چرا ایران از دورویی حرف می زند؟

نویسنده

» گزارش کریستین ساینس مانیتور از نیویورک

اسکار پیترسن

باشگاه  اصلی سلاح های هسته ای، که شامل پنج کشور بود تقریبا همچنان به صورت انحصاری باقی مانده است وتعداد آنها  در حال حاضرتنها به 9 کشور دارای زرادخانه هسته ای افزایش یافته است.

ولی شرایط ایجاد آنها هیچ شباهتی به یکدیگر ندارد. در همان حال که پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای (ان پی تی) در نشست 3 تا 28 ماه مه در نیویورک در دست تجدید نظر است،  ایران قویا از “دورویی هسته ای” شکایت کرده است و در این میان حمایت بسیاری از کشور های غیر هسته ای را هم جلب کرده است.

رئیس جمهور ایران، محمود احمدی نژاد، در روز افتتاح نشست فوق گفت: “در اختیار داشتن بمب هسته ای مایه غرور نیست، بلکه باعث انزجار و شرم آوراست.” وی گفت از آن شرم آور تر استفاده از آن برای تهدید سایر کشورهاست، که با هیچ جنایت دیگری درطول تاریخ قابل مقایسه نیست.

اسرائیل پیمان منع گسترش را امضا نکرده است و ایران اغلب به این مساله اشاره کرده و اظهار کرده است که اسرائیل 200 کلاهک هسته ای در اختیار دارد. هند نیز عضو پیمان ان پی تی نیست و اولین آزمایش هسته ای خود را در سال 1974 انجام داده است. با این حال هند در سال 2008 زیر فشار واشنگتن برخی قوانین مربوط  به تجارت هسته ای خود را با محدودیت هایی تغییر داد. این معامله بحث انگیز به هند اجازه  می دهد “از منابع محدود داخلی اورانیوم خود، منحصرا برای ساخت بمب استفاده کند”. این نکته در گزارشی که به تازگی توسط انجمن کنترل سلاح های هسته ای (ACA) منتشر شد ذکر شده است.

اما استفاده بی سابقه آمریکا از بمب هسته ای در جنگ جهانی دوم  نکته ای بود که رئیس جمهور ایران در افتتاحیه کنفرانس بررسی پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای مطرح کرد.

در کنفرانس خلع سلاح هسته ای که در تهران در ماه گذشته، تنها یک هفته پس از آنکه اوباما سران 47 کشور را برای کنفرانس امنیت هسته ای در واشنگتن گرد هم آورد،  برگزار شد،  تصاویردلخراشی از ذرات رادیواکتیو در هیروشیما و ناگازاکی  ارائه شد.

رهبر ایران، آیت الله سید علی خامنه ای گفت: “سیاست فریبنده تنها کشورمهاجم با سلاح هسته ای، که به دروغ ادعا می کند از منع گسترش سلاح های هسته ای دفاع می کند، هرگز موفق نخواهد شد.”

این پیام در میان بسیاری ازنمایندگان طنین انداز شد. در بیانیه نهایی این نشست از اسرائیل خواسته شده به پیمان ان پی تی بپیوندد وبمب های اتمی خود را، به عنوان بخشی از برنامه خاورمیانه عاری از سلاح های کشتار جمعی، رها کند.

جیم والش، یک متخصص مسائل هسته ای در مرکز مطالعات امنیتی ام آی تی در بوستون گفت: خبر خوب ناشی از این کنفرانس خلع سلاح ایران – با همه شعارهای ضد آمریکایی و موضوع  بمب های ناکازاکی که داشت – آن است آنها به طور همزمان پیمان ان پی تی را پذیرفتند و گفتند مرجع رسمی رسیدگی همانا آژانس بین المللی انرژی هسته ای است. این خیلی خوب است …. چون اتفاقا خود آژانس هسته ای به آنها می گوید که باید کارهای بیشتری انجام دهند تا مساله هسته ای خود را حل کنند.

والش افزود: “من فکر می کنم دولت ها خیلی واقعگرا تر از شعارهای خود هستند. این خود از میران دورویی می کاهد.”

 

 

منبع: کریستین ساینس مانیتور- 3 مه