نرگس محمدی: آدم ربایی و قانون گریزی را روال کرده اند

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» جلسه کمیسیون امنیت درباره سفر کلودیا روت

سفر کلودیا روت، نائب رئیس مجلس آلمان به ایران حاشیه های زیادی به دنبال داشته، از دیدارهایی که او انجام داد یا می خواست انجام دهد تا سخنان او که از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس و چهره های محافظه کار، مداخله جویانه قلمداد شده، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در همین راستا سفر خانم روت و مسائل پیرامون این سفر را در دستور جلسه امروز خود قرار داده است.

نائب رئیس مجلس آلمان در دیدار با برخی مسولین خواستار دیدار با میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد و رفع حصر و ازادی آنها شده، از زندانی شدن عبدالفتاح سلطانی، وکیل حقوق بشری انتقاد کرده و جعفر پناهی را فیلمساز مورد علاقه خود خوانده و با اشاره به یکی از فیلم های او گفته است که زنان باید بتوانند در ورزشگاه حضور یابند. در مقابل اما فاطمه آلیا ، نماینده محافظه کار مجلس، براساس گزارش خبرگزای فارس گفته است که “بهتر بود پس از این اظهارات مداخله‌جویانه به سفر وی پایان داده می‌شد”. محمدحسین فرهنگی، عضو هیات رئیسه مجلس سخنان خانم روت را دخالت اشکار در مسائل ایران خوانده و خواستار پاسخ مناسبی به او شده. سعید جلیلی، عضو شورای عالی امنیت ملی هم گفته است که کسانی که بیشترین ناقضان حقوق بشر هستند نمی‌توانند و در جایگاهی نیستند که بتوانند برای دیگر کشور‌ها صحبت کنند.

کلودیا روت اما در این سفر خواستار دیدار با نرگس محمدی، هم شده بود. دیداری که با بازداشت چند ساعته این فعال مدنی، انجام نشد. نرگس محمدی در همین زمینه به “روز” می گوید: من دعوت نامه ای از خانم کلودیا روت به عنوان نائب رئیس مجلس آلمان دریافت کرده بودم که درخواست کرده بودند ملاقاتی با ایشان داشته باشم و درباره مسائل داخلی از جمله حقوق بشر و حقوق زنان صحبت کنیم. چون دفتر کانون مدافعان حقوق بشر پلمپ است برای همین در هتل قرار گذاشتیم. حدود ده دقیقه به ۹ شب جلوی هتل رسیدم قبل از اینکه ماشین من جلوی در هتل متوقف شود چند نفر درهای ماشین را باز کردند ماشین خودشان را کامل چسبانده بودند به ماشین ما و مرا پیاده کردند، سوار ماشین خودشان کردند گفتند باید سرت را بیاوری پایین صندلی که من قبول نکردم و شال من را دور سرم و روی صورتم پیچاندند و سریع از محل دور شدند. من واقعا چند دقیقه اول نفهمیدم چه اتفاقی افتاده. هیچ توضیحی هم به من ندادند حتی یک کلمه. بعد از مدتی وارد ساختمانی شدیم که وابسته به وزارت اطلاعات بود.

او می افزاید: آنجا من اعتراض کردم که این بازداشت غیرقانونی است و یک آدم ربایی است که جلوی در هتل مرا به این شکل از ماشین کشیدید پایین و… یک برگه ای را به من نشان دادند مبنی بر اینکه دادیار شعبه یک دادسرای مستقر در اوین یک نامه به دایره حقوقی وزارت اطلاعات داده مبنی بر اینکه چون نرگس محمدی ۶ سال حکم حبس قطعی دارد او را از منزل یا مخفیگاه‌اش بازداشت کنید و به بند عمومی نسوان زندان اوین تحویل دهید. برای من جای سوال بود که چرا دادیار شعبه یک این‌ها را فرستاده درحالیکه اگر نامه واقعی باشد باید شعبه اجرای احکام دادسرا نامه را داده باشد. دوما نوشته از منزل ببرند نه اینکه جلوی هتل کمین بکنند و من را به طور غیرقانونی بازداشت کنند. این نامه نمی‌توانست به این دلایل رسمی باشد و نمی‌توانست محلی برای آدم ربایی به این شکل و بدرن من به محلی متعلق به وزارت اطلاعات باشد. از هیچ وجاهت قانونی برخوردار نبود این نامه و رفتاری که کردند اما تا ۱۲ و ربع شب مرا نگاه داشتند و بعد حوالی میدان انقلاب مرا آزاد کردند و آمدم خانه.

نرگس محمدی توضیح می دهد که بازجویی های مفصلی به خاطر این گونه دیدار ها شده: بازجویی مفصلی شدم آنجا و در رابطه با ملاقات ها بود که شما توی این ملاقات ها درباره چی صحبت می کنید که پاسخ دادم ملاقات من با خانم کاترین اشتون که انجام شد عین صحبت های من با خانم اشتون در پرونده من منتشر شده و گزارشی است که نهاد امنیتی به دادسرا داده و توضیح داده که من خواستار رفع حصر رهبران جنبش سبز شده ام، خواهان آزادی زندانیان سیاسی شده ام. سوم اینکه شما تلاش داشتید در این صحبت ها برای تحقق جامعه مدنی. پاسخ من این بود که وقتی عینا صحبت های من در کیفرخواست من منتشر شده شما می توانید اجازه دهید من بروم صحبت کنم بعد دسترسی دارید در باره چی صحبت می کنم. صحبت های من همان چیزی است که به طور علنی می گویم در مصاحبه ها مطرح می کنم و در ملاقات ها هم اصرار دارم که به عنوان یک فعال مدنی خواهان تحقق جامعه مدنی هستم. و اینکه موارد نقض حقوق بشر را ما چه در اطلاعیه یا مصاحبه یا ملاقات ها با افراد داخلی و خارجی مطرح می کنیم واقعیت ها است. سوالات در همین زمینه بود که چرا این ملاقات ها را قبول می کنید و در ملاقات ها چه می گویید و من چند ساعت بابت این بازجویی شدم.

