نماینده آشوری ها در مجلس: هر وقت لازم بوده بیانیه داده ایم

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» محکومیت نشریه شارلی ابدو در مصاحبه با روز

نمایندگان اقلیت های دینی در مجلس شورای اسلامی کمتر تن به مصاحبه می دهند، در مباحث سیاسی کم وارد می شوند و جزو نماینده های ساکت مجلس شورای اسلامی به شمار می روند. آنها اما اخیرا در بیانیه ای کاریکاتور نشریه شارلی ابدو درباره پیامبر اسلام را توهین به پیامبر اسلام و همه ادیان توحیدی خوانده و محکوم کرده اند.

یوناتن بت‌کلیا (نماینده آشوریان ایران)، کارن خانلری (نماینده ارامنه شمال)، روبرت بگلریان (نماینده ارامنه جنوب)، سیامک مره‌صدق (نماینده کلیمیان ایران) و اسفندیار اختیاری (نماینده زرتشتیان ایران) پنج نماینده اقلیت‌های دینی در مجلس شورای اسلامی هستند که باانتشار بیانیه ای در برابر انتشار کارتون های نشریه شارلی ابدو چنین موضع گرفته اند: اخیراً روزنامه شارلی‌ابدو با نشر کاریکاتوری موهن و شرم‌آور بار دیگر به ساحت پیامبر اکرم (ص) و دین مبین اسلام توهین کرده و موجب انزجار و جریحه‌دار شدن احساسات دینی تمامی موحدان و یکتاپرستان جهان شد. اهانت به اصیل‌ترین ارزش‌های دینی، فرهنگی و تاریخی پیروان ادیان الهی رفتاری غیرعقلانی و غیراخلاقی است که موافق با هیچ یک از اصول و مبانی هویت انسانی نیست. ایرانیان غیر مسلمان ایران (اقلیت‌های دینی) که همواره بر اساس قانون اساسی و سایر قوانین جاری مملکتی مورد احترام بوده و سابقه همزیستی سرشار از حس برادری با سایر اقشار ملت بزرگ ایران را داشته است، ضمن محکوم کردن این حرکت ضددینی و انسانی، اعتقاد دارند که توهین به هر یک از ادیان توحیدی اهانت به تمامی ادیان توحیدی محسوب می‌گردد.

در همین زمینه رفته ام سراغ یوناتن بن کلیا، نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی تا از او بپرسم چرا درباره کاریکاتور مربوط به پیامبر اسلام بیانیه داده اند در حالیکه نشریه شارلی ابدو بارها کاریکاتورهای زیادی از عیسی مسیح و همچنین موسی و سایر پیامبران منتشر کرده؛ آیا این کاریکاتورها را توهین نمی دانند و اگر توهین می دانند محلی برای اعتراض نیست؟

بیانیه از سوی نمایندگان اقلیت های دینی در مجلس در محکوم کردن توهین به پیامبر اسلام مسبوق به سابقه است. انها شهریور ۹۱ هم در ارتباط با ساخت یک فیلم در امریکا بیانیه ای منتشر و این حرکت را “امپریالیستی ـ صهیونیستی” خوانده و محکوم کرده بودند: اخیرا در آمریکا فیلم گستاخانه ای تهیه و تدوین شده است که در آن به ساحت پیامبر و مقدسات دین مبین اسلام توهین شده و موجبات انزجار و جریحه دار شدن احساسات دینی تمامی موحدان را فراهم ساخته است.

 

آقای بن کلیا بیانیه اخیر شما داده اید در ارتباط با نشریه شارلی ابدو در چه راستایی است؟ چرا درباره پیامبر اسلام در حالی که این نشریه بارها کاریکاتور سایر پیامبران را هم کشیده.

ما هرگونه توهینی را محکوم کرده ایم؛ نه امروز که همیشه و در هر شرایطی. اعتقاد ما این است که هیچ شخصی حق توهین ندارد حالا چه شخصیتی شاخصی داشته باشد یا شخص معمولی. آدم در خانواده نباید به بچه های خودش توهین بکند زیرا خواسته و ناخواسته خانواده را متلاشی می کند. مسیح به ما یاد داده همسایه خودت را مثل خودت دوست داشته باش. این فرمایش مسیح است برای ما، بنابراین من به عنوان یک فرد مسیحی اعتقادم این است که نباید کسی به کسی توهین کند؛ به هیچ عنوان. هیچ گونه توهینی، از هر جناحی یا شخصی در هر کشوری و در هر نقطه ای از این جهان پهناور. همه ما را خدا آفریده، همه ما باید در کنار هم زندگی کنیم و شادی و غم و غصه همدیگر را حس بکنیم تا بتوانیم زندگی راحت و آرامی داشته باشیم.

 

شما می گویید توهین به پیامبر اسلام شده و برای همین بیانیه داده اید. سوال من این است ک این بیانیه فقط از پیامبر اسلام حرف می زند. آیا کاریکاتورهایی را که درباره عیسی مسیح کشیده اند توهین نمی دانید و فقط پیامبر اسلام را توهین می دانید؟

ما همان موقع هرگونه حرکتی بوده محکوم کرده ایم. در بیانیه و نوشته ها یمان گفته ایم افرادی که این کارها را می کنند بی دین هستند، خدا را نمی شناسند که این اقدامات را انجام می دهند. به خاطر همان حرکت گفتیم این اقا دین ندارد، اگر دین داشت این کار را نمی کرد. اگر اعتقاد داشت این کار را نمی کرد.

 

آقای بن کلیا بیانیه شما صرفا پیامبر اسلام را می گوید نه..

آن بیانیه در شرایطی بوده که بیانیه را ارائه دادیم.

 

چه شرایطی؟

شرایطی بوده که این اتفاق افتاده و ما این کار را کردیم. ما هیچ گونه مشکلی نداریم که بخواهیم بیانیه بدهیم کلا اعتقاد ما این است که ما نماینده هستیم برای دفاع از حیثیت مردم مان در همه شرایط. وقتی سر کشیش ما را در سوریه بریدند کثیف ترین زامبی ها اقدامی انجام نداد، حرکتی نکرد ولی مجلس شورای اسلامی با ۱۹۸ امضا آن حرکت را محکوم کرد و در مجلس قرائت شد ولی دنیا حرکتی انجام نداد.

 

درباره ترور روزنامه نگاران شارلی ابدو چه نظری دارید؟

ببینید خواهرم، من حرف هایم را مطرح کردم اجازه دهید دیگر حرف نزنم.