تأمین تجهیزات هسته ای توسط بازرگان اتریشی

نویسنده

مورن پیکارد

از ماه فوریه 2004 که وجود یک”بازار سیاه جهانی” در زمینه انرژی هسته ای افشا شد، سرویس های اطلاعاتی غربی تأمین کنندگان این شبکه در مقیاس جهانی را کاملاً تحت نظر گرفته اند. براساس گزارشات آژانس بین المللی اتمی در وین، دانشمند پاکستانی، عبدالقادرخان، راه تهیه و تأمین قطعات مختلف این فنآوری را برای کشورهایی مانند ایران و کره شمالی هموار کرده است.

به نقل از روزنامه اطریشی کلاینه سایتونگ [Kleine Zeitung]، مقامات استان اشتایرمارک [واقع در جنوب اطریش] در ماه اوت حکم بازداشت یکی از مسؤولین شرکتی را که با ایران مبادلات بازرگانی مخفی داشته است، صادر کردند.

فنآوری دوجانبه

گفته می شود این شرکت بازرگانی تحت عنوان “دانیل فروش اکسپورت” به تهران تجهیزاتی در زمینه انرژی هسته ای می فروخته است: انباره و افزاینده سرعت و همچنین قطعات الکترونیکی که به”فنآوری دوجانبه” مربوط می شوند، زیرا در هر دو حالت صلح آمیز و نظامی کاربرد دارند.

به دنبال این جریان، این شرکت ازسوی سازمان سیا تحت نظارت شدید قرار گرفت و حکم بازداشت دانیل فروش [Daniel Frosch]، مدیر عامل این شرکت، صادر شد ولی او در فرصتی مناسب کلیه دارایی های شرکت را به امارات متحده عربی منتقل و خود نیز اطریش را به مقصد دوبی ترک کرد. او پس از آن به کرات از سوی وزارت اقتصاد اخطارهایی دریافت داشت مبنی بر اینکه می بایست در فعالیت های انجام شده با ایران “مجوز” دریافت می کرده و البته این مجوز نیز می بایست براساس قوانین اطریش در زمینه تجارت خارجی صادر می شده است.

مانفرد کامرر، دادستان شهر گراتس، در این خصوص اظهار می دارد که انباره ها و افزاینده های سرعت در لیست مقرر شده توسط صنعتگران اصلی قرار دارد. قابل ذکر است که تجهیزات و قطعات موجود در این لیست می توانند به طور بالقوه در چارچوب یک برنامه هسته ای کاربرد داشته باشند و مطمئناً صادرات چنین قطعاتی به سوی ایران مجاز نبوده است.

ازطرف دیگر، اریک فروش، پدر مدیر عامل این شرکت به جرم “همدستی در تولید و پخش تسلیحات کشتار جمعی” دستگیر و بازداشت شده و این درحالی است که گرالد روهری، وکیل وی این اقدام را بسیار”مضحک” خوانده است.

دانیل فروش در حال حاضر در دسترس مسؤولین قضایی اطریش نیست و دولت وین نیز با امارات متحده عربی هیچ گونه توافق نامه ای مبنی بر تسلیم اشخاص مجرم به امضاء نرسانده است.

منبع: فیگارو، 19 دسامبر 2006

مترجم: علی جواهرفروش