شهرام امیریتحویل شد یا خودش آمد

نویسنده
نازنین کامدار

» ابهام بیشتر در ماجرای دانشمند هسته ای

رسانه های رسمی کشور دیروز به نقل از منابع آگاه از “تحویل دادن”  شهرام امیری، کارشناس فیزیک هسته ای که سال گذشته در عربستان مفقود شده بود، به سفارت پاکستان، دفتر حافظ منافع ایران در واشنگتن، خبر دادند.این خبررااما واحد مرکزی خبربه گونه دیگری گزارش کرد: آقای امیری “ساعاتی پیش با مراجعه به دفتر حفاظت از منافع ایران در واشنگتن، خواستار بازگشت سریع به ایران شده است.”

به این ترتیب در حالیکه خبرگزاری فارس از “تحویل” امیری به سفارت پاکستان خبر داد و آن را«پیروزی دیگری» برای نظام امنیتی جمهوری اسلامی خواند، واحد مرکزی خبراز”مراجعه” وی به دفتر حافظ منافع جمهوری اسلامی نوشت تا داستان پیچیده شهرام امیری، باز هم ابهامات بیشتری پیش رو گذارد.

این خبر ابتدا از سوی خبرگزاری ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت و واحد مرکزی خبر، ارگان اینترنتی صداو سیمای جمهوری اسلامی منتشر شد، و پس از دقایقی در صدر اخبار رسانه ها قرار گرفت. در این میان خبرگزاری های وابسته به نهادهای امنیتی از جمله فارس نیوز و جوان آنلاین، “تحویل دادن” امیری به دفتر حافظ منافع ایران در سفارت پاکستان را “یک پیروزی اطلاعاتی دیگر برای سربازان گمنام امام زمان” نامیدند.

در گزارشی که خبرگزاری  رسمی دولت، ایرنا  منتشر کرده، آمده است: “شهرام امیری که با هدف سند سازی های واهی علیه فعالیت های صلح آمیز هسته ای و در کار مشترکی از سوی سرویس های های اطلاعاتی آمریکا و عربستان ربوده شده بود، دوشنبه شب ساعت 22به وقت محلی تحویل دفتر حافظ منافع ایران در واشنگتن شد و مقامات حاضر در این محل صحت این خبر را تایید کرده اند”.

 

روایت امنیتی

خبرگزاری فارس، وابسته به نهادهای امنیتی ـ نظامی  در گزارش خود که همزمان در رجانیوز و جوان آنلاین هم منتشر شد، با ادعای “فعالیت اطلاعاتی ایران” آورد: “شهرام امیری در کار مشترکی از سوی سرویس های های اطلاعاتی آمریکا و عربستان در کشور عربستان ربوده و به آمریکا منتقل شده بود. با آغاز فعالیت های اطلاعاتی و رسانه ای جمهوری اسلامی ایران، دولت آمریکا مجبور به عقب نشینی شد و نامبرده را تحویل دفتر حافظ منافع ایران در آمریکا داد”.

فارس افزوده است: “اقدامات دستگاه اطلاعاتی کشورمان شکست دیگری در فعالیت‌های اطلاعاتی - امنیتی آمریکا علیه ایران قلمداد می شود، موفقیت این تلاش ها در پی افشاگری های ایران علیه اقدام تروریستی دولت آمریکا و ارایه اسناد معتبر و موثق از ربایش شهرام امیری به سازمان ملل و فشار افکارعمومی جهان محقق شد.این در حالی است که استکبار جهانی با تمام ابزارهای رسانه ای خود و در یک جنگ تمام عیار دیپلماتیک در صدد توجیه این اقدام تروریستی بر آمده بود. اقدامات بهنگام دستگاه اطلاعاتی ایران و ارایه اسناد محکم، در نهایت آمریکا را مجبور به تحویل شهرام امیری به دفتر حافظ منافع ایران کرد”.

گزارش خبرگزاری فارس به انتشار ویدئو های مشکوک از امیری نیز اشاره دارد: “امیری در پیام تصویری که خود آن را ضبط کرده و با شیوه‌ای خاص به دست سربازان گمنام امام زمان رسانده بود، اعلام کرد که در 13 خرداد 1388 در عملیات مشترکی میان تیم‌های ترور و ربایش سازمان اطلاعات آمریکا CIA و استخبارات عربستان سعودی در مدینه دزدیده شده و پس از انتقال کوتاه مدت به جایی نامعلوم در عربستان با هواپیما به آمریکا منتقل شده است. هدف از این ربایش فشار به جمهوری اسلامی ایران در مسئله هسته‌ای و ایراد اتهام غیرصلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان از طریق سندسازی‌های واهی بود. وی در پیام تصویری خود اعلام کرده بود که تحت شدید ترین شکنجه های دستگاه اطلاعاتی ایالات متحده برای ایراد اتهام به جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. اسناد ربایش امیری چندی پیش از سوی مقامات وزارت امور خارجه کشورمان به سفارت سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران تحویل شده بود. رسانه های امریکایی که با نوار پخش شده از صدا و سیمای جمهوری اسلامی مواجه شدند ناچار دست به سند سازی ناشیانه ای زده و با پخش ویدئویی ساختگی از وی، حضور او در خاک امریکا را به درخواست خود امیری دانستند. ادعایی که در نوار پخش شده دوم از امیری توسط وی کاملا رد شد”.

