واکنش محافظه کاران به احتمال بازگشت مهدی هاشمی

نویسنده
نازنین کامدار

» رفسنجانی: این همه اجحاف شده؛ خب یکی هم نسبت به بچه من

یک تشکل شبه دولتی به نام “انجمن اسلامی مستقل دانشجویان” طی نامه ای سرگشاده و با لحنی تند خطاب به هاشمی رفسنجانی، خواستار بازگشت مهدی هاشمی از انگلیس و درخواست رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تجدید نظر توام با افزایش محکومیت در حکم زندان فائزه هاشمی شد.

خشم محافظه کاران از هاشمی و خانواده اش پس از آن بالا گرفته که محمود علیزاده طباطبایی، وکیل مهدی هاشمی از اعلام آمادگی او برای بازگشت به ایران و محاکمه در یک دادگاه علنی خبر داده است.

علیزاده طباطبایی در یک گفت و گوی تفصیلی با روزنامه شرق، همچنین از قول هاشمی رفسنجانی برخوردهای امنیتی با شهروندان و فعالان سیاسی را “اجحاف” نامیده و به نقل از وی گفته است: “این همه اجحاف شده؛ خب یکی هم نسبت به بچه من”.

بنا به نوشته روزنامه شرق، وکیل مهدی هاشمی در مصاحبه چهارشنبه هفته گذشته خود گفته است: “قرار است مهدی هاشمی‌ به ایران برگردد، اما نه تحت تعقیب است و نه در معرض اتهام”.
او در این مصاحبه که توسط سروش فرهادیان انجام شده، افزوده است: “مهدی می‌گوید من می‌خواهم بیایم و به تمام اتهاماتی که مطرح است جواب دهم… می‌گوید من می‌خواهم از همان لحظه اول که می‌آیم خیلی علنی و شفاف با من برخورد شود. یعنی در تلویزیون نشان دهند؛ همان‌جا هم بازپرس بیاید بگوید آقای مهدی هاشمی شما به اتهام مثلا اختلاس 300 میلیون تومان بازداشت می‌شوید”.

علیزاده احتمال بازداشت فرزند هاشمی رفسنجانی را زیاد دانسته اما افزوده است: “با این فضایی که ایجاد کردند احتمال بازداشتش زیاد است. اما من فکر می‌کنم اگر بازداشت شود به نفعش است؛ چون اگر مهدی بازداشت شود باید یک محاکمه عادلانه و علنی برگزار شود”.

علیزاده طباطبایی در پاسخ به اینکه “فکر می‌کنید مهدی به زندان می‌رود؟” هم گفته: “قاعدتا باید برود. مهدی هم بدش نمی‌آید به زندان برود ولی نه به اتهام مالی. جمع رقم همه پرونده‌های مالی مهدی هاشمی به یک‌میلیارد تومان هم نمی‌رسد و همه این پرونده‌ها در دادسرای امنیت هستند”.

