لباس شخصی ها در داخل خانه کروبی

نویسنده
حسین محمدی

» درخواست خلع لباس رییس مجلس پیشین

فشارها بر رهبران جنبش سبز همچنان ادامه دارد. پیش ازاین خبرها، حکایت از یورش برخی نیروهای لباس شخصی، به منزل مهدی کروبی در روز دوشنبه داشت؛ اما مجتبی واحدی، مشاور مهدی کروبی، این افراد را ماموران وزارت اطلاعات نامید.

براساس این اخبار عده‌ای از نیروهای لباس شخصی با تجمع در مقابل منزل کروبی و سردادن شعار، اقدام به شکستن شیشه‌ها و پرتاب سه نارنجک صوتی به داخل ساختمان کرده‌اند.

سایت سحام نیوز، نزدیک به مهدی کروبی، تعداد این افراد حدود سی نفر برآورد کرده و نوشته است که حضور آن‌ها در مقابل منزل مهدی کروبی “با هماهنگی مامورین حصر وزارت اطلاعات” و بدون دخالت و حتی حضور نیروی انتظامی صورت گرفته است.

مجتبی واحدی، مشاور مهدی کروبی، در این زمینه به روز می‌گوید: “دلایل حمله به منزل آقای کروبی، چیزی نیست جز وحشت از اثرگذاری پیام‌های آقای کروبی. پیشنهادهای موثر آقای کروبی به مردم، باعث نگرانی این افراد شده است. از طرف دیگر، با توجه به حضور گسترده مردم در روز 25 بهمن به دنبال درخواست آقایان کروبی و موسوی، این حرکت‌ه غیرقابل پیش‌بینی نبود”.

کروبی از سیزده روز پیش و در پی فراخوان برای حضور مردم در تجمع بیست و پنجم بهمن ماه برای اعلام حمایت از حرکت انقلابی مردم مصر و تونس در حصر خانگی قرار گرفته است و حتی فرزندان او امکان ملاقات و رفت و آمد به منزل پدرشان را ندارند. طی روزهای گذشته نیز چند بار تجمعات این چنینی در مقابل منزل وی شکل گرفته بود.

واحدی درباره امکان تماس با کروبی می‌گوید: “در حال حاضر، هیچ خبری از آقای کروبی و همسرشان وجود ندارد. نیروهای امنیتی با ورود به منزل، هر چیزی را که تصور می‌کردند ممکن است کمک به شکل‌گیری تماس کند، با خود برده‌اند و در منزل ایشان مستقر شده‌اند”.

از سوی دیگر، تجمع‌کنندگان قطعنامه‌ای را قرائت کرده‌اند که بر اساس آن این اقدامات بخشی از “حکم جهاد” آیت‌الله خامنه‌ای اعلام شده است. در این قطعنامه با صراحت گفته شده “منتظر فرمان نهایی ایشان [آیت الله خامنه ای] برای بریدن سر کروبی و همسرش از سوی رهب و آویزان کردن آن‌ها در میادین شهر” هستند.

اقدامات این گروه از هواداران حکومت در روزهای گذشته واکنش همسایه‌های کروبی را هم در پی داشت تا جایی که چند روز پیش عده‌ای از آنها در نامه ای به وزیر کشور نوشتند: “ساعاتی که ما برای رفتن در سرکار آماده می‌شویم، این شب زنده داران بعد از هتاکی‌های خود برای استراحت محل را ترک می‌کنند و از همه بدتر حضور چند زن با ظاهری زننده در پوشش اسلامی به عنوان شارژر و موتور محرکه لباس شخصی‌های حاضر است که چهره منطقه را به شدت خراب کرده است. تردد افرادی که بعد از پایان مراسم و برای برقرای ارتباط با زنان حاضر در سه بامداد به این منطقه می‌آیند، موجب ناراحتی مضاعف ساکنین این منطقه شده است”.