او معقتد است که هدف از این برخورد این بود که جلوی دیدارش با کلودیا روت را بگیرند و اجازه ندهند چنین دیداری انجام شود: متاسفانه این را دارند یک روال می کنند هم مساله غیرقانونی است هم اینکه به لحاظ امنیتی به هیچ عنوان مساله درستی نیست و خیلی نگران کننده است اینکه نیروهای امنیتی بنا به سلیقه خودشان مانع از برخورداری ما از حقوق شهروندی شوند مساله خیلی نگران کننده ای است و البته می تواند منجر به رفتارهای قانون گریزانه دیگری از سوی نیروهای امنیتی شود که گویا جوابگوی هیچ نهادی هم نیستند. نامه ای هم که من به اقای علوی در رابطه با بازداشت قبلی ام نوشته بودم هیچ پاسخی از سوی اقای علوی به عنوان وزیر اطلاعات داده نشد و طبیعی است که این رفتارها تا حالا ادامه پیدا کرده.

نرگس محمدی می افزاید: راه پی گیری اش همین بود که من در رابطه با بازداشت قبلی ام در شهریار نامه ای سرگشاده برای وزیر اطلاعات نوشتم اما متاسفانه هیچ پی گیری نشد. در رابطه با مساله اخیر هم که در رسانه ها منتشر شده و جای پی گیری دارد از سوی نهاد مربوطه شان اما گویا در رابطه با این گونه مسائل حساسیت ویژه ای وجود ندارد و این به نظر من نه به خاطر اینکه در رابطه با شخص خودم است در کلیت اش خیلی مساله نگران کننده ای است.

به هر حال در دوره پیشین یعنی دوره ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد، رفتارهای قانونگریزانه زیادی را ما شاهد بودیم که نتایج آن را هم خیلی مشهود در جامعه ایران داریم می بینیم. چه در حوزه افتصاد، چه در حوزه سیاست و چه در حوزه مسائل امنیتی در داخل شهر ما دچار نابسامانی هایی شدیم که همه نابسامانی ها در واقع به دلیل قانونگریزی بخش هایی از حکومت بوده. این برای افکار عمومی و فعالان سیاسی، اجتماعی و مدنی قابل قبول نیست که شاهد رفتار خلاف قانون با شهروندان باشیم. در هر حال اینکه نهادهای امنیتی تشخیص دهند که شهروندان را از حقوق مدنی شان محروم کنند یا مانع حضور آزادانه انها در عرصه اجتماع باشند هیچ گونه توجیه قانونی و اخلاقی و انسانی ندارد. به خصوص اینکه این موارد را کسانی که حقوق شان مورد تضییع قرار می گیرد وقتی به مراجع مسول مراجعه می کنند و هیچ پاسخی نمی گیرند طبیعی است افرادی که چنین قانونگریزی می کنند تشویق می شوند که این رفتارها را با شهروندان ادامه دهند. و این تداوم رفتار غیرقانونی و رفتار سلیقه ای و براساس سوظن باعث می شود نگرانی ها تشدید شود و متاسفانه نابسامانی‌هایی که ۸ سال گذشته شاهد بودیم تداوم پیدا کند.

او سپس تاکید می‌کند که این گونه بارخورد‌ها مانع از انجام چنین دیدارهایی از سوی او نخواهد شد: من فکر می‌کنم این رفتارهای غیرقانونی نهادهای امنیتی نبایستی منجر به این شود که شهروندان از دستیابی به حقوق خودشان محروم شوند. یعنی درست است که به خاطر ملاقات من با خانم اشتون پرونده بسیار سنگینی علیه من ترتیب دادند و با سه اتهام سنگین مواجه شدم و پرونده با صدور کیفرخواست به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست آقای صلواتی ارسال شده ولی من علیرغم این، ملاقات با خانم روت را پذیرفتم و پذیرفتن این ملاقات ها از سوی فعالان جامعه مدنی در واقع اصرار بر این است که در مناسبات قدرت در جامعه جهانی اگر دولت ها می توانند وارداین ملاقات ها و گفتگوها شوند اما جامعه مدنی بسیار تاثیرگذار است و سهم بسیار بزرگی در مناسبات قدرت در جهان کنونی دارد. بنابراین ما اصرار داریم از طرف جامعه مدنی که فعالان جامعه مدنی بتوانند در این مذاکرات و گفتگوها حضور داشته باشند و با نمایندگان دولت ها یا نمایندگان مجالس یا نمایندگان جامعه مدنی از سایر کشورها وارد گفتگو شوند. در واقع گفتگوی کشورها در سه سطح جامعه مدنی با دولت، دولت با دولت و جامعه مدنی با جامعه مدنی در همه کشورها در همه جای دنیا در حال حاضر وجود دارد. اقدام غیررقانونی یا غیراخلاقی نیست و هر کسی می تواند در چارچوب قانون و منافع ملی وارد این گفتگوها شود. این حق ما است و من بعد هم اگر چنین دیدارهایی را درخواست بکنند من با کمال میل خواهم پذیرفت.