 او نظر هاشمی رفسنجانی را نیز اینچنین بازتاب داده است: “آیت‌الله هاشمی معتقد است و می‌گوید مهدی بی‌گناه است. من حتی به آقای هاشمی گفتم ممکن است مهدی بیاید و او را بازداشت کنند. اگر شما عکس‌العمل نشان دهید می‌گویند از بچه‌اش دفاع می‌کند، عکس‌العمل نشان ندهید می‌گویند حتما کاری کرده که پدرش هم از او دفاع نمی‌کند. آقای هاشمی گفت من که بچه نیستم این همه اجحاف شده؛ خب یکی هم نسبت به بچه من. آیت‌الله هاشمی هیچ‌گاه برای خانواده‌اش اعمال نفوذ نکرده، برای مهدی هم پا درمیانی نمی‌کند. فائزه هم اصرار دارد که به زندان برود”.
این سخنان خشم راستگرایان را بر انگیخته است. در نخستین گام، سایت جهان نیوز این مصاحبه را “طلبکاری متهم فراری” دانست و دیروز هم یک تشکل حکومتی که خود را “مستقل از هر نوع دسته بندی و حزب” معرفی کرده، خواستار بازگشت مهدی هاشمی شد.
در واکنش جهان نیوز، ارگان نزدیک به بسیج دانشجویی آمده بود: “علیزاده طباطبایی که هم اکنون به‌واسطه عملکرد خود پس از فتنه 88 از سوی دستگاه قضایی ممنوع الخروج شده است، پیش از این بارها با مهدی هاشمی در کشور امارات ملاقات کرد و به همراه داماد و دختر خود مشاوره‌هایی را که در واقع راه‌های فرار از قانون و رسیدگی و به اتهامات و مجازات بود، به مهدی هاشمی یادآوری کرد. علیزاده در مصاحبه‌اش عملاً عملکرد دستگاه قضا را به سخره گرفته و حتی احضار مهدی هاشمی را که مقام عالی قضایی در سطح دادستان کل کشور صراحتاً در نشست خبری خود با خبرنگاران برگه احضاریه آن را نشان داد، بی‌اثر خوانده است. این در حالی است که مهدی هاشمی اکنون به دلیل گذشت بیش از دو سال از احضار رسمی قضایی و مراجعت نکردن به کشور برای رسیدگی به اتهامات متعددش، عملاً یک متهم فراری محسوب می‌شود”.
جهان نیوز افزوده بود: “به نظر می‌رسد چنانچه تخلفات متعدد برخی از اعضای این خانواده به‌ویژه مهدی هاشمی در دهه‌های 70 و 80 و حوادث پس از انتخابات رسیدگی می‌شد و یا حداقل محکومیت آن به مورد اجرا گذاشته می‌شد، این وارونه نمایی‌های طلبکارانه اکنون از سوی فردی در سطح وکیل اعضای این خانواده عنوان نمی‌شد”.

همزمان، یک سایت افراطی دیگر به نام “عماریون” نیز که خود را “پیشرو در جنگ نرم” می داند، در مطلبی با عنوان “بازی رسانه‌ای وکیل خانواده هاشمی و روایت جالب وی از اتهامات آقازاده لندن‌نشین” و در واکنش به سخنان علیزاده طباطبایی و نقل قول او از هاشمی رفسنجانی، خواستار تشکیل دادگاه غیابی مهدی هاشمی شد.
عماریون نوشت: “پس از احضار رسمی مهدی هاشمی در اسفند 89 توسط قوه قضائیه و رویت برگه احضاریه دادستانی و عدم بازگشت وی به کشور برای حضور در دادگاه و پاسخگویی به اتهامات، امکان اعمال و اجرای ماده 217 آئین دادرسی در مورد این پرونده فراهم بوده است اما متاسفانه با وجود گذشته 2 سال از تاریخ مورد اشاره، تشکیل جلسه غیابی رسیدگی به اتهامات مهدی هاشمی به تعویق افتاده است و هنوز هم مناغشه بر سر بازگشت وی به کشور است!با توجه به مستنداتی که درخصوص اتهامات مهدی هاشمی وجود دارد و برخی متهمان پرونده فتنه 88 به صراحت اعتراف به نقش کلیدی وی در حوادث پیش و پس از انتخابات و فتنه 88 داشته‌اند و از سویی قانون‌گذار نیز تکلیف رسیدگی به اتهاماتی از این دست را به روشنی مشخص کرده، به نظر می رسد زمینه «برگزاری دادگاه غیابی اتهامات مهدی هاشمی» فراهم است و این انتظار افکار عمومی بجاست که دادگاه اتهامات این آقازاده دیگر به تعویق نیفتد و دستگاه قضا همچون برخورد تحسین‌برانگیز و قاطعی که با پرونده بیمه ایران و فساد بزرگ بانکی داشته است، این پرونده حساس را نیز هرچه سریعتر به سرانجام برساند و اجازه بازی سیاسی و رسانه‌ای به مهدی هاشمی و نزدیکان وی ندهد”.

