مصاحبه با یک پینوکیو

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

po_nabavi_01.jpg

به نظر می رسد که ایران دارد نشانه های تازه ای را برای آمریکا می فرستد. از یک طرف تقریبا هیچ کسی نمانده است که از احمدی نژاد و سیاست هایش دفاع کند و از طرف دیگر هاشمی و خاتمی احتمالا بعد از گرفتن اطمینان خاطری از سوی رهبری کشور، وارد صحنه کنترل کشور می شوند. هاشمی اختیارات اقتصادی احمدی نژاد را محدود خواهد کرد و خاتمی، در حوزه سیاست خارجی حضور فعال پیدا می کند. آمریکایی ها وارد سکوت شده اند و احتمالا دارند به نیروهای شان در منطقه سروسامان می دهند، از طرف دیگر ماجرای تحریم نیز مثل شمشیر بالای سر دولت است. نیکلاس برنز گفت که « دور دوم تحریم ایران در راه است.» وزیران خارجه اتحادیه اروپا هم اعلام کردند که بصورت کامل و بدون تاخیر تحریم های شورای امنیت علیه ایران را اعمال می کنند. محمود احمدی نژاد هم گفت: « تحریم ها هیچ اثری بر اقتصاد ایران ندارد.» آگاهان به رئیس گفتند: برو بینیم بابا! تو برو از میدان تره بار نزدیک خونه تون گوجه فرنگی تو بخر.

ملانکونی گوجه فرنگی

از دیروز موج هجمه امت شهیدپرور به طرف مغازه آقا نصرالله، فروشنده گوجه فرنگی 1200 تومانی میدان تره بار نارمک نزدیک خانه احمدی نژاد، آغاز شده است. آقا نصرالله در همان ساعات اول اعلام کرد که گوجه فرنگی ندارد و هر چه هم که داشت توسط اقوام رئیس جمهور که از ارادان برای خرید گوجه فرنگی آمده بودند، خریده شده است. وی گفت که چون دلش برای احمدی نژاد می سوخته خواسته است با ارزان فروختن گوجه فرنگی به این خانواده بی بضاعت کمک کند، اما اگر این روال ادامه یابد بزودی ورشکست می شود. در همین راستا، اعلمی نماینده با حال و خلاق مجلس گفت: «هرگاه احمدی نژاد در برابر پرسش نمایندگان یا خبرنگاران در مورد گرانی لجام گسیخته کم می آورد، تکیه کلامش این است که بیایید و از نزدیک خانه ما خرید کنید!… به نظر می رسد وی عمدتا تغافل و فرافکنی می کند… توصیه مشفقانه ما به رئیس جمهور این است که اجازه ندهند او را در دام واهی هاله های خیالی اسیر نمایند..» یکی از روانشناسان به آقای اعلمی توضیح داد که فعلا رئیس جمهور در حالت ملانکونی حاد است و با توصیه مشفقانه مشکل اش حل نمی شود، یا مدتی باید در بیمارستان بخوابد یا داروهایش را سر وقت مصرف کند. وگرنه بزودی به مراحل خطرناک تری از این بیماری هم می رسد. در همین راستای مسائل اقتصادی، نشریه فایننشال تایمز نوشت: « درآمدهای غیر نفتی پیش بینی شده در بودجه 86 غیرواقعی است.» آگاهان توضیح دادند که اصولا خود بودجه و خود دولت و خود رئیس جمهور هم غیرواقعی است.

مصاحبه با محمود پینوکیو

در راستای اینکه دکتر اینقدی نژاد وقتی می خواست رئیس جمهور شود، قول داده بود که هر هفته یک مصاحبه مطبوعاتی تشکیل دهد و هر ماه یک بار از صدا و سیما به مردم گزارش دهد و در همین راستا هم در سال گذشته ایشان یکی دوبار از طریق دفتر خودش با خودش مصاحبه کرده و مصاحبه های دیگر را لغو کرده است و مصاحبه پریشب شبکه دو نیز لغو شد و قرار است امشب این مصاحبه انجام بگیرد، لذا متن مصاحبه پس فردا به شرح زیر پیش بینی می شود:

