دلیل اخراج: دست‌بند سبز یا روزه‌خواری؟

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» جنگ سردار و سیاست در زمین فوتبال

دو روزی است که بحث اخراج علی کریمی، بازیکن تیم فوتبال استیل‌آذین و عضو سابق تیم ملی فوتبال ایران، به دلیل “روزه‌خواری” نقل محافل ورزشی و سیاسی شده است. اخراج علی کریمی، بعد از آن اتفاق افتاد که باشگاه استیل‌آذین، با صدور بیانیه‌ای، وی را متهم به “روزه‌خواری” کرد.

 

ماجرای اخراج

روز یک‌شنبه، و کمتر از 12 ساعت پس از پایان بازی استیل‌آذین ـ استقلال، روابط عمومی باشگاه استیل‌آذین بیانیه‌ای صادر کرد و در آن خبر از اخراج علی کریمی داد. در بیانیه این باشگاه آمده بود که: “باشگاه فرهنگی ورزشی استیل آذین وظیفه خود می داند در مقابل عدم تمکین در اجرای مقررات و حرمت شکنی و تظاهر به روزه خواری آقای علی کریمی یکی از بازیکنان تیم فوتبال این باشگاه و عدم رعایت شئونات ماه مبارک رمضان در جریان تمرین به وظیفه دینی و قانونی خود عمل نموده و اخراج این بازیکن را اعلام نماید.”

این بیانیه همچنین توضیح می‌داد: “از آنجایی که تعظیم شعائر الهی و حرمت نهادن به مقدسات دین مبین اسلام در اولویت باشگاه فرهنگی ورزشی استیل آذین قرار دارد و متاسفانه این موضوع از جانب بازیکن مذکور رعایت نشده و حتی با توهین وی به مسئولان فدراسیون فوتبال و مقررات همراه بوده و علیرغم تذکرات سرپرست تیم، وی به اقدام خود ادامه داده و اصرار بر انجام این تخلف داشته است، این بازیکن از همراهی تیم فوتبال استیل آذین محروم می باشد.”

“توهین و تذکر” اشاره به درگیری لفظی علی کریمی با حجت‌الاسلام علی‌پور رییس منشور اخلاقی فدراسیون فوتبال دارد. گفته می‌شوداین شخص، که هنگام تمرینات تیم فوتبال استیل‌آذین حاضر بوده، پس از آشامیدن آب  از سوی کریمی در جریان تمرینات، با وی درگیری لفظی پیدا کرده است.

این در حالیست که محمد رضا خروطی، یکی از اعضای هیات مدیره این باشگاه  به خبرگزاری “ایرنا” گفته است با اخراج کریمی از باشگاه موافق نیست، اما محمد جعفر صافی، معاون فرهنگی باشگاه استیل آذین گفته است: “اخراج کریمی با توجه به ارزش های اخلاقی و اسلامی صورت گرفته و ما نباید به دلیل شهرت و یا بزرگ بودن نام یک بازیکن از این ارزش ها بگذریم.”

 

روزه‌خواری یا مسایل سیاسی؟

گرچه باشگاه استیل‌آذین اعلام کرده دلیل اخراج کریمی، “تظاهر به روزه‌خواری” بوده، اما کم نیستند افرادی که دلیل واقعی اخراج کریمی، را نه مسایل ورزشی و مذهبی، بلکه مسایل سیاسی می‌دانند.

علی کریمی از جمله بازیکنانی است که سال گذشته ودر اوج اعتراضات مردمی به نتایج انتخابات، همراه 5 بازیکن دیگر تیم ملی، دست‌بندهای سبزی در حمایت از “جنبش سبز” به دست خود بستند. این مساله با واکنش مسوولان ورزشی و امنیتی حاضر در ورزشگاه  مواجه شد، به گونه‌ای که در نیمه دوم بازی، بازیکنان مجبور شدند، این دست‌بندها را از دست خود باز کنند.

این حرکت بازیکنان تیم ملی، واکنش‌های زیادی در میان رسانه‌های حامی دولت برانگیخت و آن‌ها خواستار محرومیت این بازیکنان و مجازات آن‌ها شدند. در همان زمان بود که بحث برخورد با این بازیکنان، در میان برخی رسانه‌ها مطرح و اعلام شد پروژه‌هایی برای حذف این بازیکنان طراحی شده است.

به همین جهت امروز بسیاری معتقدند دلیل اخراج علی کریمی، چیزی نیست جز مسایل سیاسی. این افراد به پروژه‌ای که پیش از این برای حذف مهدی مهدوی‌کیا، دیگر بازیکن تیم ملی فوتبال وجود داشت، اشاره  و از آن به عنوان شاهد مثال یاد می‌کنند.

در چنین شرایطی هواداران جنبش سبز حرکت‌های حمایتی از علی کریمی را در اینترنت سامان داده‌اند. صفحه‌ای که در حمایت از علی کریمی در “فیس‌بوک” ایجاد شده در کمتر از 48 ساعت، بیش از 8هزار عضو داشته  و سایت‌ها و وبلاگ‌های مختلف، مطالب مختلفی در حمایت از کریمی نوشته‌اند. همچنین کمپینی با عنوان “من هم یک روزه‌خوار هستم” در حمایت از کریمی به راه افتاده است.

از سوی دیگر، بسیاری از هواداران جنبش سبز اعلام کرداند در مسابقه اس.ام.اس برنامه ورزشی “نود” در حمایت از علی کریمی، عدد “8” را که شماره پیراهن این بازیکن است، ارسال خواهند کرد.