واکنش های رسانه ای اما خشم راستگرایان را کاهش نداد تا سر انجام روز گذشته یک تشکل حکومتی به نام “انجمن اسلامی مستقل دانشجویان” در نامه ای سرگشاده به هاشمی رفسنجانی و در حالی که نویسندگانش خود را “افرادی غیر وابسته به گروه ها، احزاب سیاسی و جناح های دروغین موجود در جامعه “نامیده و نگارش این نامه را “برحسب وظیفه شرعی و انقلابی و سیاسی خود” دانسته اند،چنین بگوید: “آقای هاشمی، زمانی که پرونده رسوایی مالی شرکت توتال فرانسه مطرح شد و در دادگاه ثابت شد که مقدار چند میلیون یورو در حدود ده سال پیش (که در آن زمان حتی تصور آن هم در خیلی از ذهن ها نمی گنجید) به منظور پول شویی و از بین بردن رد حضور فرزندتان در این پرونده، به حساب یکی از کارمندان مهدی هاشمی رفسنجانی ریخته شده بود، اگر شما حکم محکومیت فرزند دلبند خود را تایید می کردید و وی را از مسئولیت ها و فعالیت های سیاسی منع می نمودید، دیگر این اتفاق می افتاد که وی در چهار و همچنین هشت سال بعد، در جریان دو انتخابات مهم و سرنوشت ساز کشور، دست به تخریب نظام و سپاه و بسیج و دولت بزند و به گونه ای علیه امنیت ملی کشور اقدام کند و پس از آن هم به خارج از کشور بگریزد؟”

این تشکل حکومتی افزوده است: “آقای هاشمی، هنوز هم دیر نشده است، شما می توانید به جای حمایت های بی دلیل از فرزندتان، با حمایت از رسیدگی به پرونده پسر خود در مراجع ذی ربط وعدم دخالت درروند اجرایی آین پرونده، بخش کوچکی از اعتماد از دست رفته مردم به خود را باز یابید.آقای هاشمی راستی شما علت حکم خنده دار دخترتان فائزه هاشمی را می دانید؟ علت این است که عده ای از افراد ذی ربط به جای ترس از خدا و آخرت، از شما و از دست دادن جایگاه و پستشان می ترسند! شما می توانید با اعلام اینکه حاضرید حکم واقعی در خصوص دخترتان صادر و اجرا شود، اعتماد از دست رفته مردم به خود را که خواسته یا ناخواسته عنوان مسئول بودن نظام را به یدک می کشید، برگردانید”.
در ادامه، نویسندگان نگارش این نامه را با امید دست کشیدن هاشمی از “زندگی دنیا طلبانه” و با این توجیه که “شاید در این دنیا و قبل از فرا رسیدن مرگ که قطع کننده شهوت ها و از بین برنده آرزوها است، در شما تحولی ایجاد شود”، دانسته و افزوده اند: “آقای هاشمی به راستی شما اگر همه ثروت خود و فرزندانتان را از راه حقوق شرعی و قانونی و در پی انجام مسئولیت در جمهوری اسلامی بدست آورده اید - که اگر این طور باشد جای بسی تعجب دارد که چرا بسیاری از مسئولین نظام بر خلاف شما و دوستانتان، از چنین ثروتی برخوردار نیستند!؟ - آیا درست است که این چنین اشراف گونه زندگی کنید ؟! پیامبر،امام علی، ائمه، امام خمینی و امام خامنه ای این گونه زندگی می کردند و می کنند؟! آیا با این سبک زندگی می توانید درد مردم مستضعف نقاط محروم کشور و یا حتی جنوب همین شهری که شما در شمال آن زندگی می کنید را درک کنید؟! آیا تا به حال نهج البلاغه خوانده اید و به این نکته پی برده اید که این دنیا شرش زیاد است و خیرش کم؟ اگرخوانده اید و عمل نمی کنید که وای بر شما و اگر خوانده اید و فراموش کرده اید بد نیست که به خودتان یاد آوری کنید”.