مخالفت مراجع با نام گذاری خیابانی به نام 9 دی

نویسنده
نیما رسایی

» نمونه دیگر از سردی روابط علما و دولت

مخالفت مراجع با سیاست ها وبرنامه های دولت به مسایل جزیی تر کشیده شده است.در همین راستا آیت الله صافی گلپایگانی در قم وآیت الله محمد علی شیرازی در مشهد با نامگذاری خیابانی با نام 9 دی در این شهرها مخالفت کرده اند.در روزهای آخر سال گذشته هم مراجعی چون آیت الله صافی از پذیرفتن محمود احمدی نژاد امتناع ورزیده وتماس های دفتر آقای خامنه ای هم برای وقت گرفتن کارساز نشده بود. بی جهت نیست که رهبر جمهوری اسلامی در دیدار اخیرش با هیات رییسه جامعه مدرسین از کم کاری اعضای این جامعه گله کرده وخواستار حضور فعال تر آنها در مدیریت حوزه وسیاستگذاری آن شده است.وی در این دیدار با انتقاد تلویحی از گسترش فعالیت و موضعگیری برخی مراجع گفته “اگر جامعه مدرسین فعال عمل کنند مراجع نیز به مسائل درس و بحث خود و امور تقلیدی مراجعین رسیدگی خواهند کرد و در مسائل غیر ضروری وارد نمی شوند.”

 

9 دی اصلا عاشورا است

   9دی روزی است که از نظر دولتی ها وهواخواهان دولت، ریشه آنچه آنها “فتنه” مینامند خشکانده شد.از این رو تاکید زیادی بر این روز صورت میگرد و قرارست به پشتوانه این گونه تاکیدات، در عرصه عمومی فرهنگ سازی شود. از این رو شورای فرهنگ عمومی کشور در جلسه ۵۲۱ خود  “حماسه ماندگار نهم دی” امسال را با عنوان “روز پیوند عاشورایی امام و امت” در تقویم رسمی کشور ثبت کرد.

    به گزارش روابط عمومی شورای فرهنگ عمومی کشور، “این روز براساس حماسه بزرگ حضور عظیم و تعیین کننده ملت مؤمن، با بصیرت و با غیرت ایران در راهپیمایی سراسری نهم دی که حرکتی جاودان را در تاریخ انقلاب اسلامی به نمایش گذاشت، نام گذاری شده است.”

  لازم به ذکر است شورای عالی انقلاب فرهنگی براساس مصوبه سال ۱۳۷۲، مسؤولیت نام گذاری روزهای خاص را به شورای فرهنگ عمومی واگذار کرده است، که پس از تصویب این شورا، برای تأیید نهایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارایه می گردد. همچنین هفته گذشته نماینده پلدختر در مجلس شورای اسلامی گفت: از مسئولان اجرایی کشور بخصوص شهردار تهران می‌خواهم که جهت گرامیداشت روز ۹ دی در تهران و دیگر شهرستان‌ها میادین و مراکز بزرگی به نام نهم دی نامگذاری شوند.

وی افزود: “برنامه‌ریزی‌های گسترده و پیچیدگی‌های نظام سلطه برای کم‌‌ اثر کردن و متوقف کردن نظام جمهوری اسلامی در قالب غائله‌های انتخاباتی، آشوب‌های خیابانی و عدم تمکین به فرآیندهای قانونی که قریب به ۶ ماه مرکز کشور را هدف قرار داده بود با حضور کم‌ نظیر اقشار مختلف مردم در راهپیمایی‌های ۹ دی ۲۲ بهمن سال گذشته، حمایت بی‌شائبه و همه جانبه آنها و پایبندی به ارزش‌های اسلامی و اصل مترقی ولایت‌ فقیه، دولت ولایت‌مدار فصل دیگری از عمر پر برکت انقلاب و نظام اسلامی را رقم زد که در نوع خود حرکتی بی‌بدیل در استمرار انقلاب اسلامی بود.”

کائیدی ادامه داد: “از مسئولان اجرایی کشور بخصوص شهردار تهران می‌خواهم که جهت گرامیداشت روز نهم دیماه در تهران و دیگر شهرستان‌ها میادین و مراکز بزرگ به نام نهم دی ماه نامگذاری شود.”

 همزمان شورای شهر قم در یک اقدام ناگهانی نام غدیر را ازیک زیر گذر برداشت ونه دی ماه را به جای آن گذاشت. به گزارش خبر گزاری ها، زیرگذر عماریاسر در شهر قم  که به نام الغدیر نامگذاری شده بود، توسط شورای اسلامی شهر قم به ۹ دی تغییر نام داده شد. مسئله ای  که موجب اعتراض آیت الله صافی گلپایگانی شد. پس از اعتراض این مرجع تقلید نام این تونل  دوباره الغدیر شد. پس از تغییر نام تونل و تعویض تابلوی ورودی تونل، آیت‌الله صافی‌گلپایگانی در دیدار شهردار قم با وی، از این موضوع انتقاد کرد. پس از آن شورای شهر تشکیل جلسه داد و پیگیر موضوع ‌شد و در دیداری دلایل خود را برای آیت‌الله صافی‌گلپایگانی اعلام کرد.

گرچه رئیس شورای اسلامی شهر قم عنوان کرده است “شورا به دلیل تشابه نام الغدیر با چند خیابان، پل و بوستان دیگر نام تونل الغدیر را به ۹ دی تغییر داد” اما این استدلال مورد قبول این مرجع تقلید قرار نگرفت. به گفته یکی از اعضای شورای شهر “این مسائل در دیدار شنبه اعضای شورای اسلامی شهر با آیت‌الله صافی‌گلپایگانی مطرح شد و این مرجع تقلید نیز فرمودند که قم شهر غدیر است و جا دارد تمامی پروژه‌ها و خیابان‌های آن به نام غدیر باشد.”

وی تاکید کرد: “با توجه به فرمایش آیت‌الله صافی‌گلپایگانی نام تونل به همان نام الغدیر تغییر نام یافت و مجوز این تغییر نام نیز برای شهرداری ارسال خواهد شد.”

 همچنین آیت الله سید محمد علی شیرازی از مراجع نزدیک به جنبش سبز در مشهد نیز ماه گذشته در نامه ای به شورای شهر مشهد نسبت به تغییر نام معابر و میادین و نام گذاری 9 دی بر برخی خیابانها  اعتراض کرده بود.

 .