مولوی عبدالحمید: مخالف سرسخت ناامنی هستیم

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» سپاه از دستگیری " تیم تروریستی" در سیستان و بلوچستان خبر داد

تیم تروریستی” در استان سیستان و بلوچستان خبر داده؛ در همین‌ حال فرمانده انتظامی استان نیز با اعلام بازداشت ۱۲ نفر گفته است این افراد در ناامنی‌های اخیردر جنوب شرق ایران دست داشته‌اند. مولوی عبدالحمید، از رهبران اهل سنت و از چهره‌های بانفوذ سیستان و بلوچستان در مصاحبه با روز نا امنی‌های اخیر این استان را محکوم می‌کند و می‌گوید: “نا امن‌کنندگان مردم را در نظر نمی‌گیرند”.

روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه، روز دوشنبه، ۱۵ دی‌ماه اعلام کرد دستگیری‌های اخیر در منطقه سرباز در حدود ۱۰۰ کیلومتری جنوب شرق ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان و در نزدیکی مرز پاکستان صورت گرفته است.

بر اساس اطلاعیه سپاه، دستگیرشدگان “در چندین اقدام کور تروریستی تعدادی معلم و نیروهای بسیجی را در منطقه جنوب شرق کشور” کشته‌اند.

روز پنج شنبه یازدهم دی‌ماه، یک بسیجی و یک معلم به ضرب گلوله افراد مسلح در شهرستان سرباز سیستان و بلوچستان کشته شدند. چند روز قبل از این حادثه و پیش از سفر حسن روحانی به چابهار در این استان، سپاه پاسداران اعلام کرده بود که سه عضو این نهاد در پی “حمله اشرار مسلح” به یک منطقه در سراوان کشته شدهاند.

گروه مسلح جیش‌العدل ساعاتی بعد از این اقدام در وبلاگی منسوب به این گروه مسئولیت حادثه سراوان را به عهده گرفت.

استان سیستان و بلوچستان در ماه‌های گذشته محل وقوع ناآرامی‌ها، سوءقصد به افراد و درگیری‌های نظامی بوده که نا امنیهای گسترده‌ای در پی داشته است.

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان و از جمله چهره‌های با نفوذ این منطقه همواره با هرگونه خشونت‌ورزی در سیستان و بلوچستان مخالفت کرده است.

مولوی عبدالحمید با محکوم کردن نا آرامی‌های اخیر هم به روز می‌گوید: “ما مخالف سرسخت این نا امنی‌ها هستیم. به دفعات چنین اقداماتی را محکوم کرده‌ایم. نا امنی به نفع منطقه نیست. ما به طور کلی ما با خشونت مخالفیم و معتقدیم راه حل مسائل گفتگو است و تنها از این طریق می‌توانیم مشکلاتمان را پیگیری کنیم.”

به گفته امام جمعه زاهدان “مردم سیستان و بلوچستان از این نا امنی‌ها ناراضی هستند. کسانی که به این اقدامات مبادرت می‌ورزند مردم استان را در نظر نمی‌گیرند.”

 

“دست دولت آن‌قدر باز نیست”

حسن روحانی که به واسطه حمایت مولوی عبدالحمید آرای زیادی در سیستان و بلوچستان به دست آورد، قبل و بعد از انتخابات خرداد ۹۲ بر ضرورت تأمین امنیت این استان تاکید کرده بود. او بعد از انتخابات هم در اولین سفر خود که فروردین ماه ۹۳ انجام شد با تاکید مجدد بر مساله امنیت، وظیفه انجام آن را به عهده “تمام مردم و همه عزیزانی که در این استان زندگی می‌کنند” گذاشت و نیروهای مسلح را هم به کمک در ایجاد امنیت پایدار فراخواند.

روحانی در بهمن‌ماه ۹۲ نیز به دنبال ماجرای گروگانگیری و سوء قصد به جان امام جمعه شهرستان بزمان، سیستان و بلوچستان را به لحاظ استراتژیک “مهم” توصیف کرد و گفت: “این استان به تعبیری پیشانی امنیت ملّی ایران است چرا که تماس ایران با آب‌های آزاد از این استان آغاز می‌شود.”

با گذشت بیش از یک سال آغاز به کار روحانی، عملکرد نمایندگان دولت در این منطقه چگونه ارزیابی می شود؟ مولوی عبدالحمید با “مثبت” خواندن کارنامه مجموعه دولت می‌گوید: “دولت تدبیر و امید به هرحال تلاش کرده مردم منطقه را در مسائل و اداره استان مشارکت دهد و برای معیشت و مشغول‌کردن بیکاران هم برنامه‌هایی ارائه کند. اما باید در نظر گرفت که دولت محدودیت‌ها و مشکلاتی دارد، تحریم‌ها هستند و دست دولت آن‌قدر باز نیست که هر چه دلش می‌خواهد انجام دهد.”