دست غیب علما و سینه باز ارشاد

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

یکی از اشکالات علمای اسلام و بخصوص مراجع تقلید این است که سیستم شان یک طرفه است. یعنی کلا صدایی به آنها داخل نمی شود، صدا از آنها فقط خارج می شود، حالا به مشکوک و غیرمشکوکش کار نداریم. دائم نظریه ول می کنند و اگر جوابشان را بدهی هم متوجه نمی شوند. یعنی اصولا خبری نمی شنوند که این یکی را گوش کنند. یک عده ای از این علما زیر صد سال هستند مثل احمد خاتمی یا حسینیان که این ها هنوز گوششان کار می کند و یا متوجه تفاوت صدای موشک و آواز شجریان می شوند، ولی آنهایی که در زمان خدای قبلی به دنیا آمدند و مثل سبحانی و خزعلی و صافی و جنتی کلا میراث باستانی کشور محسوب می شوند، اینها معمولا یکی به دفترشان می آید و سئوالی را می نویسد و بعد وقتی استاد بعد از ۲۴ ساعت خواب مومنانه نیم ساعتی به هوش آمد تا سری به بیضه اسلام بزند و ببیند لگدی به بخش خصوصی اسلام نخورده است، یکهو نامه ای می بیند که نوشته “حضرت آیت الله روحی و ارواح لمقدمه ثراه و سیعام الذین ظلمو ای منقلب ینقلبون، با توجه به اینکه وزارت ارشاد آلبوم تکخوانی زنی را منتشر کرده است، لطفا حکم تان را درباره حرمت این منکر فجیع بفرمائید.” آن عالم مذکور هم می پرسد: “حاج علی! چی بنویسم؟” حاج علی هم خودش می نویسد حرام مبین است و تکرار آن در حکم محاربه با امام زمان است.” و به عالم مذکور می گوید: “حاج آقا مهرتون رو می زنم زیرش.»

به همین دلیل است که آیت الله صافی گلپایگانی گفت: “از صدور مجوزهای خلاف شرع از سوی وزارت ارشاد نگران هستیم.” وزارت ارشاد هم توضیح داد که ما مجوزی برای تک خوانی زنان صادر نکردیم. البته یک نواری مجوز گرفته که یک زن و یک مرد آن را می خوانند.

یک روز بعد از انتشار جوابیه ارشاد، آیت الله سیدجعفر سبحانی که ماهها بود از پهلوی راست به پهلوی چپ نچرخیده بود، بالاخره یک دور کامل در خواب چرخید و بعد از نیم ساعت که خیره به دهان مسئول دفترش خبرهای هفته قبل را می شنید با شنیدن خبر تکخوانی زنان واکنش نشان داد و گفت: “آیا تنها این مشکل باقی مانده است که دختری بیاید و تک خوانی کند.”

وزارت ارشاد هم سه شنبه گذشته مجددا اعلام کرد ما به تک خوانی زنان مجوز ندادیم. اما آیت الله نوری همدانی در همان روز در دیدار با قالیباف گفت: “صدور مجوز تک خوانی برای زنان اثر سوئی در جامعه می گذارد.”

وزارت ارشاد مجددا در روز چهارشنبه رسما اعلام کرد که ما مجوز تکخوانی زنان را صادر نکردیم. به همین دلیل آیت‎الله ناصر مکارم شیرازی بعد از این که مطمئن شد وزارت ارشاد این موضوع را تکذیب کرده است، گفت: “وزارت فرهنگ ارشاد که پسوند اسلامی را هم یدک می‌کشد چرا ارزش‌های انقلاب را یکی بعد از دیگری زیر پا می‌گذارد.”

وزیر ارشاد هم صبح پنجشنبه بلافاصله پاسخ داد که ما مجوز تکخوانی زنان را صادر نکردیم. دو ساعت بعد آیت الله علوی گلپایگانی خیلی عصبانی شد و گفت: “نباید اجازه دهیم برخی‌ها اهداف امام و انقلاب را به بیراهه بکشانند و عزت زنان جامعه را به بازی بگیرند.”

وزارت ارشاد هم هفت ساعت قسم و آیه خورد که اصلا عزت و عفت زنان نه لک برداشته و نه به بازی گرفته شده. مجوز هم داده نشده، چرا که یکی از اهداف امام خمینی از انقلاب اسلامی تکریم زن و مقام زن در جامعه است. اما به محض اعلام این موضوع آیت الله علم الهدی در یک واکنش شدیدا اللحن گفت: “تکخوانی زنان و توسعه موسیقی منافع دشمنان را تامین می کند.” وزیر ارشاد هم تلفن زد به علم الهدی و گفت ما به تکخوانی زنان مجوز ندادیم علم الهدی گفت: “اگر شما مجوز ندادید پس من برای چی اعتراض کردم؟” وزیر ارشاد هم که در پاسخ به این نظر حکیمانه تا گردن توی گل گیر کرده بود، جوابی نداشت بدهد.

بالاخره آیت الله گرامی هم گفت: “اگر احتمال بدهیم که این کار، راهی را هموار کند که انواع صداهای خوانندگان زن در جامعه پخش شود ، فساد است و جایز نیست.” وزیر ارشاد هم گفت ما این کار را نکردیم، اصلا مجوز ندادیم، آیت الله گفت: “اگر این کار را کرده باشید، احتمال دارد که انواع صداهای زنان در جامعه پحش شود و فساد بیاورد و ممکن است عده ای در منزل شان همراه با شنیدن صدای این زن تکخوان میگساری کنند و راه واردات شراب( کلا همه مواد مستی آور از نظر علما شراب است.” را باز کند و همین موجب بی غیرتی بشود و جوانان ما به طرف کشیدن مواد مخدر بروند و وقتی معتاد شدند زن و دختر فاحشه بشوند و استکبار جهانی هم بفهمد و بیاید مملکت را از بین ببرد فقط بخاطر همان مجوزی که برای تکخوانی صادر کردید. وزیر ارشاد گفت: ولی ما اصلا مجوز صادر نکردیم.

یعنی اصلا این علما کاری ندارند که تو کردی یا نکردی، روی آلبوم هم که عکس زن همخوان گذاشته شده، این دارودسته نماینده های مجلس هم که منتظرند چنین چیزی را بکنند خبر محوری و اصلی. تازه توی این وضع، علی جنتی وزیر ارشاد که مجوز تکخوانی زنان را نداده و این همه علما پنجول توی صورتش می کشند، گفته “ما سینه خود را برای مخالفان باز گذاشته ایم.” بیخودی نیست که این علما حالشان بد است. طرف می گوید صدای همخوان زن تحریک کننده است. یعنی آقا ایکی ثانیه با خانمی که دارد سه گاه و چهار گاه و بیات اصفهان می خواند، تحریک می شود، آن وقت این وزیر ارشاد سینه هایش را هم برای مخالفان بازگذاشته است. همین است که جریان راست افراطی می افتد به جان دولت.

بقول شاعر: تو کردی، تو کررررررررررررردی.