مصاحبه کننده: آقای رئیس جمهور! لطفا به عنوان مقدمه بفرمائید که شما چرا اینقدر خوبید؟

احمدی نژاد: این نکته را خیلی ها به من گفته اند، بخصوص در جزایر بالی و ماناگوا و کاراکاس که شناخت عمیقی از من دارند، خیلی از ملت های جهان از من استقبال می کردند. البته من کسی نیستم، ولی تنها کسی هستم که هست. دوستان معتقدند من توانستم کاری بکنم که غیرممکن بود و اینها بخاطر این بود که خداوند یک نیرویی به ما داد که ما هم به ملت خدمت کردیم.

مصاحبه کننده: سفرتان به آمریکای لاتین چطور بود؟

احمدی نژاد: برخلاف چیزی که دشمن می گفت سفر بسیار موفقی بود که عکس های آن موجود است و در همین عکس ها می توانید ببینید که استکبار چقدر عصبانی شده و ما در آنجا فرصتی داشتیم تا مستقیما ملت های جهان را به چشم خودمان ببینیم و ملت ها هم فرصتی داشتند که اسلام را ببینند.

مصاحبه کننده: چرا بودجه امسال دیر به مجلس تقدیم شد؟

احمدی نژاد: البته بودجه کاملا به موقع تقدیم شد، در دوره های قبل معمولا بودجه را سه ماه بعد از سال می دادند، ولی ما بودجه را اول شهریور که دیروز بود به مجلس دادیم که این بی سابقه بود و بیست نفر از روسای جمهور جهان به من زنگ زدند و گفتند که بودجه را زود به مجلس نده چون مجلس پررو می شود، ولی ما بخاطر تعاملی که وجود داشت که عملیاتی شده بود، دادیم.

مصاحبه کننده: ولی بودجه دو روز پیش که اول بهمن بود داده شد، نه اول شهریور…

احمدی نژاد: البته دشمنان شایع کردند که این ماه بهمن است و خناسانی که می خواهند بین ما اختلاف بیندازند می گفتند که زمستان است که خوشبختانه ما هماهنگی هایی کردیم که الآن اگر در تقویم تان نگاه کنید می بینید که سوم شهریور است.

مصاحبه کننده: در مورد افزایش قیمت مسکن می خواستیم ببینیم که دولت چه برنامه هایی دارد؟

احمدی نژاد: ما با وزیر اطلاعات صحبت کردیم و قرار شد این وزارتخانه کسانی را پیدا کند که عامل گرانی مسکن باشند که تا چند روز دیگر اعلام می کنیم، اما من باید صادقانه به مردم بگویم که اصولا افزایش قیمت مسکن ربطی به دولت ما ندارد، چون وزیر مسکن در کابینه های قبلی هم بود و ایشان شخصا قیمت را بالا برده که خودش هم باید پولش را بدهد و ما در آینده گزارش می دهیم، ولی مردم توجه کنند که کاری که ما در رسیدن به قله های انرژی کردیم کار کوچکی نبود و همین باعث شد که مافیای اس ام اس قیمت مسکن را بالا نگه دارد. البته من باید بگویم که قیمت مسکن در این یک سال نه تنها افزایش نداشت بلکه کاهش داشت که مثلا خانه خود من پارسال قیمتش 70 میلیون تومان بود، ولی دیروز که من از میدان تره بار محله مان پرسیدم گفت که قیمت خانه ما 62 میلیون تومان است که همین موضوع نشان می دهد که قیمت مسکن در کشور 11.4 درصد کاهش داشته و این در 27 سال گذشته بی نظیر است.

