دوست سعید امامی و رسیدگی به تظلم خواهی مردم

نویسنده
مهناز ملکوتی

» حسینیان دنبال ریاست کمیسیون اصل نود

مجلس نهم آغاز به کار کرده و کمیسیون های آن یکی پس از دیگری مشغول سامان گرفتن هستند اما تکلیف کمیسیونی که قرار است به شکایت های مردم از دستگاه های مختلف نظام رسیدگی کند هنوز مشخص نشده؛کمیسیون اصل نود که روح الله حسنیان، از جمله روحانیون امنیتی و یار نزدیک سعید امامی، برای تصاحب کرسی ریاست آن دورخیز کرده است.

“هرکس شکایتی از طرز کار مجلس یا قوه مجریه یا قوه قضائیه داشته باشد، می‌تواند شکایت خود را کتباً به مجلس شورای اسلامی عرضه کند. مجلس موظف است به این شکایات رسیدگی کند و پاسخ کافی دهد و در مواردی که شکایت به قوه مجریه و یا قضائیه مربوط است رسیدگی و پاسخ کافی از آنها بخواهد و در مدت متناسب نتیجه را اعلام نماید و در موردی که مربوط به عموم باشد به اطلاع عامه برساند.”

این پاراگراف، اصل نود قانون اساسی جمهوری اسلامی را تشریح می کند. اصلی که مدت ها پس از انقلاب 57 به فراموشی سپرده شد و در مجلس ششم احیا گشت. در بیان چرایی این اصل هم آمده: “از آنجا که شکایت از عملکرد ارگان‌های وابسته به دولت در دیوان عدالت اداری ممکن است و شکایت از نهادهای قضایی نیز با رجوع به مراجع بالاتر قوه قضائیه قابل پیگیریست. فلسفه وجودی این اصل مربوط به زمانیست که شکایات افراد نتیجه‌بخش و یا ممکن نبوده و شخص به کلیتِ رفتاری یک قوه معترض باشد. در واقع این اصل به عنوان آخرین راه تظلم‌خواهیِ شکایت از طرز کار قوای سه‌گانه را در بر می‌گیرد و شکایت از نهادهای وابسته به دولت یا قوه قضائیه بایستی در دستگاه‌های پیش‌بینی‌شده در قانون صورت گیرد.”

عرف است روحانیونی که در دستگاه قضایی-ـ امنیتی حضور داشته و زمانی حاکم شرع یا دادستان دادگاه های انقلاب بوده اند به ریاست این کمیسیون انتخاب می شوند. محمدحسین انصاری راد، محمدرضا فاکر و محمدابراهیم نکونام، روسای کمیسیون های اصل نود مجالس ششم تا هشتم را برعهده داشتند که آخری هم به دلایلی که هنوز مشخص نیست در انتخابات مجلس نهم ردصلاحیت شد.

حالا مجلس نهم آغاز به کار کرده و کمیسیون های آن یکی پس از دیگری مشغول سامان گرفتن هستند اما تکلیف کمیسیونی که قرار است به شکایت های مردم از دستگاه های مختلف نظام رسیدگی کند هنوز مشخص نشده است.در این میان روح الله حسینیان، از جمله روحانیون امنیتی حاضر در مجلس نهم و دوست سعید امامی، که عضو این کمیسیون شده خود را برای تصاحب کرسی ریاست آن صالح می داند. او روز سه شنبه در گفتگو با خبرگزاری مهر آمادگی خود را برای پذیرش مسئولیت این کمیسیون در صورت معرفی از سوی هیات رئیسه مجلس اعلام کرد. این عضو هیات موسس جبهه پایداری البته این را هم گفته است که “من نه برای ریاست کمیسیون اصل 90 تلاش می کنم و نه از مسئولیت فرار می کنم و اگر هیات رئیسه تشخیص داد بنده را برای ریاست کمیسیون اصل 90 معرفی کند، امتناع نخواهیم کرد و در خدمت هستم.”

حسینیان در جریان انتخابات مجلس نهم هم تاکید کرده بود نمی خواهد کاندیدا شود اما در کمتر از 24 ساعت از تصمیم خود برگشت و برای انتخابات نام نویسی کرد.

 براساس آیین نامه مجلس 8 نفر از اعضای این کمیسیون توسط هیات رئیسه مجلس منصوب می شوند و از طرف دیگر هر کدام از کمیسیون های اصلی یک نماینده برای عضویت در این کمیسیون معرفی می کنند و رئیس کمیسیون نیز با معرفی هیات رئیسه و رأی نمایندگان در صحن علنی مجلس انتخاب می شود.

 

چرا حسینیان؟

روح الله حسینیان به گواه سابقه اش در جمهوری اسلامی، برای کمیسیونی که رییس آن باید روحانی، قضایی و امنیتی باشد،شرایط لازم را دارد. این روحانی زاده شیرازی از ابتدای دهه ۶۰ وارد دستگاه قضایی شد و در سال ۱۳۶۲ به سمت قائم مقامی دادستانی انقلاب اسلامی مشهد منصوب شد. جانشینی دادستانی تهران و سیستان و بلوچستان از دیگر پست‌های وی بوده‌است. دادستان دادگاه ویژه روحانیت تهران، رئیس شعبه ۴ دادگاه ویژه روحانیت، رئیس یکی از دادگاه‌های عمومی تهران، جانشین نماینده دادگاه انقلاب در وزارت اطلاعات فلاحیان، از دیگر پست‌های وی در دستگاه قضایی ـ اطلاعاتی جمهوری اسلامی است. او در دوران وزارت ری‌شهری قائم مقام دادستان انقلاب اسلامی در وزارت اطلاعات بود.اما حامی محمد محمدی ری شهری در انتخابات ریاست جمهوری سال 76 زمانی به عنوان یک چهره سیاسی شهرت یافت که در برنامه چراغ، سعید امامی، یکی از متهمان قتل های زنجیره ای، را “شهید” خواندو خودکشی وی را قتل دانست و به حلقه خاتمی منسوب کرد.

