عروسی که بلد نبود برقصد

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

po_nabavi_01.jpg

به نظر می رسد که یواش یواش وضعیت خطرناک کشوردارد جدی گرفته می شود. اصولگرایان هم دارند متوجه می شوند که احمدی نژاد دارد از انرژی هسته ای به عنوان سپر دفاعی در مقابل همه ناتوانی های خودش استفاده می کند. با این اوضاعی که پیش می رود، من در ناصیه این دولت چیزی که نشان بدهد احمدی نژاد سال سوم ریاست جمهوری را آغاز می کند، نمی بینم. فعلا اوضاع چندان تعریفی ندارد. بانک تجارت آلمان، که همان کامرز بانک آلمان می شود، اعلام کرد کلیه ارتباطات ارزی خود را با بانک ها و موسسات مالی ایرانی به حال تعلیق درمی آورد. این بانک هشتمین بانک اروپایی است که چنین کاری می کند. من فکر می کنم آمریکایی ها دارند اروپا را هل می دهند که بحران در رابطه اقتصادی ایران و اروپا ایجاد کنند و طبعا بعد از آن اروپا را با ایران درگیر کنند. درست در همان حالی که دکتر اینقدی نژاد، قرار است بعد از دو روز اقامت تهران، برای دیدن فامیل و شرکت در جشن مراسم ریاست جمهوری اورتگا به سفر آمریکای لاتین برود و از ونزوئلا، نیکاراگوئه و اکوادور دیدن کند، کوندالیزا رایس، پرونده ایران را زیر بغل گذاشته و برای سفر دارد به خاورمیانه می آید تا در مورد ایران با رهبران اسرائیل، فلسطین، اردن، مصر، عربستان سعودی و کویت دیدار کند. واقعا بامزه است، خانم رایس که برای عروسی آبجی اش به خاورمیانه نمی آید، قطعا برای این می آید که منطقه را علیه دولت ایران آماده کند، درست در همین حال، رئیس جمهور کشوری که در آستانه جنگ و در وسط بحران تحریم است، دارد برای شرکت در جشن به ونزوئلا می رود. یکی نیست از این شازده سووال کند که تمام سود سیاسی و اقتصادی رابطه با این سه کشور به اندازه هزینه این سفر هست؟ جز اینکه ونزوئلا و کوبا و نیکاراگوئه و چهار تا کشور درمانده ایران را تحریک می کنند که با آمریکا درگیر شود و آنها از زیر فشارهای آمریکا دربیایند، این چه نتیجه ای برای ما دارد؟ ما اصلا چه منافع مشترکی با ونزوئلا و نیکاراگوئه داریم؟ همسایه ایم؟ برادران دینی ما هستند؟ رابطه با آنها برای ما منافع اقتصادی دارد؟ جز خودخواهی شخص احمدی نژاد( و نه حتی جمهوری اسلامی) چه انگیزه ای برای چنین سفری وجود دارد؟ به نظر می رسد که این آقای غریق فعلا در حال تشبث به حشیش ونزوئلا و بولیوی و امارات است، مثل ملانصرالدین که هر روز یک جور گول می خورد، این دولت هم یک روز گول روسیه و چین و هند را می خورد و پولش را به باد می دهد و یک روز میلیارد میلیارد به عراق و لبنان و حماس پول می دهد و حالا هم یک هفته است که سیاست نزدیکی به آمریکای لاتین و امارات متحده را در پیش گرفته اند. منوچهر میم در دیدارش با وزیر خارجه امارات( که تصویرش شبیه پسر وزیر خارجه امارات بود) گفت: « برای تحکیم ثبات و امنیت آماده همکاری با همه کشورهای منطقه ایم.» وزیر خارجه امارات هم برادری و ارادت و حمایت بی دریغ خودش را به ایران نشان داد و گفت: « امارات برای سرمایه گذاری اقتصادی در ایران آماده است.» من حدس می زنم پوتین به وزیر خارجه امارات زنگ زده و گفته است: ما که سوختیم، ولی تو اگه پول مفتی می خوای برو تهران، هر عکسی که با وزیرخارجه و رئیس جمهورشون بگیری بهت صد میلیون پول مفت می دن.

