امریکایی در خلیج فارس، مقابل ایران

نویسنده

» گزارش فیگارو از وضعیت نظامی منطفه

آدل اسمیت

 

 

واشنگتن استقرار سیستم های ضد موشکی در خلیج فارس را به دلیل حمله احتمالی از سوی ایران سرعت بخشیده است. این اقدام دولت اوباما هفته گذشته در روزنامه های “نیویورک تایمز” و “واشنگتن پست” افشا شد. این دو روزنامه از قول برخی منابع کاخ سفید که نامشان برده نشده، به اقدام های امریکا برای  ”افزایش فشار بر ایران” و همچنین “اطمینان بخشیدن به کشورهای عربی در منطقه” و “آرام کردن اسراییل مبنی بر عدم حمله به ایران” اشاره می کنند. این درحالی است که دولت تهران به هیچ یک از تعهدات بین المللی خود در زمینه برنامه هسته ای پایبند نیست.

اطلاعات نقل  شده در این دو روزنامه در زمانی منتشر می شود که واشنگتن از سوی متحدان اروپایی و اخیراً روسیه حمایت می شود، ولی همچنان در متقاعد کردن چین برای دادن رأی موفق به اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران موفق نشده است. واشنگتن پست از قول یکی از اعضای دولت اوباما می نویسد: “ما از یک سال پیش درحال گسترش توان  سیستم های تدافعی در منطقه هستیم: سیستم های ضد موشکی، سیستم های پدافند هوایی و تقویت ساختارهای لازم در این زمینه.”

 

موشک های پاتریوت

به نوشته نیویورک تایمز، واشنگتن درحال استقرار ناوهای جنگی “اجیس” در سواحل ایران و منطقه خلیج فارس، از جمله کشورهای قطر، امارات متحده، بحرین و کویت است. مقامات امریکایی همچنین در این رابطه با عمان درحال مذاکره هستند. ژنرال پترائوس، فرمانده نیروهای امریکایی در خلیج فارس، اخیراً اعلام کرد که “تأسیس سیستم های تدافعی شامل هشت واحد موشک های پاتریوت است که دو به دو در کشورها مستقر شده اند”.

این سیستم های تدافعی که در برابر موشک های دوربرد شهاب از کارآیی لازم برخوردار نیستند، برای ردگیری موشک های میان برد که ظاهراً با سرعت بیشتری درحال پیشرفت اند استفاده می شود.

کشورهای عربی منطقه نگران وجهه خود در  مردم خویش اند، و می خواهند  نشان ندهند که به  ایالات متحده کمک نظامی می دهند. ولی نگرانی دیگر آنها به افزایش قدرت ایران در منطقه مربوط می شود. آنها در ابتدا بیم آن داشتند که دولت اوباما بیش از حد به دولت جمهوری اسلامی نزدیک شود.

به نوشته واشنگتن پست، همکاری کشورهای خلیج فارس با ایالات متحده از یک سال پیش رو به افزایش بوده. عربستان سعودی نیز با کمک ایالات متحده درحال تشکیل یک ارتش ۳۰ هزار نفری برای حمله احتمالی ایران و القاعده است. امارات متحده عربی که اولین خریدار تسلیحات از امریکاست، از دو سال پیش تاکنون ۱۷ میلیارد دلار خرج کرده ؛ سیستم های تدافعی “تاد” و ۸۰ فروند هواپیمای اف-۱۶ حاصل این معاملات است. این کشور اکنون درحال مذاکره با فرانسه برای خرید جنگنده های “رافال” است. ایالات متحده امیدوار است شیوخ جنوب خلیج فارس را به قدرت  شماره یک منطقه تبدیل کند.

بسیاری از کارشناسان عرب نگران این هستند که یک ایران اتمی می تواند از برتری نظامی خود سود جوید و با تحریک جمعیت های شیعه حاضر در کشورهای عربی همسایه و برانگیختن آنها به  شورش،  ایحاد بی ثباتی کند. ولی ایالات متحده نیز به نوبه خود این نگرانی را دارد که یک ایران مسلح به جنگ افزارهای هسته ای می تواند گسترش اتمی در منطقه را، که به واقع یک رویداد فاجعه آمیز است، رواج دهد.

 

منبع: فیگارو، اول فوریه