مصاحبه کننده: دولت چه برنامه ای برای کاهش قیمت گوجه فرنگی و برخی کالاهایی که قیمت شان بالا رفته است دارد؟

احمدی نژاد: دولت برنامه ریزی گسترده ای در مورد گوجه فرنگی دارد که عملیاتی هم شده است و قرار است تولید گوجه فرنگی را از طریق افزایش حجم در سطح ارز به میزان 7 هزار درصد بالا ببریم که تا اوایل سال آینده ما موفق می شویم که کنترل گوجه فرنگی را در دنیا به عهده بگیریم و تنگه هرمز به عنوان یکی از مهم ترین شاهراه های عبور رب گوجه فرنگی در اختیار ما باشد. در مورد افزایش قیمت گوجه فرنگی، متاسفانه دولت های قبلی دست داشتند، مثلا این آقایان که اسمشان را بعدا اعلام می کنم و منظورم آقای هاشمی و خاتمی است، اینها با رانتی که در اختیارشان بود، زمین های گوجه فرنگی را خریدند و به جای آن پسته کاشتند که نتیجه آن امسال معلوم شد. ولی من باید اعلام کنم که قیمت گوجه فرنگی در سال گذشته اصلا افزایش نداشته و از قیمت یک کیلو 2 هزارتومان در زمان آقای خاتمی به یک کیلو 800 تومان رسیده است که من امروز از میدان تره بار محل مان کیلویی 800 تومان گوجه فرنگی را خریدم.

مصاحبه کننده: ولی شما دیروز فرمودید که قیمت گوجه فرنگی در محل شما 1200 تومان است.

احمدی نژاد: البته من چنین چیزی نگفتم، و دشمنان و خناسان از قول من گفتند و اگر هم گفتم 1200 تومان، از دیروز قیمت گوجه فرنگی به 800 تومان رسیده که همین نشان می دهد قیمت ها 33 درصد کاهش داشته که این یکی از افتخارات دولت نهم است که قیمت گوجه فرنگی در دو روز 33 درصد کاهش داشته.

مصاحبه کننده: قیمت تیرآهن هم افزایش داشته، برای این موضوع می خواهید چه کنید؟

احمدی نژاد: اصولا قیمت هایی مانند قیمت زمین و تیرآهن وابسته به بازار جهانی است، مثلا در هند وقتی قیمت مسکن بالا می رود، ما نمی توانیم جلوی موج افزایش قیمت را بگیریم، چون کره زمین یک مجموعه گرد است و همه زمین ها با هم رابطه دارد. تیرآهن هم همینطور. قیمت تیرآهن را برخی از نیروهای بازار جهانی که با عوامل داخلی و خناسان رابطه داشتند، بالا بردند، البته یکی از افتخارات دولت نهم این است که قیمت تیرآهن از زمانی که ما روی کار آمدیم پائین آمده و امروز صبح در میدان میوه و تره بار محل ما قیمت تیرآهن بیست درصد کاهش پیدا کرده بود.

مصاحبه کننده: آیا فکر نمی کنید اگر فروشنده میدان میوه و تره بار محله شما وزیر بازرگانی شود، قیمت ها کاهش می یابد؟ چرا از ایشان در کابینه استفاده نمی کنید؟

احمدی نژاد: من یک سال قبل به ایشان پیشنهاد دادم، ولی ایشان گفتند که گرفتن یک وزارتخانه برایشان صرف نمی کند و کل دولت را یک جا کنترات می گیرند که اداره کنند، که ما موافق نبودیم.

مصاحبه کننده: این روزها تحرکات نظامی دشمن در منطقه افزایش پیدا کرده، نظرتان درباره جنگ چیست؟

احمدی نژاد: آمریکایی ها بخاطر قلب سیاهی که دارند و اشتباهاتی که کردند، هیچ وقت جرات نمی کنند که به ایران حمله کنند و هیچ نشانه ای هم در مورد اینکه می خواهند حمله کنند وجود ندارد.

مصاحبه کننده: ولی سفر خانم رایس و تهدیدات آمریکایی ها و فرستادن نیروهای شان به منطقه آیا نشانه احتمال حمله نیست؟

احمدی نژاد: دقت کنید که آمریکایی ها وقتی می خواهند حمله کنند خیلی دقیق این کار را می کنند، و وقتی ما متوجه شویم که دارند حمله می کنند، این نشان می دهد که نمی خواهند حمله کنند. و اصولا آنها جرات تصویب قطعنامه تحریم علیه ایران را هم ندارند، چون اگر این کار را بکنند، قیمت نفت به صد دلار می رسد.

