زندانی‌های آمریکایی را آزاد کنید!

لوریان لوژور
لوریان لوژور

» گزارش لوریان لوژور از قطعنامه سنای آمریکا

مجلس سنای آمریکا روز دوشنبه قطعنامه ای را دایر بر آزادی سه آمریکایی که توسط ایران زندانی شده اند، به اتفاق آرا به تصویب رساند.

این قطعنامه که با ۹۰ رأی از مجموع ۱۰۰ سناتور به تصویب رسید، درحقیقت خواسته ای به جانب کاخ سفید است تا از هر وسیله ممکنی که دراختیار دارد برای بازگشت آمریکایی‌های زندانی به کشور استفاده کند: سعید عابدینی، کشیش ایرانی-آمریکایی؛ امیر حکمتی، تفنگدار سابق نیروی دریایی؛ و جیسون رضاییان، نماینده ایرانی-آمریکایی روزنامه واشنگتن پست در تهران.

چهارمین شهروند آمریکایی، عامل سابق اف بی آی، رابرت لوینسون است که اکنون ۶۷ سال سن دارد و هشت سال پیش به شکلی مرموز در جزیره کیش ناپدید شد. ایالات متحده بارها درخصوص وی توضیح خواسته، ولی مسؤولان ایرانی ادعا کرده اند که هیچ اطلاعی از سرنوشت وی در دست ندارند.

رییس جمهور باراک اوباما در ماه مارس خواستار بازگشت این چهار زندانی آمریکایی به کشورشان شد.

میچ مک کانل، رییس اکثریت جمهوریخواهان در سنای آمریکا، روز دوشنبه ابراز امیدواری کرد که این قطعنامه به مثابه پیام قاطعی به جانب سران جمهوری اسلامی باشد.

سناتور بن کاردین [عالی رتبه ترین دموکرات کمیسیون امور خارجه سنا] نیز به نوبه خود از ایران خواست “تصمیم درستی بگیرد […]، و بلافاصله این شهروندان را آزاد کند و آنها را نزد خانواده شان بفرستد.”

رأی دهی به این قطعنامه درحالی صورت می گیرد که قدرت های جهانی گروه شش کشور این هفته مذاکرات اتمی خود با تهران را در وین ازسرمی گیرند تا بتوانند با این کشور به توافقی نهایی قبل از تاریخ ۳۰ ژوئن دست یابند.

کشورهای غربی و اسراییل مظنون به آنند که ایران به دنبال دستیابی به سلاح اتمی در قالب یک برنامه صلح آمیز است.

سنای آمریکا پنج شنبه گذشته لایحه ای را مطرح کرد که باراک اوباما را مجبور می کند هرگونه توافق اتمی با ایران را به کنگره تسلیم کند.

لوریان لوژور، ۱۲ مه ۲۰۱۵