فیلترینگ سایت های گوناگون در ایران

نویسنده

filteringinb.jpg

آنتوان داکور

ایران همچنان درحال گسترش لیست سیاه خود در زمینه سانسور سایت های اینترنتی است. کاربران ایرانی از روز دوشنبه نمی توانند سایت های یوتیوب [YouTube]، نیویورک تایمز و آمازون را روی کامپیوترهای خود مشاهده کنند.

دستورالعمل های جدیدی به تمامی تأمین کنندگان اینترنت در ایران ابلاغ شده، مبنی بر اینکه داده های این سایت ها، که از پرطرفدارترین سایت های جهان هستند، باید فیلتر شوند. این سانسور جدید به دنبال ممنوعیت فروش اینترنت با سرعت بالا [128 کیلوبیت در ثانیه] در اواخر ماه اکتبر 2006 انجام شد؛ دلیل این ممنوعیت جلوگیری از دسترسی به برخی از محصولات فرهنگی “منحط” خارجی ذکر شده است. به گفته گزارشگران بدون مرز، نسخه انگلیسی دایرة المعارف رایگان “ویکی پدیا” که فیلتر شده بوده اخیراً از حالت فیلتر خارج شده؛ این درحالی است که نسخه کردی این دایرة المعارف نیز از چندی قبل به لیست سیاه ایران اضافه شده است.

ژولین پن، مدیر بخش “آزادی در اینترنت” گزارشگران بدون مرز می گوید: “این تدابیر درحال تغییر یک رسانه جهانی هستند و آن را به یک رسانه دوران تحجری تبدیل خواهند کرد.”

وی در ادامه می افزاید: “سیاست دولت ایران دنباله روی از سیاست دولت چین است. الگوی این کشورها بلوکه کردن اطلاعات است، چه ازطریق مطبوعات و رسانه ها و چه ازطریق اینترنت. آنها سایت های خبری را فیلتر می کنند و بهانه شان نیز محصولات فرهنگی است که به نسل جوان مربوط می شود. آنها درحال قطع روابط کاربران اینترنت با بقیه جهان هستند و در این راه از هیچ گونه کنترل و نظارتی نیز رویگردان نیستند.”

ایران با داشتن تعداد 7.5 میلیون کاربر اینترنتی بالاترین رتبه را، پس از اسراییل، [از لحاظ نسبت جمعیتی] در خاورمیانه دارد؛ این درحالی است که این کشور از ماه گذشته به لیست 13 کشور “دشمن اینترنت” [تعیین شده توسط گزارشگران بدون مرز] اضافه شده است.

همچنین لازم به ذکر است که وبلاگ در ایران موفقیت بسیاری کسب کرده و درحال حاضر نیز نقش “رسانه آزاد” را بازی می کند. ازطرف دیگر، موجی از اقدامات تهدیدآمیز در ایجاد ترس و وحشت، و حتی دستگیری و بازداشت، هزاران وبلاگ نویس ایرانی را در پشت صفحه کلیدها نشانه گرفته…

منبع: لیبراسیون، 5 دسامبر 2006

مترجم: علی جواهرفروش