واحدی درباره اقدامات این افراد چنین می‌گوید: “من واقعا قصد توهین به هیچ‌کس را ندارم، اما خود این آقایان هم نمی‌دانند که مشغول چه کاری هستند. پیش از این همه بحث از اعدام می‌کردند، عده‌ای شعار “مرگ بر…” سر دادند. پس از آن آقای لاریجانی اعلام کرد که برای محاکمه، به مصلحت نظام می‌اندیشند. پس از آن آقای جنتی در نمازجمعه، سخنان دیگری را مطرح کردند. امروز [سه‌شنبه] هم که سخنان نماینده ولی‌فقیه در سپاه را دیدید. این‌ها همه نشان‌دهنده آن است که آقای خامنه‌ای خودش هم نمی‌داند چه می‌کند”.

وی همچنین ادامه داد: “در واقع باید گفت رفتار مقامات جمهوری‌اسلامی مبتنی بر هیچگونه‌ حرکت منطقی و عقلانی نیست و نمی‌توان براساس منطق، رفتار و حرکات آنان را تحلیل کرد. این افراد اساسا تنها به تهدید می‌اندیشند، گاهی تهدید زبانی، گاهی تهدید عملی. به طور مثال  قضیه آزادی دو روزنامه‌نگار آلمانی را ببینید. پیش از این بارها مقامات جمهوری‌اسلامی به بدگویی از وزیر خارجه هم‌جنس‌گرای آلمان پرداخته و از دخالت او در مسایل داخلی ایران شکایت کرده بودند. اما خیلی راحت در مقابل او عقب‌نشینی کردند. فقط می‌توان این را گفت که به نظر می‌رسد تنها زبانی که می‌تواند آقایان را مجبور به عقب‌نشینی از رفتارهای این‌چنینی کند، زبان زور است”.

واحدی در پاسخ به این سوال که “پس شما معتقدید حضور مردم درخیابان‌ها و اعتراضات آنان می‌تواند باعث بهبود اضواع رهبران جنبش سبز شود؟” چنین گفت: “قطعا همین‌طور است. ترس این افراد هم از همین است که آقایان کروبی و موسوی، با پیام‌های خود بار دیگر مردم معترض را به صحنه بکشانند. این همان مساله‌ای است که به شدت اینان را می‌ترساند”.

از سوی دیگر در حملات به کروبی و پس از بازداشت علی کروبی، هنوز خبری درباره وضعیت وی منتشر نشده است. پیش از این برخی از سایت‌های نزدیک به اصول‌گرایان اعلام کرده بودند که اتهام علی کروبی، رابطه با نهادهای امنیتی برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس است. علی کروبی، در تظاهرات روز 22 بهمن سال گذشته نیز برای چند ساعت بازداشت و مورد شکنجه قرار گرفته بود. مادر وی با انتشار نامه‌ای خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای، از تهدید فرزندش به تجاوز جنسی سخن گفته بود.

از سوی دیگر، تقی رهبر، رئیس فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی، اعلام کرده است که خلع لباس مهدی کروبی، در دستور کار دادگاه ویژه روحانیت قرار گرفته است. وی با بیان اینکه “کروبی طی چند سال اخیر با بی‌حرمتی در مقابل نظام و انقلاب ایستاده” خلع لباس را “کوچکتر از جرمی” دانسته که “تاکنون مهدی کروبی انجام داده است”.

رئیس فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی با تاکید بر این مساله که “کروبی شایسته ملبس بودن به لباس روحانیت نیست”، افزود: “دادگاه ویژه روحانیت رسیدگی به تخلفات کروبی را در دستور کار خود قرار داده است”.

از سوی دیگر، جعفر شجونی، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز نیز با تایید این مساله، گفته است که تقاضای خلع لباس مهدی کروبی از قم آغاز شده و دادستانی ویژه روحانیت در این باره تصمیم نهایی را خواهد گرفت. شجونی، کروبی را به دلیل آنچه که “اقدامات قانون گریزانه” خوانده، یک “روحانی‌نما” دانست که “لذا می‌بایست با خلع لباس از دایره روحانیت خارج شود”. عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز، مطرح شدن مساله خلع لباس کروبی را “تنها از لحاظ گرایش تهذیبی” وارد دانسته و گفته است: “دستگاه قضایی نیز به دیگر فسادهای وی رسیدگی خواهد کرد”.