از سوی دیگر، خبرگزاری فارس، نزدیک به نهادهای نظامی ـ امنیتی در گزارشی نوشته بسیاری از خوانندگان این سایت، خواهان اخراج و برخورد با کریمی هستند. این خبرگزاری به نقل از یکی از خوانندگانش نوشته است:” باید به آقای کریمی، غیرت دینی بازیکنان مسلمان اروپایی را خاطر نشان کرد که در انجام واجبات دینی از هر امتیازی می گذرند”.

گرچه برخی، خصومت خبرگزاری فارس با کریمی را، به دلیل برخورد وی با خبرنگار این رسانه دولتی در سال گذشته می‌دانند؛برخوردی که طی آن کریمی این خبرگزاری را “دروغ‌گو” نامیده بود.

 

اخراج کریمی و واکنش ورزشی‌ها

اخراج علی کریمی اما از سوی اعضای تیم اش بی‌واکنش نبود. مهدی مهدوی کیا، کاپیتان استیل‌آذین با اعلام حمایت از کریمی به خبرگزاری ایسنا گفت: “او باید به تیم برگردد. مگر در تمرینات ما چند تماشاگر حضور دارند که گفته شده کریمی در ملاعام روزه‌خواری کرده، اصلا شاید او مسافر بوده یا دارو مصرف می ‌کرده که نتوانسته روزه بگیرد.”

مهدوی کیا افزود: “چرا باید درباره مسائل شخصی افراد تحقیق و تفحص کرد؟ یعنی علی کریمی تنها بازیکن لیگ ایران بوده که روزه‌خواری کرده است؟ مگر سازمان لیگ می ‌تواند تک تک بازیکنان را زیرنظر بگیرد و دلیل روزه‌خواری شان را جویا شود؟”

مهرزاد معدنچی، یکی از بازیکنان تیم استیل‌آذین و از بازیکنان تیم ملی در جام‌جهانی 2006 هم با اشاره به اخراج کریمی به دلیل روزه‌خواری به خبرگزاری ایپنا، گفته  است: “روز بازی با استقلال همه بازیکنان تیم ما در رستوران غذا خوردند و 95 درصد فوتبالیست ها نیز روزه نمی گیرند. ما همه مسلمانیم و به اعتقاداتمان پایبندیم اما واقعا با این شرایط روزه گرفتن برایمان مشکل‌ساز است. ما سر تمرین قوطی های آب کنار زمین مان داریم. به نظر من اصلا درست نیست که روزه‌داری یا روزه‌خواری یک نفر را رسانه‌ای کنیم.”

اما کریمی خود در واکنش به این ماجرا به سایت گل گفته است: “چرا در این مدت هیچ خبری از روزه‌خواری من نبوده است اما تا علیه مدیریت تیم مصاحبه کردم روزه‌خوار شدم؟”

اشاره کریمی به انتقاداتش از سردار مصطفی آجورلو، پس از تساوی 2-2 تیم های استیل آذین و استقلال تهران در هفته چهارم لیگ برتر فوتبال ایران است. کریمی در پایان آن مسابقه به خبرنگاران گفته بود: “قهرمان شدن فقط با داشتن بازیکنان توانمند و حرفه ‌ای میسر نیست. یک تیم باید امکانات و شرایطی برایش فراهم باشد تا موفق شود که متاسفانه ما آن ها را نداشته ایم.”

کریمی تاکید کرده بود: “امیدوارم مالک باشگاه هر چه سریعتر فکری کند تا مشکلات این تیم برطرف شود. یکی را بیاورد تا او فضای بهتری را فراهم کند. به طور مثال ما نباید با اجبار و زور و با وعده کیک و ساندیس، تماشاچیان را برای تشویق تیم به استادیوم بیاوریم.”

 

سرداران سپاه و ورزش

چند سالی است که حضور سرداران سابق سپاه در ورزش، حرف و حدیث ساز شده است. این افراد از آن رو وارد عرصه فوتبال شده‌اند که هم از نظر تبلیغی و هم مالی، برای آنان منفعت زیادی دارد. هم اکنون، تعداد زیادی از مدیران عامل باشگاه‌ها و اعضای هیات رییسه فدراسیون فوتبال، از سرداران سابق سپاه هستند. این روند پس از روی کار آمدن محمود احمدی‌نژآد در سال 84  سرعت گرفت.  به غیر از سرداران، بسیاری از حامیان دولت نیز وارد عرصه فوتبال شده‌اند که از آن جمله می‌توان به حبیب کاشانی، مهرداد بذرپاش، مسعود زریبافان و… اشاره کرد که در سال‌های اخیر به عنوان مدیرعامل، عضو هیات مدیره و… در تیم‌هایی چون پرسپولیس، استقلال، سایپا و.. حضور داشته‌اند.

اکنون یکی دیگر از سرداران سپاه ـ سردار مصطفی آجرلو ـ که پیش از این در تیم پاس ـ متعلق به نیروی انتظامی حضور داشته ـ مشغول رتق و فتق امور فوتبالی تیمی است که صاحب آن را ـ حسین هدایتی ـ متمول‌ترین فرد فوتبال می‌دانند. باید منتظر ماند و دید که ایا این سردار سپاه قادر است، اخلاق مورد نظر خود را نیز به فوتبال تزریق کند؟