آلودگی هوا مثل هر سال در هشدار

نویسنده
نازنین کامدار

» زنگ ورزش مدارس تعطیل شد

وضعیت هوای تهران و دیگر کلانشهرهای کشور در طی این یکی دو روز در مرز هشدار قرار گرفته، همزمان جناح محافظه کار با دولت حسن روحانی بر سر ماجرای واردات بنزین های آلوده بار دیگر درگیر شده اند.

ماه پیش به دنبال پاک شدن هوای تهران و شهرهای بزرگ، دولتمردان به ویژه معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مدعی شدند که هوا نسبت به قبل از روی کار آمدن این دولت و با توجه به اعمال کنترل کیفی بر بنزین های تولید داخل و وارداتی بهتر شده (لینک) اینک نیز محافظه کاران غلظت شدید مواد آلاینده در هوا طی روزهای اخیر را فرصت مناسبی برای تسویه حساب بر سر ماجرای بنزین های آلوده دانسته اند و از عدم ارائه مستندات دولت در این باره خبر داده اند.

این کشمکش سیاسی در حالی بالاگرفته که بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، وضعیت هوای تهران که هفته گذشته از سوی معصومه ابتکار “ بهتر از همه ۸ سال گذشته” عنوان شده بود، بار دیگر در مرض هشدار قرار گرفته است.

 دو روز پس از پدیدار شدن لایه ای خاکستری و تیره بر افق شهر تهران که حتی دید را در شعاع ۵۰۰ متری از بین برده است، حشمت‌الله بسطامی سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوا اعلام کرد: “با توجه به اطلاعات به دست آمده از دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا مشخص شد که امروز (شنبه ) غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در مقایسه با روزهای گذشته افزایش چشمگیری یافته است و بر همین اساس امروز نیز هوای تهران برای گروه‌های حساس در شرایط ناسالم قرار دارد. شاخص کیفیت هوا طی روز چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته جاری به ترتیب برابر با ۶۰ و ۱۰۰ بود. این در حالی است که امروز شاخص کیفیت هوا بر روی عدد ۱۳۰ قرار گرفته است.اصلی‌ترین آلاینده هوای تهران ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون است. این ذرات اثر مستقیم از منشأ داخلی انسان‌ساز (سوخت دیزل) و همچنین ریزگردهای محلی دارند که به غبار محلی معروف هستند”.

او افزوده است: “هوا طی ۲ روز آینده کماکان پایدار خواهد بود و بر همین اساس انتظار می‌رود با آغاز هفته پیش رو و افزایش ترددها و پایداری هوا شاهد تشدید آلودگی هوا باشیم… به مدیران مدارس پیشنهاد می‌شود که فردا زنگ ورزش مدارس به خصوص در دبستان‌ها را تعطیل کنند. در چنین شرایطی لازم است کودکان، سالمندان، خانم‌های باردار و همچنین بیماران قلبی، تنفسی و ریوی از فعالیت بدنی و تردد غیرضروری در سطح شهر خودداری کنند”.(لینک)

وضعیت هشدار اما به تهران محدود نمانده به طوریکه شهر مشهد بیش از یک هفته است که در شرایط هشدار به سر می برد.(لینک)

بر اساس این گزارش، مانوری که از سوی معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست و “بانوی محیط زیست جهان” در یکسال گذشته بر سر بهبود هوای پایتخت به راه افتاده بود، هم اکنون با عبور وضعیت هوا از مرز «ناسالم» به “شرایط هشدار”، مخالفان سیاسی او را به تکاپو انداخته تا انتقام اتهامات وارده از سوی او به مقامات دولت قبل بگیرند.

مهدی موسوی‌نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس به خبرگزاری فارس گفته است: “ما پیشتر هم از سازمان محیط زیست پاسخگویی در این زمینه (بنزین های آلوده) را خواسته بودیم و بحث تحقیق و تفحص درباره بنزین وارداتی در کمیسیون انرژی باز است. اگر سازمان محیط زیست به جای تمرکز بر روی این ارتباط به سمت چاره‌اندیشی برای آلودگی هوای کلان‌شهرها می‌رفت شاید امروز مشکل تا حدودی حل شده بود”. 

این نماینده هوادار دولت احمدی نژاد تاکید کرده “اخبار و مستندات در مورد ادعای وارد کردن بنزین یورو 4 خلاف آن را نشان می‌دهد؛ چگونه مدعی هستند که با ورود این بنزین هوای تهران پاک شده است؟ مگر چه کرده‌اید که این را اعلام می‌کنید؟سازمان محیط زیست هنوز توضیح جامع و مستدلی در این باره ارائه نکرده که چه کرده که مدعی است هوای تهران در نتیجه بنزین وارداتی پاک شده است؟ بنزین یورو ۴ از مردادماه به کشور وارد شده است و امکان ندارد در عرض سه ماه هوای تهران را از آلودگی خارج کرده باشد. مضافا اینکه امکان توزیع آن در همه شهرها نیز وجود ندارد”.

او افزوده است: “آنچه مردم می‌گویند و حس می‌کنند آلودگی شدید هواست؛ آیا چون مردم اطلاعی از نحوه سنجش میزان آلودگی هوای تهران ندارند، باید آمار غلط ارائه کنیم؟ ما به سازمان محیط زیست اعلام کرده‌ایم باید نسخه چاپی آمار و اطلاعات دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در تهران را به کمیسیون انرژی مجلس ارائه دهند”.(لینک)

سایت فردا هم در گزارشی با انتقاد از مانورهای سیاسی معصومه ابتکار و بروز آلودگی شدید هوا در روزهای اخیر نوشته است: “این روزها هوای تهران بار دیگر با فرارسیدن فصل سرما آلوده شد. این در شرایطی بود که مردم تهران با توجه به وعده های دولت منتظر بودند تا زمستان سال ۹۳ را بدون آلودگی سپری کنند اما هنوز فصل وارونگی هوا فرا نرسیده که از سوی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران به بیماران و گروه‌های حساس شهر اخطار داده شد. در این بین در شرایطی که مدعیان واردات بنزین پاک معتقد بودند که علت اصلی آلودگی این روزهای هوای کلانشهر، بنزین های تولید شده در پالایشگاه های داخلی هستند نه بنزین های وارداتی، اما سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اعلام اینکه گزارش این کمیسیون درباره بنزین پتروشیمی و واردات بنزین نهایی شده، از رد ادعای سازمان محیط زیست مبنی بر آلایندگی بنزین پتروشیمی‌ها خبر داد. بنابراین حالا باید منتظر ماند و دید واکنش مسئولان دولت یازدهم درباره بنزین های وارداتی و ادعاهایی که درباره هوای پاک مطرح کرده بودند، چگونه خواهد بود. اما آنچه مشخص است، این است که در طول این مدت بیش از یک میلیارد لیتر بنزین غیر استاندارد به بهانه بنزین پاک وارد کشور شد و دراین مسیر، این مردم بودند که فقط به ادعاهای مطرح شده درباره هوای پاک دل بستند و حالا از تدبیر دولت امید، ناامید شده اند”.(لینک)