روحانی بر لزوم کاهش تحریم ها تاکید کرد

نویسنده

» گزارشی از لس آنجلس تایمز

کارول ویلیامز

حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب ایران، محمود احمدی نژاد را متهم به دامن زدن به اختلاف با رهبری و ایجاد بحران اقتصادی کرد و خاطر نشان ساخت که روز 4 اوت که رسما رئیس جمهور خواهد شد، بر مشکلات اقتصادی تمرکز خواهد کرد.

روحانی تاثیر چندانی بر سیاست های خارجی ایران یا مسائل امنیتی مثل برنامه های اتمی غرب، نخواهد داشت. این ها مسائلی است که تحت کنترل رهبر ایران، آیت الله علی خامنه ای است.

اما روحانی با توجه به وعده انتخاباتی اش مبنی بر مبارزه علیه افزایش تورم و بیکاری، ایرانیان را برای توافقی که باید بین نخبگان مذهبی وجود داشته باشد تا باعث کاهش تحریم های بین المللی شود، آماده می کند.

این روحانی میانه رو که قبل از روی کار آمدن احمدی نژاد رئیس هیات مذاکره کنندگان ایرانی بود، درمورد “شفاف” بودن در برابر غرب صحبت کرد و گفت که باید به بازرسان بین المللی که در این سال ها به تاسیسات اتمی ایران دسترسی نداشتند، اجازه داد که از تاسیسات بازدید کنند.

سازمان ملل و آمریکا برای تنبیه ایران به دلیل ممانعت از ورود بازرسان اتمی در پنج سال گذشته، با صدور چندین قطعنامه علیه ایران صادرات نفت آن را محدود و از طریق تحریم بانک ها، انتقال پول را با مشکل مواجه کردند.

این راه حل های تنبیهی ارزش پول رایج ایران را به یک سوم رساند اما بعد از انتخاب روحانی به ریاست جمهوری به شکلی غافلگیر کننده، این رقم افزایش پیدا کرد. تورم سالانه در ایران بین 30 تا 40 درصد تخمین زده می شود که خانواده های طبقه متوسط را هم برای خرید کالا ها و بنزین، دچار مشکل کرده است.

روحانی بعنوان کاندیدای ریاست جمهوری، قول داد تا با نمایندگان مجلس برای تصویب بودجه و افزایش حداقل دستمزد ها همکاری کند.

او در سخنرانی اش در برابر نمایندگان مجلس، سخت شدن شرایط زندگی را نتیجه سوء مدیریت دولت احمدی نژاد دانست. وی همچنین احمدی نژاد را به دامن زدن به اختلاف بین دولت و مجلس و در جریان نگذاشتن نمایندگان مجلس از آسیب های اقتصادی که در دوران ریاست جمهوری اش بوجود آمده است، متهم کرد.

روحانی به نمایندگان مجلس گفت: “حل مشکلات کشور بدون همکاری مجلس و قوه مجریه غیر ممکن است.”
وی بعد از اشاره به مشکلات اقتصادی در ایران آن را نتیجه “فشار های غیر منصفانه خارجی” یا همان تحریم ها و “عملکرد داخلی” و مجادلات بین گروه های سیاسی، دانست.

روحانی با اشاره به آخرین بودجه ای که احمدی نژاد ارائه کرده است، گفت: “دولت آینده به مقابله با مجلس نمی اندیشد و خدای نکرده قرار نیست که مجلس را با ارائه آمار های نادرست به سخره بگیرد”.

روحانی تلاش می کند موانعی را که بین احمدی نژاد و نمایندگان مجلس بوجود آمده بود، از میان بردارد. رئیس جمهور جدید بزودی کابینه خود را برای گرفتن رای اعتماد به مجلس معرفی می کند. کابینه وی، همانطور که در سخنرانی های انتخاباتی اش گفته بود ترکیبی از تکنوکرات های توانا خواهد بود و این برخلاف روش رئیس جمهور گذشته است که پست های مهم دولتی را به متحدان سیاسی و اعضای خانواده اش داده بود.

لس آنجلس تایمز، 15 ژوئیه