طرح ایران بزرگ در خاورمیانه

نویسنده

» بوستون گلوب و اظهارات یک آخوند ایرانی

علی اکبر دارینی

یک روحانی تندروی ایرانی روز شنبه خواستار ایجاد یک «ایران بزرگ» شد که بر تمامی خاورمیانه و آسیای مرکزی حکومت کند و آن را پیش زمینه ظهور امام زمان [معادل مسیح در اسلام] خواند.

محمد باقر خرازی گفت ایجاد آنچه وی ایالات متحده اسلامی می خواند، هدف قطعی حزب سیاسی وی موسوم به حزب الله است. وی گفت در صورت پیروز شدن در انتخابات ریاست جمهوری بعدی ایران، این ایده را به واقعیت تبدیل خواهد کرد.

اظهارات خرازی از نحوه تفکر تندروهایی پرده برمی دارد که شمار آنها در ایران در حال افزایش است و بسیاری از آنها در جریان بحران سیاسی پس از انتخابات و مقاومت جهانی بر سر برنامه هسته ای ایران، افراطی تر شده اند. البته خرازی در هرم قدرت روحانیون ایرانی دارای نفوذ چندانی نیست و دیدگاه های وی  بیانگر مواضع دولت فعلی نیست.

سخنان خرازی در نشریه وی، که آن هم حزب الله نام دارد، منتشر شده است.

وی گفت او ایران بزرگی را در ذهن دارد که از افغانستان تا اسرائیل امتداد دارد و نابودی دولت یهود را به دنبال می آورد.

ضمناً خرازی گفت ایده وی، زمینه ساز ظهور مهدی، امام غایب است [امامی  در قرن نهم می زیست و شیعیان معتقدند قبل از قیامت برای برپا کردن عدالت در جهان ظهور خواهد کرد].

روزنامه حزب الله به نقل از خرازی نوشت: «ایالات متحده اسلامی، پیش زمینه ای بر تشکیل یک دهکده جهانی محرومان است و زمینه ساز برقراری حکومت مهدی خواهد بود.»

وی گفت این کشور بزرگ علاوه بر اسرائیل، سایر دشمنان منطقه ای ایران شیعه را نیز نابود خواهد کرد. دشمنانی که وی آنها را «غده های سرطانی» خوانده است. وی به ملی گرایان غیردینی نظیر اعضای حزب بعث صدام حسین در عراق و نیز طرفداران گرایشهایی که اولین بار تحت عنوان وهابیت در عربستان سعودی ظاهر شدند، نیز به عنوان غده سرطانی اشاره کرد.

عربستان سعودی و سایر کشورهای عرب، افزایش نفوذ منطقه ای ایران را با نگرانی عمیق دنبال می کنند.

بلندتر شدن صدای تندروهایی نظیر خرازی، سبب تشدید این نگرانی ها شده است، هر چند بعید است این چهره بی نام و نشان در انتخابات سال 2013 ایران به پیروزی برسد.

این درحالی است که محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران روز پنجشنبه گفت انتظار دارد دولت بعدی، «ده بار انقلابی تر» از این دولت باشد.

 

منبع: بوستون گلوب- 15 مه