سعید مرتضوی و آمران را محاکمه کنید

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» خانواده محسن روح الامینی:

خانواده محسن روح الامینی، خواستار محاکمه سعید مرتضوی، معاون او و دادیاری شدند که به دستور مرتضوی، احکام انتقال بازداشت شدگان به بازداشتگاه کهریزک را نوشته بود.

محسن روح الامینی، یکی از قربانیان بازداشتگاه کهریزک است که خانواده اش روز گذشته خواهان محاکمه آمران فاجعه کهریزک شدند.

پیش از این خانواده های امیر جوادی فر و محمد کامرانی، دو قربانی بازداشتگاه کهریزک در گفتگو با “روز” اعلام کرده بودند که خواستار محاکمه آمران و قضاتی هستند که از آنان به دادسرای انتظامی قضات شکایت کرده اند.

عبدالحسین روح الامینی، پدر محسن روح الامینی در گفتگویی با هفته نامه “مثلث”، چاپ تهران گفته است که درباره بخشی از پرونده کهریزک که مربوط به دادستان سابق تهران و معاون او به عنوان قضات دستور دهنده اعزام بازداشت شدگان به کهریزک بوده، اقدامی انجام نشده است.

عبدالحسین روح الامینی، دبیرکل حزب عدالت و توسعه ایران اسلامی و از حامیان محسن رضایی در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، از «آقای مرتضوی و معاون ایشان و همچنین دادیاری که احکام آن‏ها را به دستور دادستان سابق تهران نوشته بود» به عنوان آمران فاجعه کهریزک نام برده و گفته که«چندین ماه است که درخواست تعلیق ایشان در دادسرای انتظامی قضات و کیفر خواستش صادر شده تا محاکمه آنها انجام شود، اما متاسفانه بنا به دلایلی که برای ما معلوم نیست، متوقف مانده است.»

روز دوشنبه، صالح نیک بخت، وکیل خانواده امیر جوادی فر به “روز” گفته بود که پرونده آمران از دادسرای انتظامی قضات به دادگاه ارسال شده اما هیچ خبری بعد از ارسال این پرونده به دادگاه ندارد.

در عین حال آقای روح الامینی  ابراز امیدواری کرده “طبق وعده ای که رئیس قوه قضائیه و رئیس دادگاه انتظامی قضات به او داده اند، رسیدگی به پرونده آقای مرتضوی نیز آغاز شود.”

خانم حقیقی، مادر محسن روح الامینی نیز در گفتگو با همین هفته نامه تاکید کرده است که “قطعاً باید به مراحل پیش از حادثه کهریزک نیز رسیدگی شود تا مشخص شود که تصمیم‏گیران با چه منطق و رویکردی دستور انتقال بازداشت شدگان را به کهریزک صادر کردند. قطعاً مسئولیت و درجه خطای آمران از مباشران کمتر نیست. شاید به لحاظ فیزیکی و اجرایی نقشی نداشته باشند، ولی قطعاً به عنوان افرادی که دستور دهنده بودند، مسئولیت دارند و باید پاسخگو باشند.”

دادگاه نظامی تهران اخیرا عاملان فاجعه بازداشتگاه کهریزک را محاکمه و دو نفر را به اعدام و 9 نفر را نیز به زندان، شلاق، انفصال از خدمت و پرداخت دیه محکوم کرده است. مادر محسن روح الامینی در این زمینه گفته است: “افرادی که در این قضیه مقصر بودند، به دو دسته آمر و مباشر تقسیم می‏شدند. آنچه تا به حال مورد رسیدگی واقع شده است، در پایین‏ترین سطح قرار دارد. یعنی افراد اجرایی و کسانی که با ضرب و شتم و بی تدبیری منجر به این جنایت شدند، مورد محاکمه قرار گرفتند و امیدواریم از این سطح فراتر برود و تا رده‏های آمر که مسبب اصلی فاجعه کهریزک بودند، پای میز محاکمه بیایند. چون این‏ها با وجود آنکه از فضای آنجا اطلاع داشتند و می‏دانستند چه اتفاقاتی در آنجا رخ داده است، دستور انتقال جوانان را به کهریزک صادر کردند. با توجه به اینکه حکم مربوط به محدوده‏ای است که اتفاق در آنجا روی داده و فقط اجرا کنندگان را در سطح رئیس، افسر نگهبان و … شامل می‏شود نه فراتر از آن، امیدواریم آمران قضیه نیز مانند مباشران مورد محاکمه قرار گیرند.”

