محسنی‌اژه‌ای: زمینه محاکمه فراهم نیست

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» یک روز پس از انتشار نامه کروبی

کمتر از 24 ساعت پس از انتشار نامه مهدی کروبی خطاب به ملت ایران، غلام‌حسین محسنی‌اژه‌ای، دادستان کل کشور و سخنگوی قوه‌قضاییه از عزم این قوه برای محاکمه سران فتنه خبر داد.وی اما با اشاره به اینکه “آقای دولت‌آبادی نگفتند که به زودی محاکمه صورت خواهد گرفت” از فراهم نبودن زمینه این کار نیز سخن گفت.

مهدی کروبی، یکی از رهبران مخالفان دولت، در نامه‌ای که منتشر کرده، با اشاره به آمادگی خود برای حضور در دادگاه آورده است: “در خلال صحبت‌ها، مصاحبه‌ها و نوشته‌ها می‌گویند که سران به اصطلاح فتنه محاکمه گردند و توبه کنند و می‌گویند که مردم از آن‌ها متنفرند و فتنه گران در زندان 70 میلیونی اسیرند و جرات بیرون رفتن ندارند و با برخورد مردم مواجه می‌شوند و از طرفی هم مسوولین قضایی وعده‌ی محاکمه آنان را به مردم می‌دهند که محاکمه و مجازات آن‌ها نزدیک است! من از همین جا اعلام می‌کنم که بیدی نیستم که با این بادها بلرزم و کاملا از این دادگاه استقبال می‌کنم و برای همه مواضعم ادله محکمی دارم، چرا که 21 سال است با این قضیه‌ها مدام به صورت‌های مختلف درگیربودم و آرامشی هم نداشتم و من آماده‌ام دادگاه به هرصورت که باشد و برگزار شود. منتهی درخواستی دارم اگر آقایان در ادعاهای‌شان صادقند دادگاه علنی باشد تا همه ملت که صاحبان اصلی کشورند حرف‌های دو طرف را بشنوند و قضاوت کنند تا معلوم شود آیا ما برای بدست آوردن قدرت، جاه‌طلبی کردیم و برای تداوم چند روز بیشتر قدرت آشوب کرده‌ایم یا حاکمیت برای انحصار طلبی، رای و ارزش ها را کنار گذاشته است؟”

در اشاره به این سخنان مهدی کروبی بود که اژه‌ای در یک کنفرانس مطبوعاتی، چنین  گفت: “نیازی به آمادگی نیست؛ اگر شرایط اقتضا کند به وقتش محاکمه خواهند شد.” محسنی‌اژه‌ای گرچه توضیح بیشتری در این زمینه نداده اما درباره سخنان عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران در نمازجمعه که خبر از محاکمه قریب‌الوقوع موسوی و کروبی داده بود، گفته است: “آقای دولت‌آبادی نگفتند که به زودی محاکمه صورت خواهد گرفت. به طور کلی باید گفت افرادی که متهم هستند به هر تقدیر باید پرونده‌شان مورد رسیدگی قرار گیرد بخصوص کسانی که به نظام ظلم بزرگی کردند و به دشمن امید دادند. محاکمه سران فتنه اقتضائاتی دارد که هر وقت زمینه‌های آن فراهم شد، صورت خواهد گرفت.”

 

دور جدید حملات به موسوی و کروبی

سخنان محسنی‌اژه‌ای در حالی بیان شده که در روزهای اخیر، حملات به سران مخالفان دولت، شدت بیشتری به خود گرفته است. علاوه بر سالگرد روز نهم دی ماه – که سران جمهوری اسلامی از آن به عنوان روز “دفن فتنه” یاد می‌کنند – سخنان سیدمحمد خاتمی، درباره شروط اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات، باعث اوج گرفتن این حملات شد.

شدت این حملات به جایی رسید که منصور ارضی، مداح نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی، در سخنانی گفت: “در این شرایط قوه‌قضاییه چه می‌خواهد بکند؟ اگر واقعا کار اینها (سران فتنه) تمام است آن‌ها را به ما بدهید، ما اعدام کنیم؛ چرا دست روی دست گذاشتید؟ مدرک می‌خواهید؟ این جلسات این‌ها با سفیر انگلیس مدرک نیست؟”

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران نیز در سخنان خود،  پیش از خطبه‌های نمازجمعه  تهران، اعلام کرده بود: “خیلی‌ها سئوال می‌کنند که چرا با سران فتنه برخورد نمی‌شود؟ ما بارها گفته‌ایم و رئیس قوه قضائیه هم گفته‌ است که اینها مجرم هستند و به جرائم‌شان رسیدگی می‌شود و محاکمه آنها قطعی است. اما ذکر این نکته ضرورت دارد که وقتی در عقبه فتنه، دست آمریکا و اسرائیل وجود دارد باید با دقت بیشتری کار را به پیش ببریم تا فتنه‌گران مجالی برای رشد نداشته باشند. نه تنها مجالی برای رشد نداشته باشند بلکه محاکمه، تیر خلاص به آنها باشد.”

وی پیش از این نیز چندین بار، خبر از محاکمه “سران فتنه” داده بود: “در خصوص عوامل فتنه نیز قبلا اشاره کردیم که یک مطالبه عمومی وجود دارد و در زمان خود انجام می‌شود. اقدام عملی وقتی است که مردم محسوس ببینند اما انجام خواهد شد. اجازه دهید وقتی عمل کردیم اعلام کنیم… محاکمه سران فتنه به طور یقین یک مطالبه عمومی است و دستگاه قضا ضمن رعایت عدالت، در این پرونده مسامحه نخواهد کرد.”

سیداحمد خاتمی، خطیب نمازجمعه تهران نیز، درباره سوابق موسوی و کروبی، چنین اظهارنظر کرده بود: “سوابق خوب زمانی مایه افتخار است که با لواحق خوب همراه باشد، یعنی میزان حال فعلی افراد است و اگر فردی با وجود سابقه خوب، عملکرد بدی داشته باشد، سابقه خوب خود را نیز هدر داده است.”

همه این سخنان در حالی مطرح می‌شود که پیش از این، هم‌زمان با دیدار زهرا رهنورد، همسر میرحسین موسوی، با علی تاجرنیا، عضو به تازگی آزاد شده حزب مشارکت، رهنورد عدم حضور میرحسین موسوی در این دیدار را ناشی از “حصر” اعلام کرده بود.

رهنورد در دیدار با علی تاجرنیا، گفته بود که ماموران امنیتی به بهانه “حفظ جان” موسوی، جز در موارد معدودی، به او اجازه خروج از منزل را نمی‌دهند. وی شرایط پیش آمده برای موسوی را “حصر” توصیف کرده است. پیش از این فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی دیگر رهبر مخالفان، در گفت‌وگویی با روز، شرایط کروبی را “حصر موقت” دانسته بود.