تروتسکی در ارادان

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

po_nabavi_01.jpg

داستان ایران دارد به جاهای جالب می رسد. من فکر می کنم روزهای خوش دکتر اینقدی نژاد در نقش تروتسکی ارادان دارد به اوج می رسد. در حقیقت دکتر اینقدی نژاد هرچه در باتلاق وضعیت سیاسی اقتصادی و اجتماعی داخل ایران فرو می رود، قدش کوتاه تر می شود و هر چه از ایران بیرون می رود و در دنیای اسلام و به عنوان سوپرمن مسلمین جهان عمل می کند، قدرت بیشتری پیدا می کند. به همین دلیل فکر می کنم جناح احمدی نژاد می دانند اگر در انتخابات شوراها ببازند، رئیس جمهور فسقلی یک دفعه توی سرازیری می افتد و بعید می دانند دیگر بتواند از این بحران خارج شود و از آن پس محافظه کاران باید به فکر راهی بیفتند که از شر این بچه شرور و نارسیسیت خلاص شوند. برای همین است که به نظر هوادارانش احمدی نژاد چاره ای ندارد جز این که انتخابات را ببرد، و معتقدند که خودش تنهائی هم باید انتخابات را ببرد، نه جناح راست، حتی نه استاد اعظمش چمران که تصور می کرد با هدیه این بچه به عالم دیگر تا آخر عمر احترام خواهد داشت و به عنوان دون کامیلوی جاودانه باقی خواهد ماند. به هر حال به گمان من تضاد میان محافظه کاران، شبیه دعوای اصلاح طلبان بر سر علت شکست نیست، جدی است. برای همین است که احمدی نژاد در یک هفته باقیمانده تلاش خواهد کرد برگ های بین المللی برنده خودش را برای انتخابات رو کند، از یک طرف پی داستان نصرالله و حماس را می گیرد و از طرف دیگر تلاش می کند تا در پروژه کنار آمدن با آمریکا نقش مهم و فعالی بازی کند. اما بعید می دانم این « گرگ آمد، گرگ آمد…» از این چوپان مکررا دروغگو تعداد زیادی را تحریک کند تا کاری برای نجاتش بکنند یا برایش اهمیتی ویژه قائل شوند. به نظر من احمدی نژاد در حال اوج است. اما و هزار اما، همه چیز بستگی به انتخابات همین ماه شوراها دارد. عباس کاکاوند، مردی که از راست آمد، اما چپ نشد، گفت: « 24 آذر، آغاز افول احمدی نژاد است.»

مثلث بحرانی شوراها

اوضاع در اردوگاه انتخاباتی اصلاح طلبان فعلا بهتر است. جز ابراهیم اصغرزاده در نقش

اولیورتویست که اسم گروه انتخاباتی اش را از « شهروندان ناراضی» به دلیل مخالفت برخی از مسوولان به « جنبش مظلومان شهر» تغییر داد، بقیه اصلاح طلبان و نیروهای میانه رو به نظر می رسد که دارند از نتیجه سه انتخاب گذشته درس می گیرند و قرار است حرفه ای و سیاسی رفتار کنند. البته به نظر می رسد بچه تحکیمی های تندرو هم از یک طرف برای حفظ موقعیت شان تصمیم به تحریم جدی نداشته باشند، اما از طرف دیگر هم برای ادامه بازی های بی نتیجه قبلی بدشان نمی آید که درست در زمانی که نیاز به حضور واقعی آنها در انتخابات است، سرشان را بیندازند پائین و بروند پارک و بستنی بخورند. سعید رضوی فقیه، یکی از برادران دانشجوی سابق که عقلش در کمال صحت و سلامت است، گفت: « متاسفانه برخی جریانهای دانشجویی که باید پیشرو و پیشگام باشند، انفعال را ترویج می کنند.» آگاهان توضیح دادند که این جریانها فعلا خودشان هم گیج هستند و یحتمل تا مدتها حال شان خوب نمی شود. کراک هم میگویند از تریاک ارزان تر و راحت ترست.

