فرانسه حرکت هسته ای ایران را محکوم کرد

نویسنده

» فاینانشیال تایمز:

آنا فیفیلد

ایران اعلام کرده در حال راه اندازی سانتریفوژ های جدیدی است تا به کمک آنها غنی سازی اورانیوم برای برنامه هسته ای خود را سرعت بخشد؛ حرکتی که فرانسه آنرا به عنوان “حرکت آشکار تحریک آمیز” از سوی جمهوری اسلامی محکوم کرده است.

تهران روز سه شنبه ادعا کرد “سانتریفوژهایی با کیفیت بهتر و سرعت بیشتر را بکار گرفته است”. این اظهارات  نگرانی های غرب را در مورد اینکه ایران در حال غنی سازی در حد سلاح هسته ای است شعله ور ساخته است.

یک مقام عالیرتبه به فاینانشیال تایمز گفت واشنگتن اقدامات ایران در مورد ساخت تاسیسات جدید را “از نزدیک نظاره می کند”، و اضافه کرد این “اجتباب ناپذیر” بود که ایران تاسیسات جدیدی بنا کند.

او گفت:  “بر اساس روندی که آنها طی کرده اند کاملا منطقی است که به ساختن یک تاسیسات مخفی دیگر غنی سازی اقدام کنند.“  وزارت خارجه ایران اعلام نکرد تاسیسات جدید در چه محلی  مستقر خواهد شد ولی رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارتخانه گفت فعالیت های هسته ای ایران “صلح آمیز” است و تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی هسته ای انجام می شود.

فرانسه این اظهارات را محکوم کرد. یکی از مقامات وزارت خارجه فرانسه گفت: “این اقدام تخطی دیگری از شش قطعنامه شورای امنیتی سازمان ملل و 10 قطعنامه حکام آژانس بین المللی انرژِی هسته ای است.”

دانشمندان گفتند این سانتریفوژها احتمالا برای تولید مقدماتی سوخت بکار می روند و در تاسیسات غنی سازی ایران در نطنز مستقر می شوند. یکی از تاسیسات مخفی غنی سازی ایران در سال 2009 در نزدیک شهر قم در جنوب تهران کشف شد.

تهران ماه گذشته اعلام کرد توان غنی سازی اورانیوم با درجه خلوص 20 درصد خود را سه برابرخواهد کرد. این درجه خلوص قدم مهمی در حرکت به سوی تولید اورانیوم مورد نیاز سلاح های هسته ای است. تهران همچنین گفته است که تولید آن را به پناهگاه زیرزمینی در تاسیسات قم انتقال می دهد.

بازرسان گفته اند نشانه هایی از ابعاد نظامی در برنامه هسته ای ایران مشاهده شده است. تحلیلگران همچنین می گویند ممکن است ایران به ساخت یک سایت مخفی دیگر برای غنی سازی اورانیوم دست بزند.

دیوید آلبرایت از موسسه علوم و امنیت بین المللی در واشنگتن گفت: “ایران مصمم است که توان خود را افزایش دهد. تنها مساله آن است که چه زمان قادر به تولید سلاح هسته ای خواهد شد؛ همچنین چه زمان می توان سوخت با درجه خلوص بالا تولید کند.”

ایران به دنبال ساختن سانتریفوژ های مدرن بوده است؛ ابزاری که غنی سازی اورانیوم را با سرعت خیلی بالاتر مقدور می سازد، ولی تا کنون تنها توانسته مقدار کمی از آن را در پروژه   نطنز آزمایش کند.

آقای آلبرایت  گفت: “اگر ایرانی های موفق شوند، آنطور که ادعا کرده اند، سانتریفوژهای پیشرفته را در قم بکار بگیرند، توانایی آنها در این زمینه جهش فوق العاده ای خواهد کرد.”

 منبع : فایناشیال تایمز -  20 ژوئیه 2011