مصاحبه کننده: ولی آنها قطعنامه را تصویب کردند، آیا اینطور نیست…؟

احمدی نژاد: البته چیزی که آنها تصویب کردند را نمی شود اسمش را قطعنامه گذاشت، چون در شورای امنیت فقط 15 کشور علیه ما رای دادند، در حالی که در دنیا 190 کشور وجود دارد، پس 175 کشور طرفدار ما هستند. و این 15 کشور هم به فرض که قبول کنیم که تعداد اعضای شورای امنیت 15 کشور است، یک اکثریت ضعیفی بود. بنا براین در جهان کسی قبول ندارد که این قطعنامه تصویب شده است.

مصاحبه کننده: در مجلس زمزمه سووال از نمایندگان مطرح بود، دولت می خواهد چه برخوردی بکند؟

احمدی نژاد: ما به مجلس رفتیم و هیچ سووالی مطرح نبود و آنها خیلی برخورد صمیمانه ای داشتند، و به همین دلیل من فکر نمی کنم که اصلا مجلس مشکلی با دولت داشته باشد.

مصاحبه کننده: در مورد اظهارات آقای اعلمی چه نظری دارید؟

احمدی نژاد: آقای اعلمی وجود ندارد، و اگر قرار باشد روی اظهارات کسی نظری بدهیم دولت روی اظهارات آقای باهنر نظر می دهد.

مصاحبه در همین جا تمام شد و مصاحبه کننده در بیمارستان بستری شد و رئیس جمهور پس از یک استراحت یک دقیقه ای قرار شد به الجزایر پرواز کند.


انرژی هسته ای، دیریم دیریم بسته ای

به فاصله یک روز از راه افتادن قطار احمدی نژاد در مجلس، دولت از ورود 38 تن از بازرسان این آژانس به ایران جلوگیری کرد. علاء الدین بروجردی، عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت و انرژی و چیزهای مهم دیگر، گفت: « این مساله به معنی تجدید نظر در اصل همکاری با آژانس انرژی اتمی نیست.» متکی هم که در سوریه بسرمی برد و به عنوان دستیار علی لاریجانی مشغول نامه رسانی است، به شکلی که معلوم بود اصلا از این موضوع خبر ندارد، گفت: « عدم پذیرش برخی بازرسان در چارچوب ضوابط آژانس است.» آگاهان احتمال می دهند که جلوگیری از ورود این افراد مستقیما بدستور احمدی نژاد صورت گرفته و هیچ کس دیگری در جریان نبوده است. چون جرج بوش هم که تا دو سه روز قبل شمشیر را از رو بسته بود، به شکلی روشن لحنش را تغییر داد و گفت: «برای حل مشکل هسته ای ایران به دیپلماسی ادامه می دهیم.» حسنی مبارک و پرویز مشرف هم که تا یکی دو روز قبل در تب ناشی از نگرانی بودند، لحن خود را آرام تر کردند و گفتند که باید بر راه حل دیپلماتیک برای پرونده هسته ای ایران تاکید کرد. اما نکته مهم گفته حسین مرعشی سخنگوی کارگزاران بود که اعلام کرد که « احمدی نژاد در مورد دستیابی به انرژی هسته ای دروغ می گوید.» ظاهرا به نظر می رسد که احمدی نژاد برای اینکه به مردم نشان بدهد که اگر در هیچ کاری موفق نبوده، در دستیابی به انرژی هسته ای موفق بوده است، در این مورد دروغ می گوید و دنیای غرب هم چون می خواهد از این وضع برای ایجاد ترس از ایران استفاده کند، اظهارات احمدی نژاد را تائید می کند، در نتیجه احمدی نژاد تبدیل شده است به کسی که موفق شده انرژی هسته ای را ایجاد کند، در حالی که میزان پیشرفت های انرژی هسته ای اصلا در حدی که او می گوید نیست.

