گپ

نویسنده
یوسف محمدی

گفت و گو با اصغر خلیلی:

همکاری سخت با سینماگران

 

اصغر خلیلی نویسنده و کارگردان “یادداشتی برای سهراب” در نشست خبری این نمایش به

پرسش ها، پاسخ داد.

 

آقای خلیلی،ایده اولیه این نمایش بر اساس چه رویدادی تبدیل به نمایشنامه شد؟

 ایده اولیه این اثر سال گذشته شکل گرفت و نمایش که دارای تم اجتماعی سیاسی است با همکاری گروه تئاتر “تجربه” در سال جاری تولید شد. موضوع خام و اولیه این نمایش مدت ها ذهن مرا به خود مشغول کرده بود و به دنیال فرصتی برای اجرا بودم که این مهم در تماشاخانه ایرانشهر رخ داد.

 

 آیا این چهارچوب در حد یک طرح نمایشی تک خطی بود و با همکاری گروه شکل نهایی به خود را گرفت؟

بله… ماجرایی بود که به شب ترور و قتل یک دانشجو اشاره داشت که فرد ترور کننده پس از گذشت مدت ها دچار عذاب وجدان شده و با بازگشت او اتفاقاتی رخ می دهد… این چهارچوب در طرح کلی وجود داشت و به تدریج موقعیت ها شکل داده شد و در مرحله نگارش انواع وضعیت و نظام بخشی به شخصیت پردازی و… البته نتیجه نهایی را گروه مجری و بازیگران نمایش به دست من دادند که با تیزبینی جزییات درام را به صحنه آوردند.

 

 فرزاد حسنی،بازیگر تئاتر نیست و اصولا مدیوم صحنه را در تجربه های خود ندارد. چه شد که ایشان را برای نمایش انتخاب کردید؟گیشه؟

حسنی پس از تولید نمایش برای حضور در این گروه انتخاب شد. دلیل این گزینش به خاطر دوستی نزدیک ما و هم فکری و شرایط موجود بود؛ چراکه در زمانی که تصمیم گرفتم این نمایش را در جشنواره به صحنه ببرم بیشتر بازیگران سر تمرین آثار مختلف تصویری یا نمایشی بودند و زمان کافی برای کار وجود نداشت، بنابراین براساس صحبت هایی که با وی داشتم تصمیم گرفتم از حضور فرزاد حسنی در این نمایش استفاده کنم.

 

 جدا از ماجرای اشتراکات ذهنی،آیا هیچ مشکل دیگری برای این نوع انتخاب ها در میان بازیگران تلویزیونی و سینمایی وجود نداشت؟

 کار کردن با بازیگران سینمایی بسیار سخت است چراکه هر یک از آنان در یک کار دیگر نیز حضور دارند. این امر در هماهنگ کردن آنان مشکلاتی را ایجاد می کند و از سوی دیگر مراحل مختلف تولید نمایش نیز سختی هایی دارد که همکاری را دستخوش دشواری های متعددی می کند.

 

آیا دو اجرایی شدن سالن سمندریان در شکل طراحی صحنه نمایش شما و دیگر نمایشی که در همین سالن اجرا می شود تاثیر نداشت؟

در آغاز امر تصمیم داشتیم طراحی صحنه مکانیکی داشته باشیم که طبیعتا ارتفاع صحنه را افزایش می داد و به زیبایی های بصری نمایش کمک می کرد، اما با دو اجرایی شدن سالن مصمم شدیم برای نصب و جمع آوری راحت تر دکور از اجرای این طرح به شکلی که به نمایش لطمه وارد نکند، صرف نظر کنیم.

 

یک بار تبلیغات و پوسترهای شما از سطح شهر جمع آوری شده است. آیا به شما اطلاع داده اند که چه کسانی و به چه منظور این کار را کرده اند؟

خیر… ۶ اسفندماه،همه تبلیغات ما از مرکز فرهنگی مثل کتابفروشی ها و سوپرمارکت ها جمع آوری شده است. اما تبلیغات مجدد این نمایش ازروز بعد در سطح شهر آغازشد تا علاقه مندان به هنر نمایش از مکان و ساعت اجرای این اثر آگاهی یابند.

 

قرار است این نمایش در گرجستان هم به صحنه برود. آیا برای اجرادر جشنواره ای خارج از ایران تغییرات ویژه ای هم خواهید داشت؟

در اجرای نمایش “یادداشتی برای سهراب” در گرجستان به لحاظ تکنیک نمایشی، آزادی عمل بیشتری دارم. البته این بدین معنا نیست که اجرا با چیزی که در تماشاخانه ایرانشهر داریم متفاوت است؛ چراکه اثر با توجه به فیلم آن که برای مسئولان جشنواره ارسال شده باید به صحنه رود؛ بنابراین نمایش “یادداشتی برای سهراب” با همین گروه نمایشی و با بهره گیری از تکنیک های نمایشی بیشتر به اجرا درخواهد آمد.