بودجه بساز و بفروشی

یک آقای محترمی به نام کردبچه با یک لباس تمیز و سروروی مرتب و موهای شانه کرده در تصاویر خبری ظاهر شد و اعلام کرد که بودجه امسال آماده است. این در حالی است که در ماه گذشته دولت فقط یک جلسه از اوقات شریف را برای بررسی بودجه گذاشته است. آقای کردبچه توضیح داد که آقای محصولی( رئیس انجمن پابرهنگان میلیاردر که تخصص در بساز و بفروشی است) و سردار ممبینی به عنوان مشاور در تنظیم بودجه حضور داشتند. به عبارت دیگر دولت اصلا در جریان بودجه نیست و احمدی نژاد بودجه امسال را داده است دست یک بساز و بنداز که بودجه را حسابی عملیاتی کند. از طرف دیگر، آقای کردبچه تلویحا توضیح داد که مسوولیت بودجه امسال با سازمان برنامه و بودجه نیست. شما فکر می کنید چرا برای دیدار از ونزوئلا، رئیس جمهور باید در طول چهار ماه ده روز و در دو سفر وقت بگذارد، اما برای تصویب بودجه سال آینده با دو جلسه سروته بودجه هم می آید. من پیش بینی می کنم که احتمالا رئیس جمهور مجلس را موظف کند که جلسات بررسی بودجه را در شهرستانهای مختلف و در کاراکاس و لاپاز تشکیل دهد. من نمی فهمم واقعا مجلس هیچ مشکلی برای اینکه بودجه امسال هنوز ارائه نشده است، ندارد؟ البته چه فرقی می کند. امروز اعلام شد که دولت در سال گذشته 3.7 برابر بیش از حد تجویز شده از درآمد نفت استفاده کرده است. یعنی به جای 14 میلیارد دلار، مبلغ 52 میلیارد دلار از پول نفت در ده ماه گذشته نابود شده است.

عروسی که بلد نبود برقصد

فکر کن شما یک عروس خانم دارید که قبل از آمدن به خانه همه امور خانه را قبضه کرده و همه فامیل داماد را تا فاصله ده کیلومتری بیرون کرده است، هشتاد میلیارد جهاز برای این خوشگل خانم داده اند و حساب بانکی 40 میلیاردی ذخیره ارزی هم دستش بوده. هیچ کسی هم حق نداشته بدون اجازه او آب بخورد. حالا بعد از یک سال آمده ای به خانه می بینی که پرده ها پاره پوره است و جهاز عروس به باد داده شده، یخچال هم خالی است و برق و تلفن و گاز هم به دلیل عدم پرداخت قبض قطع شده. حالا، این عروس خانم ما بلد نیست برقصد، می گوید زمین کج است. بعد از اینکه کلی گشتند و گشتند تا دلیل گرانی را پیدا کنند، آقای دکتر قدم خیر، اعلام کرد که علت گرانی دولت قبلی است و افزایش قیمت ها از دولت قبلی به ما ارث رسیده است. معلوم نیست چرا چیزهای خوبش ارث نرسیده و همین یکی ارث رسیده؟ و اگر دولت قبلی عامل گرانی بود، چرا در زمان همان دولت گرانی وجود نداشت؟ احمدی نژاد که قول داده است تا یک ماه دیگر ایران را یک ماهه تبدیل به یک کشور اتمی کند، اعلام کرد که کنترل قیمت ها تا سال آینده طول می کشد. احمدی نژاد گفت: « انشاء الله تا یک سال آینده با همکاری سایر قوا به جایی خواهیم رسید که این نوسانات تند را کنترل و مهار کنیم.» عروس خانم گفت: «کسانی از رانت خواران با دامن زدن به نوسانات اقتصادی، می خواهند ملت ایران از آرمان های بحق خود دست بکشند.» وی درحالی که هیچ کس حتی رفقای خودش هم از او تعریف نمی کنند، اقدام به تعریف از دولت کرده و گفت: « امسال دولت موفقیت خوبی در کاهش هزینه های جاری خود داشت.» آگاهان توضیح دادند که در این یک سال دولت هزینه های جاری خود را کاهش داد و موفق شد 38 میلیارد دلار را برای هزینه های غیرجاری نابود کند. در همین راستا، آگاهان ساعت ها فکر کردند که این رانت خوارهای نامرد گرانفروش، که این همه دست دارند و می توانند دولت را متزلزل کنند، چرا اسم ندارند که محض رضای خدا عروس خانم ما لااقل اسم شان را ببرد. اسماعیل جبارزاده از فراکسیون اقلیت گفت: « احمدی نژاد رانت خواران را معرفی کند.» سرپرست مجتمع قضائی امور اقتصادی هم اضافه کرد: « منتظریم رئیس جمهور صاحبان ثروتهای نامشروع را معرفی کند.» رئیس جمهور هم که دچار بحران « خودشیفتگی- افسردگی» است، پی موضوع را فعلا نگرفته است. من شرط می بندم که تا یک هفته دیگر احمدی نژاد موضوع رانت خواران را فراموش می کند و یک دلیل دیگر برای گرانی پیدا می کند.

