حرف های تکراری روحانی و پرونده هسته‌ای

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» یک گفت و گوی تلویزیونی دیگر

حسن روحانی،‌رییس جمهوری اسلامی، با حضور در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی، به سئوال‌های مجریان برنامه پاسخ داد و از موفقیت‌های دولت خود و برنامه‌های آینده اش سخن گفت. او همچنین تاکید کرد که “مساله‌ هسته‌ای حتما به تفاهم می‌رسد”.

وی در بخش پایانی گفت‌وگوی خود نیز اضافه کرد که برخی به وی ایمیل می‌زنند و می‌گویند که وعده‌های انتخاباتی خود را فراموش کرده، اما “من هیچ یک از وعده‌هایم را از یاد نبرده‌ام”.

وی بدون اشاره خاصی،‌گفت که در برخی مسائل “اقتضائات حکومت‌داری” آن است که برخی مشکلات با همکاری دیگر نهادها حل شود و در بعضی موارد “دولت به تنهایی نمی‌تواند کاری کند”.

به نظر می‌رسد اشاره روحانی به برخی انتقادهایی است که از وی درباره عدم تحقق برخی وعده‌هایش در زمان انتخابات انجام می‌شود. ادامه حصر میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد، عدم بازگشایی انجمن صنفی و عدم آزادی زندانیان سیاسی، از جمله این مواردند.

روحانی اما به جز این اشاره کوتاه، سخن دیگری درباره مساله سیاست داخلی و مسایل اجتماعی نگفت و ترجیح داد عمده وقت خود را به توضیح درباره سیاست خارجی دولت یازدهم و مذاکرات هسته‌ای و همچنین مسایل اقتصادی اختصاص دهد.

 گفت‌وگوی تلویزیونی روحانی اما ظاهرا چندان به مذاق حامیان وی در شبکه‌های اجتماعی خوش نیامده است. آن‌ها سخنان روحانی را تکراری توصیف و از عدم مطرح شدن مسایل سیاست داخلی و همچنین سکوت او در موردمساله حصر، انتقاد کردند.

پیش از انجام این گفت‌وگو، ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری‌اسلامی و وابسته به دولت، نوشت که روحانی از زمان آغاز دوران ریاست‌جمهوری خود “چهار گفت‌وگوی زنده تلویزیونی، چهار نشست خبری با رسانه‌های داخلی و خارجی در کشورمان، هشت نشست خبری با اصحاب رسانه در استا‌ن‌ها، هشت نشست خبری در خارج از کشور و بیش از ۲۸ گفت‌وگوی رسانه‌ای مرتبط با سفرها” داشته است.

 گفت‌وگوهای روحانی با صدا و سیما البته بی‌حاشیه نبوده است. در یک مورد میان دولت و صدا و سیما درباره انتخاب مجری مصاحبه اختلاف پیش آمد؛ اختلافی که در نهایت منجر به نامه اعتراضی عزت‌الله ضرغامی و در نهایت ورود شورای نظارت بر صدا و سیما به موضوع شد.

این بارهم بخش مهمی از سخنان روحانی به مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران اختصاص یافت. رییس دولت یازدهم با اشاره به اینکه وی و دولت نسبت به وعده “تعامل سازنده با جهان” پای‌بند هستند، گفت که اختلاف درباره برنامه هسته‌ای ایران “از دوازده سال پیش محل بحث” بوده و به همین دلیل امری نیست که “یک روزه یا یک ماهه حل شود”.

وی همچنین اشاره کرد که ایران و گروه ۱+۵ درباره بحث هسته‌ای و در “کلیات” به “توافق” رسیده‌اند، گرچه “مسایل جزیی” نیز وجود دارند که به گفته روحانی “نمی‌گویم از اهمیت برخوردار نیست”.

وی همچنین به بخشی از خط قرمزهای جمهوری اسلامی در مذاکرات هسته‌ای اشاره و اضافه کرد که گروه ۱+۵ “قبول کرده موضوع هسته‌ای ایران را به رسمیت بشناسد”.

بخش اعظم سخنان روحانی اما به مسایل اقتصادی اختصاص یافت؛ مساله‌ای که وی و نزدیکانش از آن به عنوان یکی از نقاط قوت عملکرد خود نام می‌برند..

اخیرا نهادهای دولتی خبر داده‌اند که نرخ بیکاری در ایران یک رقمی شده. روحانی نیز با تاکید بر این موضوع،‌گفت که در این مدت وزارت کار، بیش از چهارصد هزار شغل ایجاد کرده.

پایین آمدن نرخ تورم، مثبت شدن رشد اقتصادی و پرداخت برخی بدهی های باقی‌مانده از دولت قبل، از دیگر مواردی بود که مورد اشاره رییس دولت یازدهم قرار گرفت.

 این آمارهای روحانی نیز انتقادهایی را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت. برخی کاربران با مقایسه نرخ بیکاری، شغل‌های ایجاد شده و نرخ رشد اقتصادی نسبت به صحت آمارهای دولت روحانی، ابراز تردید کردند.

با این حال روحانی در بخشی از سخنان خود گفت که “احساس مردم نسبت به رشد کمی با تاخیر صورت می‌گیرد”، اما اضافه کرد که “آمار دولت درست است… زیرا به مردم وعده داده‌ایم که هرچه واقعیت است به آنان بگوییم و هرجا اشتباه کردیم عذرخواهی کنیم”.

این بخش از سخنان روحانی به نظر می‌رسد کنایه‌ای است به دولت محمود احمدی‌نژاد. در سال‌های گذشته برخی مسوولان دولت روحانی و نمایندگان مجلس، دولت احمدی‌نژاد را متهم به ارائه آمار نادرست کرده بودند؛اتهامی که اینک به آمارهای دوران وی نیز زده می شود..

روحانی همچنین به اظهارنظر درباره توزیع یارانه‌ها هم پرداخت. او گفت که دولت از این مساله مطلع است که بخشی از دریافت‌کنندگان یارانه، شرایط دریافت آن را ندارند، اما امکان بررسی و اطمینان یافتن درباره تمام افرادی که چنین وضعیتی دارند، وجود ندارد و اجرای چنین طرحی “گرانی عجیبی را در جامعه ایجاد می‌‌کند”.

رییس دولت یازدهم اضافه کرد طرحی در این زمینه وجود داشت که او با آن موافقت نکرد و آن “سرک کشیدن در حوزه خصوصی مردم” بود. به گفته روحانی این کار “ضررش بیشتر است ممکن است یارانه‌ عده‌ای حذف کنیم و پول آن به بخش تولید واریز شود اما اعتماد مردم در زندگی خصوصی آنها را سلب می‌کنیم”.

اشاره رییس دولت یازدهم به طرحی است که براساس آن دولت اجازه می‌یافت حساب‌های بانکی را بدون اطلاع صاحبان آن‌ها بررسی کند. آن زمان برخی نمایندگان مجلس نیز در نامه‌ای خطاب به روحانی نوشته بودند این کار غیرقانونی نیست.