میمون بازی

فی الواقع امورات مملکتی ما هم عجیب و غریب است. به این خبر توجه کنید و قبل از توجه به این خبر به توضیح من توجه کنید که این خبر اصلا طنز نیست و من اصلا در نوشتن آن دخالت نداشتم و کلیه نقل قول ها هم واقعی است. خبر اینکه، اداره کل تربیت بدنی استان قم، در مراسم تجلیل از قهرمانان ورزشی استان قم که در حضور مقامات این استان برگزار شده بود، از میمون برای سرگرم کردن مردم استفاده کرد… مسوولان استان میمون مذکور را تشویق کردند… یکی از طلاب معترض گفت: در گذشته معمولا از حافظان فرآن، گروههای تواشیح، سخنرانی علما وحرکات ورزشی ورزشکاران استفاده می شد، در حالی که امشب برای نخستین بار از میمون استفاده کردند. محمد جعفری که برای اعتراض به وضع بد حجاب دختران، جلسه را ترک می کرد، گفت: « در آستانه ماه محرم، مردم را با بوزینه سرگرم می کنند و هیچ کسی هم اعتراض نمی کند، دست کم حرمت مراجع و علما را نگه می داشتند.» همچنین، محتاج، استاندار قم گفت: « برنامه آن شب، کار زشتی بود و من هم نپسندیدم، این چه کاری بود که بعد از چند سال بوزینه آوردند؟» این استاندار در کمال جدیت گفت: « ما هنوز به یک مهندسی مناسب برای مراسم مختلف خود نرسیده ایم.»

توضیح اول: ظاهرا اسپانسر این برنامه شرکت چی توز یا بخش دولتی مشابه بوده است.

توضیح دوم: استفاده از میمون برای سرگرم کردن مردم موضوع مهمی است که در یکی دو سال اخیر باید مورد توجه قرار بگیرد.

توضیح سوم: جمله استاندار قم که « این چه کاری بود که بعد از چند سال بوزینه آوردند؟» نشان از مخالفت این استاندار با سیاست های دولت نیست، بلکه نشان دهنده این است که ایشان آن شب متوجه موضوع شده است.

مشکل انرژی در ایران

بر منکرش لعنت! کی گفته که ما نمی توانیم انرژی پیچیده ای مانند انرژی هسته ای را مدیریت کنیم. خیلی هم خوب می توانیم. در همین راستا، برای چندمین بار یک ماشین پژوی 405 صفر کیلومتر خودبخود آتش گرفت و سرنشینانش را سوزاند. یک ماشین سمند هم به دلیل کنترل دقیق مهندسین وطن به محض خریداری شدن خودسوزی کرد و منفجر شد. در همین راستا دیروز یکی از واگن های متروی کرج به تهران، بدون هیچ دلیل منطقی آتش گرفت و هیچ کسی هم در مورد این آتش سوزی دلیل را اعلام نکرد. راهنمایی و رانندگی هم اعلام کرد که تا وقتی پراید نقص کمربند ایمنی اش را برطرف نکند، این اتومبیل را شماره گذاری نمی کند. از طرف دیگر، منصور دفتریان، رئیس هیات مدیره انجمن مهندسی گاز گفت: « سالانه 30 میلیارد دلار انرژی در ایران به دلیل استاندارد نبودن، اسراف انرژی و …. هدر می رود.» البته این موارد مربوط به عامه مردم است، وگرنه دانشمندان عزیز ما خودشان مسائل ایمنی را رعایت می کنند. در راستای رعایت نکات ایمنی در هفته گذشته یک دانشجوی دوره دکترا در دانشگاه تربیت مدرس به دلیل انفجار کپسول هیدروژن کشته شد و دو روز قبل هم اعلام شد که دکتر اردشیر حسین پور، دانشمند اتمی دانشگاه شیراز، به علت گازگرفتگی در سن چهل و چهار سالگی درگذشته است…. توضیح می دهم که منظور من این نیست که بگویم که ما نمی توانیم، ما ملت ایران قطعا می توانیم، حتما می توانیم، مسلما می توانیم، همه این اتفاقات هم در افغانستان افتاده است، بله، ما می توانیم..