تشدید جنگ سرد در خلیج فارس

نویسنده

navussb.jpg

مریم دستگیر

اظهارات تحریک آمیز جورج بوش رییس جمهوری ایالات متحده درمورد ایران وخبر اعزام نزدیک به 22 هزار نیروی تازه نفس آمریکایی به خلیج فارس، هنوز در کانون توجه تحلیلگران مسایل منطقه قرار دارد . آسوشیتدپرس آورده است حتی چنین وضعیتی می تواند به یک مقابله خونین بینجامد.

در همین شرایط، ناوهواپیمابر USS Stennis روزسه شنبه سفرخود رابرای افزایش حضور امریکا درمنطقه به همراه مقامات عالی رتبه دولتی آغازکرده است. این ناومجهز به جدیدترین سیستم های موشکی است وتوان هوایی آمریکا را درمنطقه به شدت افزایش خواهد داد. ایران هنوز به چنین نقل وانتقالاتی واکنش نشان نداده است. طی هفته های گذشته برخی محافل آمریکایی به دولت این کشورتوصیه کرده بودند که ماجرای عراق وناکامی هایش را از برخورد با ایران جدا کند.

ذر واکنشی جداگانه، بان کی مون، دبیرکل جدید سازمان ملل نیز که از ژانویه سال جاری میلادی جانشین کوفی عنان شده، هرگونه اقدام نظامی پیش‌دستانه علیه ایران از سوی کشورهایی که نسبت به فعالیت‌های هسته‌یی تهران احساس تهدید می‌کنند را رد کرده ولی با وجود این تاکید کرده است که “درباره این مساله باید در شورای امنیت سازمان ملل مذاکره شود.” اوگفته که دراولین دیدارش با جورج بوش، در خصوص مساله هسته ای ایران به گفت و گوپرداخته اند: “ما در یک موضع قرار داریم. برنامه هسته‌ ای ایران از مسائل جدی است که صلح و امنیت جهان را تهدید می‌کند.” روزگذشته علی لاریجانی درخصوص احتمال حمله آمریکا به ایران گفت: “همه گزینه‌ها برای شرایط مختلف در نظر گرفته شده است؛ ضمنا این حرفهایی را که می‌زنند نباید خیلی جدی بگیرید. تصور می‌کنم آنها مختصر عقلی دارند که این کار را نکنند.”

با این وجود فرستادن دومین ناوهواپیما بر به خلیج فارس بعد از سال 2003، استقرار موشک های پاتریوت درمنطقه و نیز خودداری ازگفت وگو با ایران و سوریه درترتیبات امنیتی و سیاسی منطقه - درحالی بود که کمیته مطالعه عراق به دولت بوش توصیه کرده بود که برای حل مساله عراق وافزایش حمایت های منطقه ای به ایران وسوریه نزدیک تر شود- حکایت از رویکرد تهاجمی آمریکایی ها دارد.

بوش هفته گذشته در سخنرانی خود براینکه آمریکا با کشورهایی که به تجهیز و تامین تروریسم می پردازند “معامله” نخواهد کرد، تاکید نمود. او همچنین گفت که آمریکا آنچه وی جریان حمایت ازناآرامی ها درعراق از سوی ایران وسوریه می نامید را متوقف خواهد کرد. بلافاصله بعد ازاین سخنرانی بود که پنج ایرانی دردفتر کنسولگری ایران دراربیل با دستور شخصی جورج بوش دستگیر شدند.

ایران به دستگیری شهروندان خود در اربیل واکنش ملایمی نشان داد واعلام کرد که این موضوع را ازطریق مجاری دیپلماتیک دنبال خواهد کرد. ایالات متحده اعلام کرده است که این افراد مصونیت دیپلماتیک ندارند چرا که عضو سپاه پاسداران ایران هستند. طی ماه های گذشته بوش بارها ایران را متهم به تجهیز شورشیان درعراق متهم کرده است. درمقابل نیز ایران بارها این اتهامات را رد کرده و چنین اتهام هایی را ناشی ازشکست آمریکا درعراق نامیده است.

جان سولتز، یکی ازسربازان کهنه کارامریکای که صندوق VoteVets را اداره می کند به هرالد تریبون گفته است که مانورهای نظامی آمریکا با شکست مواجه خواهد شد چرا که ایران می داند آمریکا ازقدرت کافی برای تغییر رژیم تهران برخوردار نیست. اگرچه به نظر وی چنین اقداماتی ممکن است به عنوان عاملی که تهران برای تجدید نظر در آنچه وی جاه طلبی های هسته ای خوانده است، تحت فشار بگذارد وبه عقب براند: “ فشارهای بیشتر نظامی وتهدید تنها به ایرانی ها این بهانه را می دهد که مشکلات ما را درعراق بیشتر کنند.”

برخی ازاعضای کنگره آمریکا طی روزهای گذشته نسبت به برنامه های احتمالی نظامی آمریکا درخصوص ایران وسوریه اظهار نگرانی کرده اند. نگرانی مزبور از بابت این احتمال است که چنین حمله ای با استفاده ازاختیارات رییس جمهوری انجام شود؛ اگرچه مقامات کاخ سفید طی روزهای گذشته بارها تاکید کرده اند که دیپلماسی اولین راه مورد نظر آمریکا خواهد بود.