه نگارانی که روز سه شنبه بازداشت شده اند، پرداخت.

براساس ادعای سایت بولتن نیوز، “مرتضی کاظمیان و بدرالسادات مفیدی،  به دلیل آشوب افکنی و راهبری رسانه ای اغتشاشات دستگیر شده اند. نسرین وزیری حضور چشمگیری در اغتشاشات اخیر داشته و چندی قبل در مصاحبه ای که از سوی ابراهیم یزدی منتشر کرده بود محورهای انحرافی  و ضد نظامی چون استبدادی خواندن نظام و زیر سئوال بردن قانون اساسی را در رسانه های مختلف منتشر کرده بود. مسعود آقایی، همسر بدرالسادات مفیدی از عناصر ملی مذهبی به شمار رفته و در تمامی اغتشاشات اخیر حاضر شده و قسمت هایی را نیز هدایت می کرده است. کیوان مهرگان، از اعضای نهضت آزادی، نقش مهمی در رهبری رسانه‌ای جریان موسوم به سبز و تحریک دانشجویان و جوانان به اغتشاش و بی حرمتی نسبت به مقدسات ایفا و به عنوان لیدر بخش عمده ای از جریان اطلاع رسانی تحریف شده و هدف دار در جهت تحریک اقشار مختلف، بخصوص جوانان و به خیابان کشیدن آنان فعالیت می کرده و در کنار فعالیت های رسانه ای خود از کسانی بوده که تلاش های پیدا و پنهان بسیاری برای طرح جدایی کردستان از ایران و دامن زدن به مسائل قومی در میان کردها انجام داده است.”

بولتن نیوز همچنین درباره ماشاالله شمس الواعظین مدعی شده است: “عملکرد شمس الواعظین در تحریک اهانت گران به مقدسات در روز عاشورا و نیز ارتباط مستقیم وی با سرویس های خبری خارج از کشور و شبکه هایی چون بی بی سی فارسی از مسائلی است که در نهایت به بازداشت وی انجامید.”

این ادعاهای رسانه ای از سوی رسانه های حامی دولت کودتا، تنها مختص بولتن نیوز نیست. خبرگزاری دولتی ایرنا نیز در مطلبی، رشید اسماعیلی، عضو شورای مرکزی ادوار تحکیم وحدت را متهم به “پیشنهاد طرحی برای براندازی جمهوری اسلامی به سران فتنه” کرده است.

این در حالیست که مقامات قضایی تاکنون وظیفهخود ندیده اند که به خانواده ها و وکلای بازداشت شدگان و همچنین افکار عمومی درباره علت بازداشت، اتهام و وضعیت بازداشت شدگان توضیحی بدهند و از وضعیت بازداشت شدگان هیچ اطلاعی در دست نیست.

 

آخرین جلسه دادگاه خانجانی

از سوی دیگر دادگاه جهانبخش خانجانی، از بازداشت شدگان موج اول بازداشت های فله ای مطبوعات که ماههاست در زندان به سر می برد دیروز برگزار شد.به گفته وکیل جهانبخش خانجانی، دومین و آخرین جلسه دادگاه موکلش در شعبه‌ 15 دادگاه انقلاب به صورت غیرعلنی برگزار شد.

سیدمحمود علیزاده طباطبایی به خبرگزاری ایسنا گفته است: “لایحه دفاعیه خود را به صورت مکتوب به دادگاه ارایه کرده و در جلسه دادگاه نیز به دفاع از موکلم پرداختم و موکل نیز اتهامات را نپذیرفت و از خود دفاع کرد.”

علیزاده طباطبایی عناوین اتهامی موکلش را “تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی برای برهم زدن نظم عمومی و توهین” بیان و اظهار امیدواری کرده است که رای موکلش در مهلت قانونی صادر شود.