گفت و گو

نویسنده

گفتگوبا علی وزیریان کارگردان “یک سطرواقعیت”

تکلیف ما دراین مملکت چیست ؟!

 

علی وزیریان پیش از آن که کارگردان سینما باشد، گرافیست است. او تاکنون برای فیلم های زیادی پوستر طراحی کرده که از میان آنها می توان به پوستر فیلم های مجید مجیدی اشاره کرد. همه می دانند که مجیدی سبک و سیاق خاص خود را در فیلمسازی دارد. او در لایه های زیرین فیلم هایش در جستجوی معناست. اکنون وزیریان هم به جمع کارگردانان سینما پیوسته است. او چند سال پیش فیلم “ خدا نزدیک است” را کارگردانی کرد، فیلمی که آن را در ردیف فیلم های معناگرا قرار دادند. فیلم “ یک وجب از آسمان” دومین فیلم اوست. “ یک سطرواقعیت ” سومین ساخته وزیریان درمقام کارگردان است.

 

نظرتان درارتباط با اکران فیلم وحواشی بوجود آمده برسرآن که توسط حوزه هنری بوجود آمده چیست؟ گویا شروع حواشی مربوط به نامه ای ست که شما برای آقای خاموشی نوشته اید.

متاسفانه فرد نادان، حقیر و بی عزتی به من تهمت زد که نامه هایی را که به حوزه هنری نوشته ام به خاطر جذب مخاطب برای فیلمم بوده است. نامه ای را که من به حوزه هنری نوشتم در اختیار بسیاری از خبرگزاری ها البته به جز خبرگزاری مهر که متعلق به خود حوزه است قرار دادم. چند روز بعد از این اتفاق خبرنگاری از خبرگزاری فارس به من زنگ زد و گفت که شنیده است این فیلم مسئله دارد و به همین خاطر آن رسانه نیز نامه ای را به حجت الاسلام خاموشی نوشته بودم منتشر نکرده است. اما بعد از 3 روز پیامکی برای من آمد که در آن عنوان شده بود مشکل فیلم حل شده و تهیه کننده هم در جریان است. پس از آن پخش کننده فیلم به من گفت که حوزه هنری به وی اعلام کرده که اگر حرف های من را تکذیب کند به او سینماهای حوزه هنری را اختصاص می دهد. من چون مدیریت جدید حوزه هنری را قابل صلاحیت نمی دانستم از حجت الاسلام خاموشی خواستم به دلیل نفوذی که در شهرداری دارد این فیلمنامه را برای حمایت به آنجا ارجاع دهد. اما خاموشی فیلمنامه را به حوزه هنری داد که من از این اتفاق ناراحت شدم. بنابراین طی جلسه ای که من با مسئولان حوزه داشتم به من گفتند در صورتی از ساخت این فیلم حمایت می کنند که فیلم را به فتنه ۸۸ ربط دهند. این اختلافات تاوان نپذیرفتن این سفارش بود.

 

آیا پس ازاین اتفاقات حوزه هنری به تعهدات خود درارتباط با اکران فیلم عمل کرد؟

ای کاش این دوستان به حرف هایی که می زدند اعتقاد داشتند. به من گفتند اگر حاضر نیستید فیلمت را به فتنه ۸۸ ربط دهی بیا و فیلم نامه های دیگری را که ما در حوزه داریم بساز. حتی چندی پیش احمد مرادپور که قرار بود فیلم سینمایی “ شنام” را بسازد به من گفت که به او گفته اند فیلمنامه جنگی ات را به فتنه ۸۸ ربط بده تا آن را تولید کنیم.

 

ازروند تولید فیلم راضی بودید؟ ضعف هایی درحوزه ساختاربه چشم می خورد که بسیارمشهود است. چه چیزی باعث شد تا به سراغ چنین مضمونی بروید؟

در مرحله تصویر من با فیلم بردارم مشکلاتی داشتم و با یکدیگر اصلا تفاهم نداشتیم. این مسئله خیلی تاثیرگذاربود و این باعث شد که فیلم از زیبایی بصری دور شود. همچنین مسئله زرد بودن برخی خبرهای یک مجله فرهنگی و شکایتی که از آنها می شود کاملا صحت دارد و همین اتفاق باعث شد که من به سراغ این موضوع بروم. همه می دانیم که سایت خبرآنلاین، سایت زرد و بی محتوایی نیست اما این مسائل در این سایت مطرح شد.

 

چه مسائلی درسایت فوق مطرح گردید که برای شما جذاب بود؟

سال ۸۵، منوچهر متکی وزیر سابق وزیر خارجه جلسه ای با سینماگران برگزار کرد که در آن جلسه یکی از خبرنگاران مسائلی را مطرح کرد و گفت ما در جریانات سیاسی با غربی ها نیستیم اما در واقع با شما هم نیستیم پس تکلیف ما در این مملکت چیست؟ طرح این سئوال جرقه اصلی ساخت این اثر برای من بود. “ یک سطر واقعیت” قصه زندگی افرادی هستند که جزء هیچ گرایشی نیستند اما اجازه فعالیت هم   نمی یابند. من تلاش کردم قصه این فیلم را در قالب درستی روایت کنم.