قدرت نمایی تنگه هرمز

نویسنده

» نگاه فیگارو به آخرین رزمایش سپاه

ژرژ مالبرونو

سپاه پاسداران از روز پنج شنبه مانوری نظامی را به مدت ۳ روز و به هدف “دفاع از تنگه هرمز” آغاز کرد. در این مانور نیروهای هوایی، زمینی و دریایی سپاه پاسداران شرکت کردند.

در زمانی که به نظر می رسد گزینه نظامی علیه ایران مجدداً در واشنگتن مطرح شده، دولت تهران به طور آشکار تصمیم گرفته توان دفاعی خود را نشان  دهد و قدرت نمایی کند. بیش از ۳۰۰ قایق تندرو که قادر به پرتاپ راکت و موشک اند، از روز پنج شنبه در این مانور شرکت کرده اند. هدف از این عملیات یادآوری مجدد توانایی های مقابله به مثل سپاه پاسداران، ارتش ایدئولوژیک حکومت جمهوری اسلامی می باشد؛ حکومتی که از داخل به چالش کشیده شده و از خارج نیز متحمل تحریم های شدید بین المللی در سازمان ملل است.

در خلال این عملیات تحت عنوان “پیامبر اعظم”، یک شناور تندرو به نام “یا مهدی” نیز مورد آزمایش قرار گرفت. علیرضا تنگسیری، فرمانده منطقه یکم دریایی سپاه، در این خصوص گفت: “این شناور از قابلیت تخریب بالا به وسعت ۷ متر در ۷ متر برخوردار است.” غربی ها نگران استفاده ایران از این شناورهای کوچک اند که می توانند خسارات قابل توجهی به ناوها و کشتی ها وارد کنند. در صورت حمله کشورهای غربی به تأسیسات هسته ای ایران، خلیج فارس صحنه اصلی مقابله به مثل جمهوری اسلامی خواهد بود. این درحالی است که نزدیک به ۴۰ درصد از تولید جهانی نفت از منطقه خلیج فارس تأمین و قسمت اعظم آن از طریق تنگه هرمز منتقل می شود. دولت تهران از هم اکنون هشدار داده که قادر است مسیر عبور نفت در این تنگه را که بی شک نقطه ای بسیار استراتژیک برای اقتصاد جهانی است فلج کند.

با این حال، چنین عملیاتی در نوع خود جدید محسوب نمی شود. جمهوری اسلامی از سال ۲۰۰۶ هر ساله، ترجیحاً در فصل تابستان، اقدام به قدرت نمایی در خلیج فارس می کند. یکی از سخنگویان پنتاگون در واشنگتن این قدرت نمایی را ناچیز خواند و خاطرنشان کرد که جمهوری اسلامی اکثر اوقات توان نظامی خود را بیش از حد واقعی می بیند.

با این حال، کشورهای غربی به دقت روند پیشرفت زرادخانه های جمهوری اسلامی را زیر نظر دارند. در اوایل ماه آوریل، احمد وحیدی، وزیر دفاع، یک سیستم موشکی ضد هوایی جدید به نام “مرصاد” را راه اندازی کرد. دولت تهران در زمینه ساخت هواپیماهای بدون سرنشین و شناورهای رادارگریز نیز بسیار تلاش می کند.

 

خطر حمله اسراییل

دولتمردان جمهوری اسلامی در مورد زود انجام شدن این رزمایش هیچ اظهارنظری نکرده اند. ولی کاملاً مشخص است که گوشزدهای مقامات ترکیه و قطر نسبت به خطر حمله اسراییل را جدی گرفته اند. دولت تهران همواره اظهار داشته که از چنین حمله ای هراس ندارد.

ولی امروز یکی از کسانی که به محافل تصمیم گیرنده جمهوری اسلامی نزدیک است می گوید: “همه از یکدیگر می ترسند. حکومت می داند که نیروهای نفوذی بسیاری در آن وارد شده.” به همین دلیل است که جمهوری اسلامی با ایجاد وحشت قصد دارد مقامات عالی رتبه و دست اندرکاران برنامه اتمی را نسبت به کناره گیری مأیوس کند؛ به عنوان مثال، شهرام امیری، دانشمند و کارشناس هسته ای، سال گذشته در مکه ناپدید شد و سپس از سوی سازمان سیا مورد حمایت قرار گرفت. چند هفته بعد، مسعود علی محمدی، استاد فیزیک هسته ای، در تهران ترور شد و جمهوری اسلامی سریعاً ایالات متحده و اسراییل را مسؤول مرگ وی دانست. درحقیقت، “این قربانی به امیری نزدیک بود و کاملاً از داستان او باخبر بود”. به همین دلیل، این شاهد می توانست بسیار دردسرآفرین باشد و می بایست خاموش می شد.

 

منبع: فیگارو، ۲۲ آوریل