توافق بر سر افزودن به تعداد اسامی سران فتنه؟

نویسنده
فیروزه متین

» محاکمه همزمان موسوی، کروبی و احمدی نژاد

به فاصله چند ساعت دو چهره سیاسی از دو جناح متقابل در سخنانی جداگانه از محمود احمدی نژاد به عنوان یکی از “سران فتنه” نام بردند. نخست محمد رضا عارف، از جبهه اصلاح طلبان که گفته آیت الله خامنه ای میرحسین موسوی و مهدی کروبی را سران فتنه نمی داند و عده ای هم معتقدند منظور از سران فتنه، شخص محمود احمدی نژاد است.

 ساعتی پس از این اظهارات، محمدجواد اردشیر لاریجانی هم که بار دیگر پرونده زمین خواری وی از سوی علی مطهری مطرح شده از احمدی نژاد در ذیل “خوارج” و “فتنه گر” یاد کرد.

محمدرضا عارف، کاندیدای اصلاح طلبان در انتخابات دور گذشته، در دیدار با جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران و آنطور که “بهار نیوز”، سایت نزدیک به وی گزارش داده، گفته است: “نباید از سخنان رهبری نیت خوانی کرد. رهبر معظم انقلاب هیچوقت آقایان موسوی و کروبی را به عنوان سران فتنه نام نبرده اند و راس فتنه را متوجه برخی کشورهای خارجی و معاند دانسته‎اند. هر کس از زاویه مورد نظر خود روی برخی افراد نامگذاری می‎کند همانطور که عده ای معتقدند آقای احمدی‌نژاد از سران فتنه است. باید به این موضوع رسیدگی شود، اما رسیدگی باید توسط یک نهاد بیطرف انجام شود و گرنه هر کسی با توجه به دیدگاه و گرایش سیاسی که دارد می خواهد برای آقای موسوی و کروبی حکم صادر کند که این کار درستی نیست”.

 ساعتی پس از انتشار اظهارات عارف، خبرگزاری فارس هم به نقل از محمد جواد اردشیر لاریجانی، از احمدی نژاد به عنوان “فتنه گر” و “خوارج” یاد کرد. او ضمن سخنانی که در واقع در واکنش با اتهامات علی مطهری مطرح شده، با اشاره به اینکه “آنان که در اجرای قانون بوی استبداد به مشامشان می‌رسد باید بدانند که اگر فتنه سال ۸۸ موفق می‌شد، یک دیکتاتوری سکولار و وابسته جایگزین نظام جمهوری اسلامی می‌شد، سینه‌چاکان دموکراسی و دشمنان استبداد باید در صف مقدم مقابله با آن فتنه می‌بودند اما ظاهرا شامه دوستان دچار سرماخوردگی است” افزوده: “تحلیل من این است که چرخه انحراف در فکر، نفاق در عمل و خروج از مدار اتفاق افتاد و ما این چرخه را در رفتار آقای احمدی‌نژاد می‌بینیم چراکه ابتدا در او یک انحراف فکری ایجاد شد که من آن را از نحله غلات می‌دانم؛ مرحوم شیخ مفید روی این نحله خیلی تحقیق کرد، آنها یک شخصیت‌ دینی را می‌گیرند و مقدم بر شرع قرار می‌دهند و در تشیع این موضوع درباره امام زمان اتفاق افتاده است یعنی علاقه ما به امام زمان از باب اقامه دین است و حب و بغض ما باید براساس اقامه دین باشد اما اگر حضرت را مقدم بر دین قرار دهیم این آغاز انحراف است دومین ویژگی نحله غلات این است که لزوم اجرای احکام شرع را بخصوص در حوزه های عمومی شل می‌گیرند”.

گفتنی ست جواد لاریجانی در پاسخ غیر مستقیم به علی مطهری، اشاره ای به پرونده های زمینخواری اش در ورامین و دماوندنکرده است.

علی مطهری بارها بر لزوم محاکمه همزمان رهبران جنبش مردمی ۸۸ و محمود احمدی نژاد به عنوان “سران فتنه” سخن گفته است.

او در ۸ دی ماه امسال نیز همین خواسته را در مجلس تکرار کرد و در نامه سرگشاده دو روز قبل خود خطاب به جواد لاریجانی نیز چنین گفت: “اگر فتنه ختم شده است چرا این‌قدر درباره آن سخن می‌گویید؟! سئوال می‌کنم اگر فتنه ختم شده است حکم مجازات آقایان موسوی و کروبی و احمدی‌نژاد چیست و در کدام دادگاه صالح صادر شده است؟ بنابراین تکلیف فتنه مانند تکلیف بخشی از زمین‌های کشاورزی و دامداری شما برای مردم مشخص نیست و هنوز حکم آن اعلام نشده است. اصل حرف من در نطق اخیر این بود که اگر قرار بر گذشت طرفین از تخلفات و خطاهای یکدیگر نیست، این سه نفر به طور همزمان در یک دادگاه صالح محاکمه علنی شوند، آنگاه هر حکمی صادر شود مورد اعتراض نخواهد بود چون آنها از خود دفاع کرده و حرف خود را زده‌اند ولی وضعیت فعلی عادلانه و قابل دوام نیست و باید به فکر حل مسئله و بازگشت وحدت به جامعه بود”.