محسن میردامادی گفت: « برای حمایت از ائتلاف مرز نداریم.» آگاهان گفتند: دستت درد نکنه. کروبی هم از آرای خاموش خواست پای صندوق رای بیایند. آرای خاموش هم اینقدر خاموش بودند که جواب شان شنیده نشد که بالاخره می آیند یا نمی آیند. کروبی همچنین گفت: « در انتخاباتی هستیم که امکانات نابرابر داریم.» آگاهان یادشان افتاد که آقای کروبی قرار بود شش ماه قبل تلویزیونش را افتتاح کند، اما چون قرار شد به جای هدیه تهرانی، فاطمه کروبی مجری تلویزیون بشود، فعلا تلویزیون یخدور. اما بشنوید از الهه کولایی که موضوع اصلی را اعلام کرد و گفت: « انتخابات شوراها بهترین فرصت فراروی ماست.» فعلا حزب همبستگی و انجمن اسلامی معلمان از ائتلاف بزرگ اصلاح طلبان حمایت کرده اند. و از همه جالب تر اظهارات صریح و روشن فرخ نگهدار، چپ سابق و همیشه جوان اصلاح طلب کنونی است که بالاخره جمله ای را که باید دو سال قبل به صراحت می گفت، اعلام کرد که: « تحریم انتخابات یعنی غلبه نظامی گرایان بر کشور.» آگاهان توضیح دادند که غلبه نظامی گرایان یک سال و نیم پیش انجام شد، منتهی حالا قرار است گروهی از غیرنظامیان به امید خدا و با استعانت از وزارت کشور و کمیته امداد غیبی( شورای نگهبان سابق) وارد شوراها شوند. فرخ نگهدار گفت: « آرزو دارم صندوق های رای به سود نیروهای لیست ائتلاف، به پیش کسوتی شیخ مهدی کروبی پر شود.» آگاهان پیش بینی کردند که خداوند متعال آرزوی این جوان پاکدل را که از سوی رفقای سابق روزی شانصد بار متهم به همه بحرانهای درون تشکیلاتی یک میلیارد سال قبل می شود، برآورده کند. یکی از کارشناسان مربوط به آرزوی جوانان پاکدل گفت: اصولا خداوند یک طوری است که آرزوی کسانی را که در لندن هستند و اصلاحات را دوست دارند، بخصوص در ماه آذر برآورده می کند.

جهت اطلاع دوستان عرض شود که فردا ائتلاف بزرگ اصلاح طلبان نقد و بررسی برنامه های انتخاباتی خودش را با شرکت محمد علی نجفی و معصومه ابتکاربرگزار می کند. آقا! من یک سووال انحرافی هم از آقای مسجدجامعی دارم و آن اینکه می خواستم ببینم منظور از این جمله که « باید به تهران اعتماد کرد.» یعنی چی؟ به نظر می رسد، همانطور که وبای احمدی نژاد مسری است و شدیدا روی سلامت جامعه تاثیر داشته، ادبیات و پرت و پلاگوئی احمدی نژادی هم به کل نیروهای سیاسی کشور، حتی آدم های محترم سرایت کرده. آرزو می کنیم که همه حال شان بهتر شود.

پانزده نفر و هجده جناح

فعلا انتخابات سه جناح اصلی دارد و سه هزار جناح فرعی. ائتلاف اصلاح طلبان تقریبا منظم ترین لیست را دارد، تنها مشکلش این است که معلوم نیست چه تعدادی از مردم [مخالفان دولت و طرفداران اصلاحات] در انتخابات شرکت می کنند. از طرف دیگر طرفداران احمدی نژاد هم برای دادن یک لیست 15 نفری به 18 جناح تقسیم شدند. این جناح بعید است با این تقسیم شدن بتواند آرای سازماندهی شده را برای یک لیست پای صندوق بفرستد. اما بشنوید از اردوگاه محافظه کاران. مریم بهروزی در حالی که معلوم بود در زیر زمین خانه شان مراسم عقد و عروسی همزمان برگزار می شود، اعلام کرد: «پروین احمدی نژاد حذف شد.» چمران، در نقش فاگین، با گریم مناسب، خود را در صدر حامیان واقعی دولت دانست. وی در کمال ناامیدی اعلام کرد: « هنوز امید رسیدن به لیست واحد وجود دارد.» کارشناسان گفتند انشاء الله، شما دعا کنید، خودش خوب می شه. همچنین آگاهان اعلام کردند که تمام رفقای سابق احمدی نژاد از اینکه او در تمام این مدت تنهایی به مسافرت رفته و هیچ کدام از رفقا را نبرده، همه شان دلخورند و هر کدام دنبال دکان و دستگاه خودشان هستند. صادق زیباکلام گفت: « احمدی نژاد باعث شکاف راست شد.» آگاهان توضیح دادند که به این نوع پارگی معمولا شکاف نمی گویند، به نظر می رسد اوضاع و احوال مربوطه در منطقه راست محل مذکور جرخورده است. خوش چهره نیز در مورد جریان حامیان دولت گفت: « جریان حامیان دولت خودش ماهیت دولتی دارد.» آگاهان پرسیدند: پس انتظار داشتید حامیان دولت چه شکلی باشند؟ از طرف دیگر ستاد انتخابات صلاحیت زریبافان، مردی که از هیچ کدام از موقعیت هایش نمی تواند صرف نظر کند، را تائید کرد. در همین راستا، اولین تجمع انتخاباتی یکی از گروههای حامی دولت برگزار شد. به گزارش وب سایت امروز، یکی از دانش آموزانی که در این نشست حضور یافته بود، به یکی از خبرنگاران گفت که نمی داند برای چی در این مراسم شرکت کرده است. او گفت که از طرف مدرسه آنها را برای شرکت در این مراسم آورده اند. وی ضمن اینکه اعلام می کرد که دارد خوش می گذرد، از خبرنگاران درخواست کرد که به هیچ وجه نام وی و مدرسه و مدیر آن را ننویسند. وی در حالی که خشتکش را محکم در دست گرفته بود، از در آورده شدن آن توسط مدیرانی که از بخش سیاسی روزنامه رسالت آمده اند ابراز نگرانی کرد. اما مهرداد بذرپاش که به نوعی اسامه( بن لادن یا یکی دیگر) موسوم شده است، در کمال خونسردی ابراز داشت: « هرجا هتاکی هست، ما هم هستیم.» آگاهان توضیح دادند که گاهی اوقات عکس قضیه هم صادق است، یعنی« هر جا ما هستیم، همان جا هتاکی هست»

