تهدید نمایندگان به تصویب نکردن توافق

نویسنده
حسین محمدی

» اعتراض به ترجمه و محتوای سند وین

هم‌زمان با اعتراض نمایندگان مجلس به عدم ارائه ترجمه رسمی متن توافق ایران و گروه ۱+۵، برخی منتقدان گفت‌وگوها گفته‌اند که این توافق در مجلس تصویب نخواهد شد و باید به گروه ۱+۵ برگردد. انتقاد نمایندگان از امتیازهای به گفته آن‌ها زیادی است که جمهوری‌اسلامی در این توافق‌نامه به طرف مقابل داده؛ مساله‌ای که در نطق احمد توکلی به آن اشاره شد.
نمایندگان مجلس پس از توافق در انتظار ترجمه رسمی آن هستند. ترجمه متن توافق چند روز پیش در سایت وزارت امورخارجه منتشر، اما پس از مدت کوتاهی از خروجی آن حذف شد. به گفته برخی از نمایندگان، مجلس شورای اسلامی رسیدگی به متن توافق را برای دو هفته به تعویق انداخته تا ترجمه رسمی و مناسب آن منتشر شود.
با این حال متن منتشر شده، با اعتراض نمایندگان مواجه شد. مهدی کوچک‌زاده، از اعضای جبهه پایداری، در این زمینه گفت: “باید پرسید، چه کسی تضمین می‌کند این ترجمه مطلوب است؟ مردم بدانید مجلس تا امروز با برخورد سلطنت‌مآبانه‌ای که رهبر معظم انقلاب هم صریحا آن را منع کردند، از دخالت در این مساله فعلا امتناع کرده است”.
 حمید رسایی٬ دیگر نماینده عضو جبهه پایداری، نیز در تذکری با اشاره به این‌که متن انگلیسی توافق را بررسی کرده، گفت: “از آنچه که تعریف می‌کنند در متن اصلی برجام وجود ندارد”. به گفته رسایی “حدود یک هفته می‌گذرد و آقای ظریف متنی را اینجا تحویل دادند که ترجمه‌اش ناقص بوده است. من سوالم این است مسئولینی که از توافقنامه تعریف و تمجید می‌کنند این متن ناقص و ترجمه غلط را خواندند که تعریف می‌کنند؟”
رسایی همچنین در نامه‌ای سرگشاده به حسن روحانی، خواستار آن شده که متن توافق هسته‌ای از سوی دولت به گروه ۱+۵ عودت داده شود، چرا که “به دلیل… وجود ابهامات متعددی که در متن ترجمه وجود دارد، مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی، در حال حاضر نمی توانند درباره توافقنامه هسته ای “برجام” اظهار نظر قانونی کنند و ضروری است تیم مذاکره کننده، ترجمه نهایی خود را پس از طی مراحل پیش بینی شده در این قانون، مجددا در مذاکرات با کشورهای ۵+۱ مطرح کند و در صورت تصویب متن فارسی در کنار متن انگلیسی، دو متن مورد توافق قرار گرفته را جهت تصویب نهایی به مراکز تصمیم گیر در طرف های دعوا ارسال کنند”.
هم‌‌زمان احمد توکلی، از نمایندگان اصول‌گرای مجلس، نیز در نطق پیش از دستور خود به انتقاد از متن برجام پرداخت. به گفته توکلی “در باره پایگاه های نظامی، تیم مذاکره کننده ما پذیرفت با سازوکاری محدودکننده بازرسی انجام شود. بخشی از این سازوکار محرمانه بین ایران و آژانس بسته شده است. لذا چون اطلاعات ما کافی نیست، ارزیابی این که ما در امر بازرسی چقدر امتیاز داده ایم فعلا مقدور نیست”.
رئیس سابق مرکز پژوهش‌های مجلس اضافه کرد که درباره “موارد بازگشت ناپذیر به ترتیب زمانی قبول شده، چنان که خواهیم دید خطرات جدی را متوجه منافع و امنیت ملی میکند. به طوری که معلوم نیست تحریم های ستمگرانه لغو و گشایشی در زندگی مردم زمینه سازی شود”. این نماینده مجلس خواستار آن شده که جمهوری اسلامی پیش از آن‌که قدرت چانه‌زنی را از دست بدهد، طرف مقابل را مجبور کند که تحریم‌ها را لغو کند.
جواد کریمی‌قدوسی، نماینده منتقد روحانی در مجلس، نیز در گفت‌وگویی با یک وب‌سایت محلی، با اشاره به سخنان حسن روحانی گفت که ایران در جریان توافق “۶ گل خورده” است. او اضافه کرده که ۱۷ مورد عدول از خطوط قرمز در متن توافق‌نامه وجود دارد و گمان نمی‌کند که مجلس به این توافق رای مثبت دهد.
هم‌زمان محمدباقر نوبخت، سخن‌گوی دولت روحانی، گفت “قرار نیست که مجلس به این توافق رای بدهد”. او اضافه کرد: “مطابق با مصوبات قبلی مجلس توافق باید در چارچوب بررسی‌ها و تصمیمات شورای عالی امنیت مورد رسیدگی قرار گیرد که شورا کار خود را شروع کرده است” و به همین دلیل “من نمی‌دانم این که توافقی در مجلس به صورت لایحه مطرح شود، چه معنی دارد؟ در حالی که معتقدیم مجلس باید گزارشات لازم را دریافت کند”.
نمایندگان اصول‌گرای مجلس و منتقدان گفت‌وگوهای هسته‌ای، از زمان رسیدن به متن توافق جامع هسته‌ای، به انتقاد از آن پرداخته و تهدید کرده‌اند که آن را تصویب نخواهند کرد. پیش از این آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری‌اسلامی، نیز در واکنش به این متن گفته بود که لازم است با عبور از مسیر قانونی تصویب شود؛ مسیری که برخی معتقدند از معبر مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان خواهد گذشت.