او یک بار دیگر در جریان محاکمه عبدالله نوری، مدیرمسوول روزنامه خرداد در جایگاه عضو هیات منصفه به همراه افرادی چون ابوترابی، نواب، دعاگو، صدیقی و ایزدپناه، رای به محکومیت وزیر کشور دولت های هاشمی و خاتمی داد.

حسینیان پس از حمله نیروهای لباس شخصی و یگان ویژه ناجا به کوی دانشگاه تهران، در جمع طلاب مدرسه حقانی، سناریوی حمله را کار مشترک تاج زاده و بخش هایی از دولت اصلاحات دانست.

او که در دوره دوم ریاست جمهوری خاتمی چندان فعال بود، به رفت و آمد در مرکز اسناد انقلاب اسلامی مشغول شد تا اینکه محمود احمدی نژاد به رییس جمهوری رسید و حسینیان در سال 86 با حکم او به صندلی سعید حجاریان تکیه زد و مشاور سیاسی- امنیتی رییس دولت شد. بدین ترتیب او به واسطه مصباح یزدی و مرتضی آقاتهرانی به جمع حلقه دوم احمدی نژاد پیوست تا اینکه موسم انتخابات مجلس هشتم شد و به همراه آقاتهرانی، کوچک زاده، رسایی، آلیا، الهیان، صدر و نوباوه از سوی رایحه خوش خدمت به لیست جبهه متحمد اصولگرایان پیوست و به عنوان حامی احمدی نژاد راهی پارلمان شد.

 

حسینیان در مجلس هشتم

مجلس هشتم اما سال های فراز و فرود حسینیان بود.او به همراه دیگر حامیان احمدی نژاد ابتدا در ائتلاف حامیان دولت با لاریجانی، حدادعادل را از ریاست مجلس هشتم حذف کردند اما این ماه عسل به دلیل اختلافات لاریجانی-ـ احمدی نژاد خیلی زود به پایان رسید و به کام ها زهر شد. در نزاع فراکسیون رایحه خوش یا همان انقلاب اسلامی با اصولگرایان حامی لاریجانی و اصلاح طلبان، وابستگان این حلقه دو بار سعی کردند حدادعادل و آقاتهرانی را رییس مجلس کنند اما با فاصله آرای بسیار زیاد شکست خوردند.

 

طرح اعدام معترضان انتخابات

حسینیان در بحبوحه اعتراض های پس از انتخابات به همراه 35 حامی دولت طرحی با قید دو فوریت ارایه کردند که براساس آن خواستار تقلیل زمان اجرای حکم محارب از بیست روز به پنج روز شدند. در نامه این افراد خطاب به رییس مجلس آمده بود: “با توجه به حوادث اخیر(بعد از انتخابات دهم) و ضرورت رسیدگی فوری به اتهامات آشوبگران و مجازات مجرمین و بازدارندگی آن از اهمیت خاصی برخوردار است، طرح دو فوریتی ذیل تقدیم می‌گردد: 1- طرح الحاق یک تبصره به ماده 236 آئین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری، 2- ماده واحده- تبصره ذیل به ماده 236 آئین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری الحاق می‌گردد. 3- تبصره- در جرائم مربوط به اخلال در نظم عمومی چنانچه متهم محارب شناخته شود، مهلت مذکور بیست روز به پنج روز تقلیل یابد.”

علی مطهری در واکنش به این طرح و طراح اصلی آن یعنی حسینیان چنین گفت: “آقای حسینیان کلا علاقه خاصی به اعدام دارد. زمانی که ایشان قاضی بود حکم‌های اعدام بسیاری صادر می‌کرد و این به روحیات ایشان برمی‌گردد.”

حسینیان هم در واکنش به رای نیاوردن این طرح به صورت نمایشی از نمایندگی استعفا داد.

اینک نوبت مجلس نهم شده و فردی که “به اعدام علاقه خاصی دارد” داوطلب ریاست کمیسیونی است که باید به تظلم خواهی مردم ناامید از سیستم اداری- قضایی جمهوری اسلامی رسیدگی کند. این عضو شورای مرکزی گروه سیاسی - تبلیغاتی صادق محصولی(جبهه پایداری) که بسیاری او را نفوذی جریان انحرافی در جریان اصولگرا می دانند، علاوه بر کارنامه ضد حقوق بشری خود مشکل دیگری هم برای ریاست این کمیسیون دارد و آن هم عضویت علی لاریجانی، محمدرضا باهنر، محمدحسن ابوترابی فرد، شاهین محمدصادقی و داوود محمدی در این کمیسیون است؛ افرادی که رابطه حسنه ای با حسینیان ندارند.