هاشمی هاشمی، ولش کن

دوباره قات زدن های آقای هاشمی شروع شد. هاشمی اعلام کرد: « در سال 68 مهم ترین مخالفت با رهبری یک فرد را، خود مقام معظم رهبری داشتند.» آگاهان توضیح دادند که از آن سال تا حالا 16 سال می گذرد و در آستانه انتخابات جاری بهتر بود که ایشان تحلیل مسائل روز را بدهد. در همین اوضاع و احوال یکی از روحانیون که معلوم نیست از دشمنان هاشمی است یا با او عناد دارد، گفت: «مقام معظم رهبری به هاشمی گفتند که حضور شما در انتخابات خبرگان واجب است.»

برگزاری میتینگ تبلیغاتی توسط حماس و حزب الله

به نظر می رسد که میتینگ انتخاباتی حامیان دولت روز یکشنبه در لبنان برگزار می شود. اسماعیل هنیه نیز روز جمعه قبل در نماز جمعه سخنرانی کرد و زد توی برجک سازمان فتح و دولت فتح و غیره. فکر می کنم هفته آینده ماجرای لبنان بیخ پیدا کند و احتمالا خین و خین ریزی بشود. اگر چنین بشود، معلوم نیست چه تاثیری در انتخابات ایران بگذارد. شوخی نمی کنم. داستان جدی است.

بوی گندم مال من

در اثر مساعی فراوان دولت پابرهنگان و فقرای تحت ستم که قرار بود مشکلات اقتصادی کشور بحمدالله حل شده و با وجود آقای احمدی نژاد، نابغه آسفالت تولید کشور افزایش یابد، واردات گندم طی 8 ماه اول سالجاری افزایش 1100 درصدی داشته است. البته با توجه به اینکه پول نفت در کشور موجود است، هیچ مشکلی وجود ندارد و دولت می تواند نه تنها گندم، بلکه همبرگر برای پابرهنگان وارد کند. همزمان با اعلام این خبر میمون و مبارک قیمت نان افزایش یافت، اما استانداری تهران اعلام کرد: « افزایش قیمت نان غیرقانونی است.» یکی از کارشناسان اقتصادی اعلام کرد: « دولت اصلاحات موفق ترین دولت تاریخ ایران در زمینه اقتصاد است.» آگاهان ضمن تائید این نکته اعلام کردند که علت این موفقیت این بود که دولت خاتمی اصلا قصد نداشت به اقتصاد بپردازد و به همین دلیل هم موفق شد. همین آگاهان پیش بینی کردند احتمالا به همین دلیل در دوره احمدی نژاد رابطه ایران و آمریکا برقرار می شود. و برادر احمدی نژاد اولین فروشگاههای زنجیره ای مک دونالد را در ایران راه می اندازد.

سفر تمام شد

آقا، برگشتیم به بروکسل، فعلا گیجی بعد از سفر دارم. فکر کنم یکی دو روز دیگر خوب می شوم. از فردا جدی تر و کاملا در خدمت دوستان هستیم. فعلا در روزهای انتخابات بیشتر از هر چیزی در این مورد خواهم نوشت.