 

ابهام در نحوه تحویل دادن امیری

 هنوز هیچ گزارشی درباره چگونگی “تحویل دادن” شهرام امیری به سفارت پاکستان در واشنگتن منتشر نشده، آن هم درحالی که شهرام امیری پیش از این در نوار ویدیویی مورد تایید خانواده اش و مقامات امنیتی جمهوری اسلامی، خود را “تحت تعقیب سی.آی.ای”، “در معرض خطر مرگ”و “گریخته از زیر شکنجه” اعلام کرده بود. به این ترتیب در حالیکه شهرام امیری به گفته خود از دست ماموران امنیتی آمریکا گریخته بود، معلوم نیست چگونه همین ماموران او را به سفارت پاکستان تحویل داده اند.

گفتنی اینکه پس از مفقود شدن امیری که مقامات جمهوری اسلامی در اظهارات ضد و نقیضی از وی هم به عنوان “دانشمند هسته ای” و هم “یک شهروند عادی” یاد کردند، خبر راه اندازی سایت هسته ای فردو از سوی دولت ایران توسط  مقامات امریکایی فاش شد و مستند آخرین گزارش آژانس انرژی اتمی مبنی بر عدم شفافیت ایران در برنامه های اتمی اش قرار گرفت.

 

پیام های ویدیویی متناقض

در طی هفته های اخیر چند ویدیو از شهرام امیری منتشر شده که در آنها اظهارات ضد و نقیضی مطرح شده و بر ابعاد پنهان “تحویل دادن” وی به مقامات دفتر حافظ منافع ایران افزوده است.

در اواسط خرداد ۱۳۸۹، سیمای جمهوری اسلامی، فیلمی از شهرام امیری پخش کرد که طی آن فرد نمایش داده شده می گفت این فیلم را از آمریکا به دست ایران رسانده‌است. در آن فیلم فردی که خود را شهرام امیری معرفی کرد، همچنین مدعی شد که در شهر توسان ایالت آریزونا مستقر است و توسط نیروهای آمریکایی تحت شکنجه و فشار روحی شدیدی قرار گرفته؛وی همچنین گفت آمریکایی ها از وی خواسته اند در یک مصاحبه تلویزیونی با یکی از خبرگزاری‌های آمریکا ادعا کند که فردی مهم در برنامه هسته‌ای ایران بوده و به درخواست خود به آمریکا پناهنده شده و تعدادی اسناد و مدارک و یک لپ‌تاپ حاوی اسناد را به آمریکا منتقل کرده‌است.

اما در ویدیوی دومی  که در سایت اینترنتی یوتیوب منتشر شد، فردی که خود را شهرام امیری معرفی می‌کرد، با ابراز ناخرسندی از شایعاتی که در مورد او پخش شده، اعلام کرد که در آمریکا به سر می‌برد و افزود: “در اینجا آزادم و به همه اطمینان می‌دهم که در امان هستم.” امیری در این پیام به همسر و فرزندش اطمینان داده بود که آنان را ترک نکرده و آرزوی دیدار آنان را دارد و در خاتمه گفته بود: “از همه درخواست می کنم از ارائه تصویر غلط از من خودداری کنند.”

پس از انتشار این فیلم ها، سفیر سوییس در تهران احضار و اعتراض ایران به آمریکا از طریق این سفارت‌خانه، ابلاغ شد.

گفتنی است، پیش از این گمانه زنی هایی مبنی بر تبادل وی با سه کوهنورد آمریکایی در محافل خبری مطرح شده بود که از سوی رامین میهمان پرست تکذیب شده است.این در حالی است که ماه گذشته قاتل شاپور بختیار همزمان با آزادی کلوتید ریس، تبعه فرانسوی بازداشت شده در تجمعات سال گذشته، به ایران تحویل شد.در همین حال، حضور و نقش پاکستان در دو اقدام امنیتی اخیر ایران یعنی بازداشت عبدالمالک ریگی و ماجرای شهرام امیری، آگاهان سیاسی را نسبت به نقش سرویس های اطلاعاتی این کشور در تبادلات امنیتی حساس کرده است.