تصویرنشان دهنده اتاق انفجار

نویسنده

» گزارش نیوی تایمز درباره برنامه هسته ای ایران

جرج جان

یک کار نقاشی بر اساس اطلاعاتی از درون یک سایت نظامی ایران، نشان دهنده محفظه انفجاری است که معمولا برای آزمایش انفجارهای هسته ای بکار می رود؛ این سندی است که بازرسان سازمان ملل ظن وجود آن را داشتند. ایران انجام چنین آزمایشی را و وجود چنین محفظه ای را رد می کند.

این نقاشی کامپیوتری که توسط یکی از مقامات کشوری که برنامه هسته ای ایران را زیر نظر دارد تهیه شده و در اختیار آسوشیتد پرش قرار داده شده، نشان از سازه ای دارد که ایران وجود آن را تکذیب می کند.

این مقام گفت که این تصویر بر اساس اطلاعات فردی کشیده شده است که از اتاق آزمایش موجود در سایت نظامی پارچین اطلاعاتی دراختیار داشته است و افزوده است که با ارائه جزئیات بیشتر جان او به خطر خواهد افتاد. این مقام از یکی از کشورهای عضو آژانس بین المللی انرژی هسته ای است که اظهارات ایران را به شدت رد می کند و معتقد است ایران در حال حرکت به سوی تولید بمب هسته ای است.

یکی از مقامات سابق آژانس هسته ای گفت به نظر او این نقاشی دقیق است. اولی هوینونن، که تا سال گذشته معاون بازرسان آژانس هسته ای در مورد ایران بود گفت این نقاشی “بسیار شبیه” عکسی است که اخیرا دیده و گفته می شود مربوط به اتاق آزمایشی در پارچین است.

او گفت حتی رنگ های بکار رفته در این نقاشی با عکسی که او دیده مطابقت دارد؛ او توضیحی در مورد منبع عکس مزبور نداد.

مذاکرات دو روزه در جریان میان ایران و آژانس هسته ای در وین اکنون به دقت از سوی شش کشور غربی دنبال می شود.

هشدارهای اسرائیل برای حمله به ایران به دنبال دور اول مذاکرات هسته ای ایران و گروه کشورهای 5+1 در استانبول کاهش یافت. لیکن اسرائیل گفته است در صورت شکست مذاکرات آمادگی آن را دارد تا تاسیسات هسته ای ایران را نابود کند.

سعید جلیلی، مذاکره کننده هسته ای ایران درتهران گفت امیدوار است کشورهای غربی برای جلب اعتماد به مذاکرات بغداد بیایند و “از هر گونه اشتباه محاسبه پرهیز کنند.”

آژانس اولین بار در ماه نوامبر از وجود یک اتاق آزمایش انفجار در تاسیسات نظامی ایران سخن گفت.

یکی از دیپلمات هایی که با تحقیقات آژانس آشنایی دارد گفت نقاشی ارائه شده به خبرگزاری آسوشیتد پرس با تصاویر پارچین مطابقت دارد. عکس های دیگر دیوار های بلندی را نشان می داد که در اطراف استوانه کشیده شده و آنها را از دید ماهواره پنهان می کند.

دیپلمات ها همچنین گفتند آزمایشات انجام شده ظاهرا در بر دارنده مقدار کمی نوترون نیز بوده است که معمولا برای آزمون سلاح ها و انفجار های هسته ای مورد استفاده قرار می گیرد.

ایران انجام این آزمایشات را به کلی رد کرده است، ولی توضیحی در مورد وجود یا عدم وجود چنین سازه ای نداده است.

مقامات ایرانی در این زمینه اظهار نظری نکرده اند.

منبع : نیوی تایمز – 14 مه