موسویان آزاد می شود؟

نویسنده

mosavian466.jpg

مریم دستگیر

یک هفته پس ازبازداشت عضوارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران پیش ازروی کارآمدن محمود احمدی نژاد، عصرروزسه شنبه، قراربازداشت حسین موسویان به قراروثیقه تبدیل شد تا با تودیع وثیقه ای که معلوم نیست چه میزان است، وی آزاد شود. با توجه به اینکه تبدیل قراروی روزسه شنبه و پس ازپایان ساعات کار صورت گرفته، احتمال می رود وی امروز آزاد شود. پایگاه اطلاع رسانی “الف” نوشته است که این آزادی پس از طی تشریفات قانونی و با حضور خبرنگاران صورت می گیرد.

روزگذشته اگرچه خبرهایی مبتنی برای آزادی موسویان در سایت های اینترنتی منشترشد، اما بلافاصله توسط مقامات قضایی تکذیب شد. اولین خبرگزاری که به تکذیب این خبرپرداخت، خبرگزاری فارس بود که ارتباط نزدیکی با مقامات قضایی واطلاعاتی دارد.

آقا صادقی مدیرکل روابط عمومی سازمان زندان ها شب گذشته به خبرنگارفارس گفت که هنوز نامه آزادی وی ازطرف بازپرس پرونده وی دریافت نشده وموسویان همچنان درزندان به سر می برد. این خبرگزاری به نقل ازیک مقام مسئول درمعاونت امنیت دادسرای تهران نیز خبرآزادی موسویان معاون بین الملل مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام از زندان را تکذیب کرده بود. ظاهرا تبدیل قرار روزسه شنبه عصرصورت گرفته وعملا مراحل اداری آزادی روزبعد ازآن انجام شده است.

قبل از آنکه خبرگزاری فارس به نقل ازدفترسخنگوی قوه قضاییه خبر آزادی موسویان را تکذیب کند، سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرده بود که قراربازداشت موقت این دیپلمات باسابقه تبدیل به قراروثیقه شده است وبه محض تودیع وثیقه آزاد خواهد شد. اگرچه خبرگزاری مهر علاوه بر خبرآزادی قریب الوقوع موسویان نوشته بود که وسایل شخصی وی وازجمله رایانه شخصی وی دراختیارمقامات قراردارد.

موسویان درحالی آزاد می شود که وزیراطلاعات از دستگیری دونفر دیگر دررابطه با پرونده وی خبرداده است. محسنی اژه ای به واحد مرکزی خبری صداوسیما گفته که دو نفر به وزارت اطلاعات دراین خصوص اظهارشده اند وتحقیقات درباره آنها ادامه دارد. برخلاف برخی ازسایت های طرفدار محمود احمدی نژاد که پیش ازاین برخی اتهامات مالی را متوجه موسویان کرده بودند، وزیراطلاعات تصریح کرده است که اتهامات این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی، امنیتی است وپرونده همچنان درمراحل مقدماتی تحقیقات است. با وجود این مشخص نیست که چطور برای پرونده ای که هنوز درمراحل مقدماتی تحقیقات وجود دارد، تبدیل قراربازداشت به قراروثیقه صورت گرفته است. او ازاینکه درخصوص محتویات پرونده اظهار نظر کند خودداری کرده وگفته که با تکمیل شدن تحقیقات می تواند روشن تر درمورد آن اظهار نظر کند. با توجه به اظهارات محسنی اژه ای انتظار می رود، نام افراد دیگری نیزدراین پرونده مطرح شود. موضوعی که طی روزهای آینده تصویردقیق تری ازآن به دست خواهد آمد.

با آنکه وزیراطلاعات ودیگر مقامات عالی رتبه قضایی وامنیتی طی روزهای گذشته ازاظهار نظر درخصوص محتویات پرونده این دیپلمات ارشد ایرانی خودداری کرده بودند، سایت های نزدیک به دولت محمود احمدی نژاد وازجمله سایت “رجا نیوز” به تفصیل درمورد موارد اتهامی وی وریزمواردی که وی درزندان اوین باید درقبال آنها پاسخگو باشد سخن گفته بودند. این اتهامات همچنین درسایت انصارنیوزهم بدون هیچ تغییری منتشر شده بودند.

رجا نیوز وانصارنیوزدرخبری که قید “فوری” داشت به نقل ازیک منبع آگاه نوشته بودند:” عضو ارشد و سخنگوی سابق تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در سالهای پایانی دولت خاتمی، برای یکی از کشورهای اروپایی متخاصم جاسوسی می کرده که با هوشیاری سربازان گمنام امام زمان(عج) و پس از مدتها پیگیری و ردیابی، اکنون دستگیر و روانه زندان شده است.”

انتشار اطلاعاتی که به نظر می رسد جزو موارد اتهامی به این دیپلمات نزدیک به طیف هاشمی رفسنجانی به شمار می رود دربرخی ازسایت های اصول گرایان تندورنزدیک به دولت، اگرچه با سکوت بخش های عمده ای از محافظه کاران همراه بوده است، اعتراض سایت بازتاب را برانگیخته است. این سایت به وزارت اطلاعات درخصوص “افشای موارد سری پرونده‌های در دست اقدام وزارت اطلاعات در برخی سایت‌های اینترنتی هشدار داده واعلام کرده است که چنین روندی به “تضعیف نقش حفاظت در وزارت اطلاعات” می انجامد. بازتاب نوشته است که “برای چندمین بارپیاپی اطلاعات و اتهامات مربوط به پرونده‌های در دست اقدام وزارت اطلاعات، به صورت مشکوکی در برخی سایت‌ها منتشر می‌شود و تاکنون هیچ‌گونه واکنشی نسبت به این کار صورت نگرفته است:” علاوه بر آن‌که اعلام این‌گونه اخبار و اتهامات، خلاف قوانین و شرع است، آشکارا نقش حفاظت در وزارت اطلاعات را تضعیف می‌کند و می‌تواند پیامدهای ناگوار درون‌سرویسی را به همراه داشته باشد.”