پرونده ایراد داشت؛ در جریان اجرای حکم نبودیم

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» اعدام شیرکو معارفی در مصاحبه با خانواده، وکلا و فعالان

بستگان شیرکو معارفی، زندانی سیاسی اعدام شده، در مصاحبه با روز می‌گویند با اینکه جسد این زندانی سیاسی از زندان مرکزی سقز به زادگاهش شهر بانه منتقل شده، اما هنوز به خانواده تحویل نشده.از سوی دیگر وکلای مدافع وی با اعلام بی اطلاعی از اجرای حکم، می‌گویند به اشتباهاتی که دادستانی انقلاب و عمومی سقز در خصوص دادگاه اول به آن اذعان کرده بود، رسیدگی نشد.

 این سومین مورد از اعدام زندانیان سیاسی کرد در ۱۰ روز گذشته است. موج جدید اعدام سیاسی در ایران از سوی بسیاری از نهادهای مدافع حقوق بشر از جمله ائتلاف ضد اعدام، بزرگترین ائتلاف علیه مجازات مرگ در جهان محکوم شده است.

 

پدر و مادر شیرکو جنازه را دیدند

شیرکو معارفی که در ۹ آبان‌ماه سال ۱۳۸۷ در یکی از روستاهای مرز ایران و کردستان عراق دستگیر شده بود، بامداد روز دوشنبه، ۱۳ آبان ماه، بدون حضور وکیل و خانواده اش به دار آویخته شد.

این زندانی سیاسی به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی و محاربه” به اعدام محکوم شده بود، اما وکلای او می‌گویند حکم موکلشان در شرایطی به اجرا گذاشته شد که دستگاه قضایی به اشکالات حقوقی پرونده رسیدگی نکرده بود.

احمد سعید شیخی و خلیل بهرامیان که مسئولیت دفاع از پرونده این زندانی سیاسی را به عهده داشتند هر دو به روز می گویند از زمان اجرای حکم مطلع نبوده‌اند.

آقای شیخی می‌گوید از طریق یکی از بستگان موکل خود در جریان اعدام وی قرار گرفته است.

 بند هفتم قانون تشریفات اجرای حکم اعدام تصریح می‌کند پس از وصول حکم قطعی و دستور اجرای آن از سوی دادگاه صادر کننده، مرجع قضایی مجری حکم موظف است حداقل ۴۸ ساعت قبل از زمان اجرای حکم، مراتب را به مقامات و اشخاص مرتبط اطلاع داده و از آنها بخواهد جهت انجام وظیفه محوله در محل اجرای حکم حاضر شوند.

با این حال بستگان آقای معارفی نیز به روز می‌گویند از قبل در جریان اجرای حکم قرار نگرفته‌اند.

یک عضو خانواده معارفی هم در خصوص تحویل جنازه او گفت با اینکه جسد شیرکو از زندان مرکزی سقز به بیمارستان بانه منتقل شده، اما در نهایت تا ساعات پایانی شب گذشته موفق به گرفتن جنازه نشده‌اند.

پدر و مادر شیرکو معارفی تنها موفق شده‌اند در بیمارستان شهرستان بانه جسد فرزندشان را ببینند. این دیدار در شرایطی صورت گرفته که به گزارش شاهدان عینی روز دوشنبه بعد از انتقال جسد به بیمارستان بانه ، نیروهای امنیتی زیادی در محوطه بیمارستان مستقر شده بودند.

این عضو خانواده آقای معارفی می‌گوید آنها آخرین بار چهارشنبه هفته گذشته با فرزند خود در زندان سقز ملاقات کرده بودند و در این ملاقات نیز هیچ گونه نگرانی نسبت به احتمال اجرای حکم مطرح نشد.

 

به ایرادات حقوقی پرونده رسیدگی نشد

وکلای شیرکو معارفی به روند دادرسی و رسیدگی به پرونده این زندانی اعدام شده انتقاد دارند.

به گفته احمد سعید شیخی، در حالیکه بر اساس ماده ۱۸ تقاضای اعاده دادرسی در جریان بود و هنوز پاسخ منفی به آن نداده بودند و دادستان عمومی و انقلاب سقز به صورت مکتوب به اشتباهات خود در دادگاه اول اذعان کرده بود، در نهایت به آن رسیدگی نشد.