ان پی تی هسته ای حق مسلم ماست

روزنامه جمهوری اسلامی یک مقاله درست و حسابی در مورد انرژی اتمی نوشت و از احمدی نژاد خواست دیگر در مورد انرژی اتمی اظهار نظر نکند. نکته این که در روزنامه امروز کیهان برخلاف همیشه هیچ دفاعی از داستان انرژی هسته ای نشده و شریعتمداری که چند ماه ختم « اورانیوم» گرفته بود، اصلا به روی مبارک نیاورده که دارند قضیه را با گاز مالش می دهند. سخنگوی فراکسیون اکثریت مجلس هم تلویحا به احمدی نژاد اخطار کرد که فقط زیر نظر رهبری در مورد انرژی هسته ای حرف بزند. و در این شرایط گل و بلبل بازرسان انرژی اتمی وارد ایران شدند. حتما فکر کردید برای دیدن شاهچراغ و تخت جمشید به ایران آمدند. ولی نه، برای بازرسی مراکز انرژی هسته ای به ایران آمدند. علی لاریجانی هم در حالی که بعد از مشکلی که به قول نیک آهنگ کوثر در چین برای دماغش پیش آمده بود، خوشبختانه نظرات خودش را اصلاح کرد و گفت: « اصرار نداریم از ان پی تی برویم.» آگاهان گفتند: ما هیچ اصراری نداریم، آرامش خودتان را حفظ کنید. علی مذکور گفت: « تا مجبور نشده ایم بیرون نمی رویم.» آگاهان گفتند: ما که مجبورتان نمی کنیم، شما هم خودتان یکی را مامور کنید که جلوی دهان احمدی نژاد را بگیرد.

بخور و سماور حق مسلم ماست

من که اطمینان دارم که ایرانیان قطعا در تولید انرژی اتمی که کاری بسیار ظریف، دقیق و حساس و خطرناک است، دقت فراوان دارند و ما اگر در تولید و مصرف نفت و بنزین و گاز مشکل داریم، همه اش تصادفی است و اصلا نشان نمی دهد که ما بلد نیستیم این انرژی ها را مدیریت کنیم. اما ظاهرا این فقط نظر من است و نظر بقیه این نیست. رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس اعلام کرد که: « گاز شهری آلوده است.» اما وزارت بهداشت که منتظر است 5000 نفر در اثر مسمومیت گازی تلف بشوند تا گزارشی از آلودگی گاز شهر به دستش برسد، گفت: « هنوز گزارشی مبنی بر آلودگی گاز شهری به وزارت بهداشت نرسیده است.» آقای پیرموذن هم که ما تا به حال فکر می کردیم چون قیافه اش شبیه محضردارهاست، دکتر نیست، معلوم شد پزشک است و به همین مناسبت، راه حل بسیار خوبی برای حل مشکل گاز آلوده پیشنهاد کرد و گفت: « هوای خانه ها در هنگام مصرف گاز شهری باید 40 درصد رطوبت داشته باشد.» به همین دلیل مجلس در حال تصویب لایحه ای است که مردم را مجبور کند در اتاق های خانه دستگاه بخور بگذارند یا همزمان با مصرف گاز دائما سماور روشن کنند تا در مصرف انرژی صرفه جویی بیشتری بشود. البته قرار است نیروی انتظامی هم یک پلیس بخور تشکیل بدهد که روزی یک بار خانه مردم را بازدید کنند که بخورشان به راه باشد. در همین راستا، آقای فتح الله امی، مدیر طرح جامع آلودگی هوای تهران گفت: « طبق آمار بانک جهانی دولت ایران در سال 2006 متحمل پرداخت 8 میلیارد دلار خسارت بابت آلودگی هوا شد.» به عبارت دیگر ما یک دهم بودجه مان برای اینکه بلد نیستیم چطور در شهر زندگی کنیم، نابود می شود. اما مهم تر از همه این ها اینکه دولت سرانجام فهمید که چگونه می تواند با مشکل آلودگی هوا مبارزه کند. این پیروزی بزرگ را به همگان تبریک می گوئیم. پیروزی بزرگ این که دولت برنامه های هفته پاک را اعلام کرد. ما هم برنامه های زیر را به عنوان یک برنامه تضمینی برای کاهش آلودگی هوا پیشنهاد می کنیم.

اول: رئیس جمهور به مدت دو ماه از کشور خارج شده و تصویر و صدای او هم پخش نشود.

دوم: برگزاری جلسات مجلس فعلا متوقف شود.

سوم: صدا و سیما تا دو ماه هیچ خبری پخش نکند و فقط سریال و فیلم سینمایی نشان بدهد.

چهارم: سوبسید بنزین برای دو ماه حذف شود.