فرحبخش آزاد نمی شود

نویسنده

farahbakhsh.jpg

درحالی که برخی مقامات قضایی ازآزادی علی فرحبخش طی هفته های آینده و تبدیل قراروی وهمچنین شکستن حکم وی خبرداده بودند، علیرضا جمشیدی سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد حکم صادره برای این روزنامه نگار 16 ماه است وباید همه آن را درزندان سپری کند: “دادگاه تجدیدنظر حکم را نقض کرده و فرحبخش را به یک سال و چهار ماه حبس محکوم کرده که اگر وی این مدت را سپری کرده باشد، طبعا آزاد می‌شود و در غیر این‌صورت باید این مدت را در زندان سپری کند.”

یکی ازنزدیکان علی فرحبخش به خبرنگار روزگفت آنچه جمشیدی می گوید خلاف آنچیزی است که طی ماه های گذشته توسط مسئولان اعلام شده بود. به گفته وی دو تن ازسه قاضی که برای تجدید نظر درمورد حکم وی تشکیل جلسه داده اند، با برائت علی موافقت کرده اند. اما نمی دانند چرا به جای اعلام تبرئه این روزنامه گار، حکم شانزده ماهه صادرشده است: “به نظر ما قوه قضاییه نمی تواند روراست بگوید اشتباه کرده است و کسی را به اشتباه و به علل واهی دستگیر کرده و هشت ماه درزندان نگهداشته اند. اما جلوی ضرر به علی وخانواده اش را هر وقت بگیرند، برای آنها منفعت است. بالاخره باید یکی دراین قوه قضاییه پیدا شود که جلوی استمراراین بی عدالتی را بگیرد.”

وی که پرونده علی فرحبخش را ازنزدیک دنبال می کند گفت دستگیری این روزنامه نگار صدمات جبران ناپذیرروانی را به وی وخانواده اش وارد کرده است وادامه چنین روندی قطعا مشکلات جدی روحی وروانی برای وی به دنبال خواهد داشت. به گفته وی علی درزندان گوشه گیروافسرده شده است وازآنجا که از ابتدای دستگیری خود را بیگناه می دانسته ودادگاه هم نتوانسته هیچ مدرکی علیه وی ارائه کند، نمی داند برای چه بایددر زندان به سرببرد.

پدرعلی فرحبخش قاضی سی ساله قوه قضاییه است که درمدتی که فرزندش درزندان به سر برده دوبار به آیت الله شاهرودی نامه نوشته است. هر دوبار رییس قوه قضاییه با موافقت با درخواست مطرح شده ازمقامات دادسرای تهران خواسته که با تبدیل قراربازداشت به قراروثیقه موافقت کنند. اما مقامات دادستانی ازاین کارسرباز زده اند. وضعیت روحی وفیزیکی پدرکهنسال علی فرحبخش به دلیل استمرارحضور فرزندش درزندان دچارمشکل شده است. علی فرحبخش نیزدر طی مدت زندان علاوه برناراحتی های ریوی ومعدی یک بار حمله قلبی کرده که به همین علت به بیمارستانی خارج اززندان انتقال داده شده است.

دستگیری وزندانی شدن علی فرحبخش از معدود مواردی است که یک روزنامه نگار سیاسی باید همه دوران، تحقیقات، انشای حکم بدوی وتجدید نظر را درزندان سپری کند. پس از انشای حکم سه ساله برای وی که تنها به دلیل شرکت درکنفرانس های خارجی و و اخذ وجه از برگزارکنندگان برای تهیه بلیط و اقامت درهتل محل برگزاری کنفرانس صادر شده بود، خانواده وی اعتراض کردند وخواستار تجدید نظر درحکم صادره شدند.