خانواده های قربانیان بازداشتگاه کهریزک در حالی بر محاکمه آمران و بخصوص سعید مرتضوی تاکید دارند که او اکنون رئیس ستاد مبارزه با قاچاق ارز و کالاست.

مرتضوی پیش تر علت مرگ سه تن از بازداشت شدگان را ابتلای آنها به بیماری مننژیت اعلام و از “فقدان ظرفیت در زندان اوین” به عنوان چرایی انتقال بازداشت شدگان به کهریزک یاد کرده بود.

هر دو ادعای او از سوی کمیته ویژه مجلس تکذیب شد و این کمیته از سعید مرتضوی به عنوان صادر کننده دستور انتقال بازداشت شدگان به بازداشتگاه کهریزک نام برد.

بازداشتگاه کهریزک که در جریان پاکسازی منطقه خاک سفید تهران پارس ساخته شده و از سوی نیروی انتظامی در جریان طرح امنیت و برخورد با کسانی که از نظر پلیس اراذل و اوباش نامیده می شدند، مورد استفاده قرار می گرفت، بعد از انتخابات مخدوش 22 خرداد سال گذشته، به محلی برای نگهداری و شکنجه معترضان به کودتای انتخاباتی تبدیل شد.

جمهوری اسلامی مرگ سه تن از قربانیان این بازداشتگاه را رسما پذیرفت اما تاکنون هیچ توضیحی درباره رامین آقازاده قهرمانی و عباس نجاتی کارگر که بعد از آزادی از این بازداشتگاه و به دلیل شکنجه های صورت گرفته در آن، جان باختند، نداده است.

کمیته ویژه مجلس شورای اسلامی در گزارش خود به نحوه کشته شدن سه قربانی بازداشتگاه کهریزک اشاره کرده و درباره محسن روح الامینی نوشته است: “مرحوم روح الامینی در مسیر انتقال از کهریزک به اوین وضعیت وخیمی داشته که هر چه بازداشت شدگان به مأموران محافظ در این خصوص متذکر شده اند، آنان بدون توجه از این مسئله گذشتند. انتقال از کهریزک به اوین با اتوبوس های نامناسب و با ازدحام بسیار زندانیان، آن هم در اوج گرما در ساعت ۱۰ صبح تا ۲ بعدازظهر انجام شد و در اوین نیز علیرغم وخیم بودن وضعیت مرحوم روح الامینی از ساعت ۱۴ الی ۱۷ در نوبت قرنطینه بوده و در ساعت ۱۷ پزشک وی را جهت مداوا به بیمارستان اعزام نمود.”

این کمیته درباره امیر جوادی فر نیز توضیح داده است: “ایشان در زمان دستگیری مورد ضرب و شتم قرار گرفته و قبل از انتقال به کهریزک مداوا گردیده ولی با این حال نامبرده از لحاظ جسمی ضعیف شده بود و توان مقاومت در برابر صدمات جسمی و روحی بازداشتگاه کهریزک را نداشته است و در چهار روز حضور در کهریزک یک بار به پزشک وظیفه زندان مراجعه کرده که مداوای خاصی نسبت به ایشان انجام نمی پذیرد. به هر حال ایشان با حالت وخیم سوار اتوبوس می شود و در همان آغاز حرکت اتوبوس ها نامبرده وضعیت بحرانی پیدا نموده و در بیرون از اتوبوس جان می دهد.”

محمد کامرانی دیگر قربانی بازداشتگاه کهریزک است که در گزارش کمیته مجلس درباره او آمده: “مرحوم محمد کامرانی پس از دستگیری بدون بازجویی به زندان کهریزک منتقل می شود و در آنجا نیز همچون سایر زندانیان مورد ضرب و شتم و تحقیر قرار می گیرد. وی تحمل صدمات وارده را نداشته و پس از بازگشت به زندان اوین به بیمارستان لقمان منتقل می شود و در بیمارستان نیز رسیدگی لازم صورت نمی گیرد. وضعیت بحرانی نامبرده پس از ۳۰ ساعت از انتقال به بیمارستان به خانواده وی اطلاع داده می شود. آنها همان شب فرزند خود را به بیمارستان مهر منتقل نموده، اما انتقال ایشان ثمره ای نداشته و وی در بیمارستان مهر جان خود را از دست می دهد.”