خروج سعیدلو از کشور، پناهندگی؟‎

نویسنده
نازنین کامدار

» سخنگوی دولت: مسئولان دولت قبل خودشان به دادگاه بروند

در حالی که خبر شکایت محمود احمدی نژاد از اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت حسن روحانی هنوز یکی از سوژه های روزست، سفر بی سر و صدای علی سعید لو، معاون اجرایی دولت دهم به ترکیه که منجر به انتشار گزارش هایی درباره پناهندگی وی و خانواده اش شد، در صدر اخبار مربوط به حلقه یاران محمود احمدی نژاد قرار گرفته است.

خبر سفر علی سعیدلو به ترکیه را دو روز قبل سایت اصلاح طلب روز نو منتشر کرد و نوشت: “علی سعیدلو معاون احمدی‌نژاد و رییس سازمان تربیت بدنی آن دولت، روز پنجشنبه به همراه همسر خود به ترکیه رفته است. علی سعیدلو اما از یاران نزدیک محمود احمدی‌نژاد بود؛ مردی که در دولت نهم پس از عدم اعتماد مجلس به وی برای وزارت نفت، به عنوان معاون اجرایی رییس دولت نهم معرفی شد و برای مدتی هم سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری بود”.

این خبر با پیگیری روزنامه اعتماد همراه شد که دیروز در گزارشی در این باره نوشت: “اطرافیان علی سعیدلو اظهارات متفاوتی دارند؛ یکی خبر را به صورت کامل تکذیب می‌کند و دیگری می‌گوید سفر خارج رفتن سعیدلو چه اشکالی دارد؟ خبرنگار اعتماد برای تماس با علی سعیدلو تلاش‌های بسیاری کرد اما یا تلفن همراه او در دسترس نبود یا هنگامی هم که در دسترس بود پیغامی به زبان ترکی پخش می‌شد که مشترک مورد نظر در دسترس نیست. پس از ساعت‌ها پیگیری، یک تماس با سعیدلو برقرار شد اما صدا با تاخیر به او می‌رسید و او هم با تاخیر جواب می‌داد. او گفت که در خیابان است و سپس تماس را قطع کرد”.

عبدالرضا داوری از چهره‌های نزدیک به احمدی‌نژاد اما در گفت‌وگویی با فرارو ادعا کرده که خبری از پناهندگی سعیدلو نیست و او حق دارد هرجا که بخواهد برود.

او گفته است: “در مورد آقای سعیدلو مسئله خاصی مطرح نیست که به آن واکنش نشان دهیم. اینکه افرادی مثل آقای سعیدلو به خارج از کشور رفت‌وآمد داشته باشند و یا فعالیت‌های اقتصادی در حوزه‌های صادرات و واردات داشته باشند امری طبیعی است. سعیدلو یک شهروند ایرانی است که می‌تواند به هر دلیلی به خارج از کشور سفرکرده و بازگردد لذا مسئله خاصی وجود ندارد. من با ایشان ارتباط ندارم و نمی‌دانم که سفر رفته‌اند یا خیر اما همین‌که از کشور خارج‌شده باشند نشان می‌دهد که پرونده‌ای نداشته و ممنوع‌الخروج نبوده‌اند. شایعه‌سازی برخی سایت‌های بدسابقه نباید عامل ترویج این حرف‌ها بشود”.

علی سعیدلو که حالا در ترکیه به سر می برد خود دیروز با خبرگزاری مهر درباره پناهندگی یا فرار اش از کشور گفت و گو کرده و خطاب به خبرنگاری که صحت و سقم خبر را از وی جویا شده، گفته است: “شما چه فکر می‌کنید؟ تحلیل‌تان از این موضوع چیست؟ واقعاً وقتی خبر را شنیدید، چه فکری به ذهنتان خطور کرد که با من تماس گرفته‌اید؟ حتما فکر کردید درست است؟ شما خبرنگار هستید و باید تحلیل داشته باشید نه اینکه وقت من و خودتان را بگیرید. واقعا در این مورد چه فکری می‌کنید؟ خبرنگاران ضد انقلاب که وابسته به منابع ضد انقلاب هم هستند هزار مطلب می‌نویسند، اما نباید این مساله تاثیری در نظام و مسئولانش داشته باشد. اگر این خبر از یک مرجع رسمی منتشر می‌شد، می‌توانستیم در مورد آن حرف بزنیم، اما انتشار یک موضوع از منابع غیررسمی چه اهمیتی می‌تواند داشته باشد؟ در این رابطه هم بهتر است از همان فردی که خبر را اعلام کرده سئوال بپرسید نه من. واقعا فکر می‌کنید اگر من مرتکب چنین کاری شده بودم، پاسخ تماس شما که خبرنگار یک رسانه معتبر هستید را می‌دادم؟ مگر می‌شود کسی دزد باشد و با خبرنگار نظام صحبت کند؟ اینها جنگ روانی است که دشمنان به راه می‌اندازند. کسی که این صحبت‌ها را کرده اگر می‌تواند بیاید در خود کشور آن را تائید کند”.

او همجنین در پاسخ به سوال خبرنگار مهر که از وی پرسیده« آقای علی سعیدلو شما الان ایران هستید یا خارج از کشور؟” گفته است: “شما با طرح این پرسشها شیطنت می کنید. الان فرصت زیادی برای حرف زدن ندارم”.

او با خبرآنلاین هم گفت و گو کرده و این بار ضمن پذیرش خروج از کشور، گفته است: “این شایعه را رسانه ای زده بود که مسئولانش در ایران نیستند. من سالانه چند بار از کشور خارج می شوم. این مسافرت ها هم مربوط به فعالیت ها خود من است. نمی دانستم که برای خروج از کشور، غیر از داشتن پاسپورت، باید از رسانه ها هم اجازه خروج گرفت”.

سرنوشت نامعلوم علی سعیدلودر حالی در رسانه های داخلی مطرح شده که محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت یازدهم دیروز از نزدیکان احمدی نژاد و مدیران دولت قبل خواست تا خود به شکل داوطلبانه به دادگاه ها و محاکم قضایی بروند.

او گفته است: “ما استقبال می کنیم که هر یک از مسئولان دولت گذشته بخواهند از خود دفاع کنند یا موضوعاتی را مطرح کنند به قوه قضاییه مراجعه کنند چرا که مدارک لازم موجود است و ما آنچه که داوری و قضاوت دادگاه‌ها و محاکم قضایی باشد را پذیرا هستیم. از اینکه دولت یازدهم آغاز به فعالیت کرد عده‌ای انتظار داشتند اسناد و مدارکی که در مورد تخلفات دولت قبل در دست داریم، علنی کنیم اما به منظور پرهیز از صرف انرژی های کشور برای دعوا از رسانه‌ای کردن آن‌ها خودداری کردیم البته وظیفه قانونی خود را در خصوص انعکاس برخی اطلاعات و مدارک به قوه قضاییه منطبق قانون انجام داده‌ایم و خوشحال می شویم اگر مسئولیت مواردی چون بابک زنجانی و غیره را مسئولین یا رئیس دولت قبل بپذیرند تا بررسی شود”.

گفتنی ست، در صورت صحت این خبر، سعید لو بالاترین مقام دولت محمود احمدی نژاد است که از ایران متواری می شود.