ماموریت جدید اطلاعات سپاه چندمین نهاد برای کنترل مردم

نویسنده
نازنین کامدار

» موازی سازی ها ادامه دارد

یک هفته پس از غافلگیری نهادهای متعدد امنیتی جمهوری اسلامی در برابر اعتراض عمومی 25 بهمن  که در نهایت منجو به اعلام حصر خانگی رهبران جنبش سبز شد، سپاه پاسداران به سازمان حفاظت اطلاعات خود “ماموریت جدیدی” داد و جانشین فرمانده کل سپاه در یکی از همایش هایی که با عنوان “جنگ نرم” برگزار می شود، به تشریح این ماموریت جدید مبنی بر “آگاهی از ایده های افراد” و “اشراف بر عقاید” شهروندان و نیز تقویت توان جنگ سایبری پرداخت.

بنا به نوشته سپاه نیوز،سردار سلامی، که این سایت وی را جانشین فرمانده کل سپاه معرفی کرده، در سخنانی گفته است:” حفاظت اطلاعات در معرض یک نبرد پیوسته قرار‌دارد. درنبرد اطلاعاتی دو عامل اساسی روی می دهند که یکی از این عوامل جلوگیری از نفوذ دشمن و پیشگیری از مدیریت ادراک خودی توسط دشمن و عامل دیگر نفوذ به دنیای تصورات دشمن و مدیریت ادراک نگرش‌ها، ساخت فرضیات مجازی، تصرف ساختار و الگوی ذهنی و سازماندهی باورهای دشمن است”.

وی می افزاید:“در فضاهای جدید فعالیت‌های حفاظت اطلاعات‌، انسان موضوعیت محوری‌تر پیدا می‌کند و به تدریج اهداف جغرافیایی‌، سرزمین و ژئوپلوتیک در قالب یک جابجایی و تغییر الگوی هدف به حاشیه رانده شده و اراده انسان‌ها، طرز تفکر، اعتقادات‌، نگرش ها و باورهای آنها میدان اصلی منازعه و نبرد را تعیین می‌کنند. هر چه زمان پیش می‌رود میدان نبرد از حوزه‌های درگیری فیزیکی به حوزه‌های نبردهای ذهنی، اعتقادی و تفکری تغییر موقعیت می‌دهند و امروز شاهد پویایی و گرایش منحصر به فردی در سازمان دهی نبردهای جدید هستیم”.

جانشین فرمانده سپاه پاسداران در حالی “نفوذ به افکار و عقاید” شهروندانی را که از نظر وی دشمن محسوب می شوند، به عنوان ماموریت جدید سازمان حفاظت اطلاعات سپاه معرفی کرده که بر اساس اصل 23 قانون اساسی ایران “ تفتیش عقاید ممنوع است و هیچ کس را نمی توان به صرف داشتن عقیده ای مورد تعرض و مواخذه قرار داد”.

بخش دیگری از سخنان این فرمانده سپاه درباره جنگ سایبری بود و وی با تهدید دانستن شبکه های اجتماعی اینترنتی، دیگر ماموریت جدید سازمان حفاظت اطلاعات سپاه را جلوگیری از استفاده شهروندان از امکانات فضای مجازی معرفی کرد و گفت:” در حوزه جنگ سایبری هم انواع نرم افزارها برای مدیریت و کنترل انواع سیستم‌های حمل و نقل، جابجایی اطلاعات ، سامانه‌های خدمات اجتماعی و شبکه های رایانه‌ای بکار گرفته می‌شوند تا دشمن به اهداف خود دست‌یابد”.

او در ادامه تاکید می کند که: “باید با تفکر خلاق دشمن را عقب نگه داریم”.

جانشین فرمانده سپاه درحالی به موضوع جنگ سایبری اشاره کرده است که بخشی از غافلگیری نیروهای سرکوب در روزهای 25 بهمن و اول اسفند مربوط به هک شدن سایت های افراطیون از جمله رجانیوز، فارس و سایت صدا و سیما بود.

گفتنی است سپاه پاسداران با به خدمت گرفتن برخی تکنیسین های چینی، از زمان پس از انتخابات تا کنون اقدام به راه اندازی تیمی از هکر ها به عنوان “ارتش سایبری ایران” کرده و با تبلیغات گسترده مدعی نفوذناپذیری تاسیسات ارتباطی خود شده است. ادعاهای تبلیغاتی نهاد های امنیتی جمهوری اسلامی با اقدام برخی هکرهای حامی جنبش سبز در از کار انداختن سایت های تندرو حامی حکومت، در 25 بهمن موجب غافلگیری هواداران دولت شده است.

در ایران، از زمان تقلب انتخاباتی سال گذشته و پس از آنکه اعتراضات مردم به نتیجه انتخابات آغاز شد در کنار واژه “فتنه”، از عبارت”جنگ نرم” برای متهم کردن جنبش سبز به وابستگی به دولت های غربی استفاده می شود. تا کنون ده ها سمینار و همایش از سوی نهاد هایی چون بسیج و سپاه در باره تعیین کردن “استراتژی جنگ نرم” برگزار شده و حکومت  هزینه های گسترده ای برای افزایش فیلترینگ، ارسال پارازیت بر روی امواج اهواره و … کرده است.

جمهوری اسلامی هکرهای به خدمت گرفته شده توسط نیروهای امنیتی و نویسندگان وبلاگ هایی راکه به  معترضان انتخابات انتقاد و حمله می کنند نیز “سربازان جنگ نرم” می نامد. لقب “فرماندهان جنگ نرم” نیز متعلق به مدیران سایت های رجانیوز، جوان آنلاین ، فارس و … است که سال گذشته از سوی فراکسیون دولتیان در مجلس مورد تقدیر قرار گرفتند.

سازمان حفاظت اطلاعات سپاه که سال گذشته و با تغییرات ناشی از اعتراضات عمومی و با موافقت آیت الله خامنه ای به معاونت اطلاعات سپاه ارتقاء یافت، در گذشته بخشی از واحد اطلاعات سپاه بود.

در زمان جنگ،  ماموریت واحد اطلاعات سپاه مقابله با نفوذ نیروهای اطلاعاتی عراق در تشکیلات سپاه بود اما پس از پایان جنگ، واحد اطلاعات تغییر شکل داد و برخی از نیروهای آن به وزارت اطلاعات رفتند و برخی نیز در واحد پرسنلی سپاه ادغام شدند و  هسته مرکزی باقیمانده هم در سال 70 با عنوان “حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران” به مجموعه ای مستقل در سپاه تبدیل شد.

این نهاد در دوران اصلاحات به عنوان “اطلاعات موازی” شناخته می شد و پس از انتخابات سال 88 نیز مسئولیت بازداشت ، بازجویی و اعتراف گیری فعالان سیاسی را برعهده گرفت و اینک آنطور که جانشین فرمانده کل سپاه گفته، از این پس وظیفه “تفتیش عقاید شهروندان” نیز به عنوان ماموریت جدید این نهاد به آن محول شده است.