وعده اوباما، جلوگیری از حمله اسرائیل

نویسنده

» مقاله دبکا درباره روابط ایران و آمریکا

باراک اوباما با وعده اینکه بزودی تحریم های سنگینی برای ایران در نظر گرفته است،  بار دیگر نخست وزیر اسرائیل، بنیامین ناتنیاهو را تشویق کرد تا طی ماه های آینده به تاسیسات اتمی ایران حمله نکند. مقامات رسمی آمریکا به منابع خبری دبکا در واشنگتن اطمینان دادند که رهبران اسرائیل وعده دولت اوباما مبنی بر دور جدید تحریم ها علیه ایران را قبول کرده اند. این تحریم ها در صورت شکست دور بعدی مذاکرات ایران و شش قدرت جهان که کمتر از دو هفته دیگر برگزار می شود، توسط آمریکا و اتحادیه اروپا اجرا خواهد شد. تحریم های پیش روی ایران چنین گزارش شده است:

1- روز اول ژوئیه، اروپایی ها تحریم نفتی و بانک های ایران را آغاز خواهند کرد.

2- در پاییز، دولت آمریکا قوی ترین سلاح اقتصادی خود را رو می کند: تحریم هواپیما ها و کشتی های ایران. هر هواپیما اعم از داخلی و بین المللی که در فرودگاه های ایران فرود بیاید، شامل ممنوعیت در فرودگاه های آمریکا و اروپای غربی می شود. این قانون شامل کشتی های خصوصی و دولتی، نفتکش ها می شود. وارد شدن به اسکله های ایران باعث می شود که این کشتی ها حق ورود به بنادر آمریکا و اروپا را نداشته باشند.

این تحریم محاصره دریایی و هوایی ایران است بدون اینکه حتی یک گلوله شلیک شود. این اظهارات آمریکا باعث شد که رئیس سپاه پاسداران ایران، علی جعفری روز 31 مه از تنگه هرمز،جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک دیدار کند. امارات ادعا می کند که این سه جزیره متعلق به این کشور است و دیدار روز 11 آوریل رئیس جمهور ایران از این جزایر، موجب خشم امارات شده بود.

دیدار جعفری از تنگه هرمز برای آمریکا یادآور این نکته بود که ایران دائما تهدید به بستن تنگه می کند. تنگه هرمز محل عبور بخش بزرگی از نفت جهان است.

3- پرزیدنت اوباما به ناتنیاهو قول داده است که شخصا با هندوستان و اندونزی که ناقض تحریم ها علیه ایران هستند، وارد مذاکره شود. این دوکشور از طریق شبکه های مالی که ایجاد کرده اند به ایران کمک می کند تا معاملات تجاری اش را انجام بدهد.

به گفته منابع خبری ما، آمریکا مطمئن است که این طرح از طریق دیپلمات ها و ماموران اطلاعاتی به گوش مقامات ایرانی رسیده است تا کاری کنند که رهبر ایران، آیت الله خامنه ای، مجبور شود در ادامه گفتگو های مسکو در روز 16 ژوئن، به مذاکره کنندگانش دستور دهد که با توقف غنی سازی 20 درصد موافقت کنند و مانع از حضور بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در سایت های اتمی کشور نشوند.

هیلاری کلینتون، وزیر امورخارجه آمریکا بدون شک روز 3 ژوئن، زمانی که گفت اتفاق تازه ای نیافتاده است، آخرین امتیاز اسرائیل به آمریکا را در نظر داشت.

دبکا، 4 ژوئن