اعراب با آمریکا علیه تهران همصدا شدند

نویسنده

حمید احدی

سه روز بعد از سفر علی لاریحانی به ریاض و یک روز بعد از آن که روزنامه کیهان این سفر را معادل پیروزمند سفر شکست خورده کوندالیزا رایس به منطقه خوانده بود، با انتشار نامه وزیران خارجه کشورهای عربی و آمریکا که در آن به ایران اخطار داده شده که از دخالت در امور عراق خودداری کند، دومین پیروزی آمریکائی ها علیه ایران رقم خورد و آن ها توانستند اجماع کشورهای عربی را علیه جمهوری اسلامی به دست آورند.

سه ماه قبل با فشار هفت ماهه آمریکا و در پاسخی به تندروی های دولت جدید تهران، شورای امنیت سازمان ملل با اتفاق آرا علیه فعالیت های هسته ای ایران رای داد. با اعلام قطعنامه 1737 آشکار گردید که سیاست دولت جدید که به جای اروپائی ها به روسیه و چین رو آورده و با دادن امتیازات بزرگ اقتصادی و سیاسی معتقد بود که فضای بهتری برای فعالیت های هسته ای به دست می آورد شکست خورده است. مسلمانان و کشورهای عضو پیمان غیرسیاسی غیرمتعهدها (که برخلاف تبلیغات رسانه های هوادار دولت اعضای آن مکلف به اطاعت از سیاست متحدی نیستند که از دبیرخانه واحدی دیکته شود) تنها امیدهای باقی مانده برای جمهوری اسلامی بودند که گمان می برد با کمک آن ها فشارها را تا اندازه ای خنثی کنند. البته حتی قبل از صدور اعلامیه مشترک وزیران خارجه عربی و آمریکا کارشناسان سیاسی ایرانی به شکل های مختلف توجه داده بودند که این راه به جائی نمی رسد. اینک با تحقق یافتن پیش بینی آن ها آشکار شد سیاست توام با بزرگ نمائی تندروهای جمهوری اسلامی که در دولت محمود احمدی نژاد نمود یافته است هیچ مفری نمی گشاید.

اعلامیه مشترک کشورهای عربی در آخرین مرحله سفر خاورمیانه خ کاندولیزا رایس منتشر شد و شیخ محمد ‌آل‌صباح وزیر خارجه کویت در کنفرانس خبری مشترک با همتای آمریکایی خود از حمایت اعراب از موضع آمریکا در مورد ایران خبر داد. وی اعلام کرد که “کاندولیزا رایس و هشت همتای عرب وی با انتشار بیانیه‌ای از ایران خواسته‌اند به دخالت‌هایش در عراق پایان بخشیده و از این طریق به حفظ ثبات در منطقه کمک کند”.

آل‌صباح افزود: “دخالت‌های ایران در عراق همه ما را نگران کرده است. ما می‌خواهیم همسایگان عراق با یکدیگر برای ایجاد صلح و ثبات در این کشور همکاری کنند.” پیش از این و یک روز بعد از بازگشت دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران از ریاض، وزیر خارجه سعودی نیز در کنفرانس خبری مشترک با کاندولیزا رایس از موضع آمریکا در مقابل آنچه “دخالت ایران در عراق” نامید حمایت کرد.

کاندولیزا رایس پس از اعلام استراتژی جدید جرج بوش در مورد عراق به خاورمیانه سفر کرد و در دیدار با اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس، اردن و مصر توانست حمایت آنها از حضور بیشتر نظامیان آمریکایی در خلیج‌فارس را به دست آورد.