خلیل بهرامیان، دیگر وکیل شیرکو معارفی هم می‌گوید هیچ گاه به تقاضای اعاده دادرسی و تقاضای عفو این زندای پاسخ مثبتی داده نشد.

این وکیل مدافع پیشتر به روز گفته بود: “پرونده وقتی از سوی رئیس قوه قضائیه به دادسرای سقز رفت، دادستان سقز ایراداتی بر پرونده گرفت، با توجه به اینکه کیفر خواست را خود او صادر کرده و درخواست مجازات اعدام کرده بود. این بار در ۵ مورد به پرونده ایراد گرفته و نوشته که منطبق با ماده ۱۸۶ و ۱۹۰ که به محاربه اشاره دارند نیست و پخش سی دی و اعلامیه؛ مصداق ماده ۵۰۰ است و ماده ۵۰۰ حداکثر سه سال حبس دارد.”

 

بیانیه شدیدالحن ائتلاف جهانی اعدام

اعدام شیرکو معارفی در پی موج جدیدی از اعدام زندانیان سیاسی کرداز اوایل آبان ماه شروع شد.

حبیب‌الله گلپری پور و رضا اسماعیلی دو زندانی سیاسی کرد که به اتهام عضویت در پژاک، حزب حیات آزاد کردستان به اعدام محکوم شده بودند روز شنبه، ۴ آبا‌نماه به ترتیب در زندان‌های ارومیه و سلماس به دار آویخته شدند.

همان روز محمد مرزیه، دادستان کل زاهدان اعلام کرد ۱۶ زندانی بلوچ در پاسخ به یک درگیری مسلحانه که منجر به کشه شدن ۱۴ مرزبان ایرانی شده بود، به دار آویخته شدند.

به دنبال این اعدام‌ها بسیاری از سازمانهای مدافع حقوق بشر نسبت به اجرای احکام سایر زندانیان سیاسی محکوم به اعدام در روزهای پیش رو ابراز نگرانی کردند.

به گزارش فعالان حقوق بشر دست کم ۲۰ زندانی سیاسی کرد و ۱۱ زندانی سیاسی عرب اهوازی در انتظار اجرای حکم اعدام هستند.

در واکنش به این اعدام ها، ائتلاف علیه اعدام، بزرگترین ائتلاف برای اعدام در سراسر جهان در بیانیه‌ای که روز دوشنبه، ۱۳ آبان همزمان با اعدام شیرکو معارفی منتشر شد با محکوم کردن این اعدام ها از اتحادیه اروپا،‌ سازمان ملل متحد و جامعه جهانی خواست موضوع مجازات مرگ را در دستور هر گونه مذاکره با مقامات جمهوری اسلامی بگذارند.

دست کم ۱۵۰ تشکل مردم نهاد از سراسر دنیا، چندین اتحادیه کارگیری و اتحادیه های وکلا عضو این ائتلاف هستند.

فدراسیون بین المللی حقوق بشر، سازمان عفو بین الملل و سازمان حقوق بشر ایران از جمله نهادهای عضو این ائتلاف هستند.

محمود امیری مقدم، سخنگوی سازمان حقوق بشر ایران به روز می‌گوید این شدید الحن ترین بیانیه‌ای است که این ائتلاف تاکنون علیه کشوری صادر کرده است.

به گفته این فعال حقوق بشر ائتلاف علیه اعدام در بیانیه خودبا غیر قانونی خواندن اعدام‌های اخیر ، رویه قانون گریزی در سیستم قضایی جمهوری اسلامی را محکوم کرده است.

در ادامه واکنش‌ها به اعدام‌های ده روز گذشته بیش از ۴۰۰ تن از فعالان مدنی، شخصیت های سیاسی و فرهنگی ایرانی در بیانیه ای اعدام ۱۶ زندانی بلوچ را محکوم کردند.

امضاء کنندگان این بیانیه، که نسخه‌ای از آن در اختیار روز قرار گرفته، اعتراض خود را نسبت به شیوه محاکمه و عدم برخورداری متهمان بلوچ از داشتن حق وکیل مدافع و محاکمه در دادگاه های علنی، عادلانه و صالح ابراز کرده‌‌اند.

در واکنش به این نوع اعدام ها عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر هم گفته بود: “این اعدام ها نظر ما را تایید می کند که وضعیت حقوق بشر در ایران از زمان روی کار آمدن حسن روحانی تغییری نکرده است.”