گسترش دایره فعالیت بسیج به خارج از کشور

نویسنده

basij560.jpg

شیرین امیری

همزمان با یکی شدن فرماندهی سپاه پاسداران و سازمان بسیج، یکی از نمایندگان ولی‌ فقیه در بسیج از “آمادگی این نهاد برای راه‌اندازی شعب خود در خارج از کشور خبر داد”.به گفته مهدی عابدی، “امروز ما به درخواست سایر کشورها آمادگی ایجاد بسیج در سرزمین آنها را داریم تا روحیه و فرهنگ بسیجی را گسترش دهیم”.

عابدی که در اختتامیه طرح میثاق بسیج در سالن اجتماعات سپاه ناحیه مشهد سخن می‌گفت، با اشاره به اینکه “امروز عمده‌ترین راهکار دشمن برای براندازی نظام، استفاده از تهاجم فرهنگی است و تهاجم فرهنگی خطرناک‌ترین تهدید برای کشور است” اظهار داشت:” امروز تهاجم فرهنگی به شدت از سوی دشمنان نظام در کشور فعال است و این در حالی است که بیشتر این تحرکات از سوی آمریکا و وهابیون صورت می‌گیرد.”

سخنان این مقام بسیجی و نماینده ولی فقیه در شرایطی مطرح می شود که سردار محمدعلی جعفری، فرمانده جدید کل سپاه اعلام کرده از این پس “شخصا” فرماندهی بسیج را برعهده خواهد داشت. این سازمان براساس سخنان فرمانده سپاه و به نقل از آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی و فرمانده کل قوا، قرار است “نیمی از ماموریت سپاه” را بر عهده گیرد و”از این رو باید ساز و کار پرداختن به این ماموریت نیز فراهم شود”.

سردار جعفری که با حفظ سمت، فرماندهی نیروی مقاومت را نیز بر عهده گرفته، بر آن است تا “بسیج، بسیج شود.” امری که با توجه به گسترش ابعاد تهدیدات غربی، حکایت از نگرانی های روزافزون از التهابات داخلی در شرایط جدی شدن تهدیدات خارجی دارد.این سخنان و تغییرات در شرایطی معنا دار می شود که آیت الله خامنه ای، در خطبه‌های نماز جمعه هفته گذشته تهران از احتمال حمله نظامی آمریکا سخن گفت. بر اساس سخنان آقای خامنه ای “اگرچه این احتمال ضعیف است اما به دلیل اهمیت، موضوع باید جدی تلقی شود.”

رهبر جمهوری اسلامی در شرایطی از لزوم جدی گرفتن این “احتمال” سخن گفت که محمود احمدی نژاد و بسیاری از دولتمردان جمهوری اسلامی به صراحت احتمال حمله آمریکا را رد کرده اند.

به گفته منابع آگاه، تدارکات جدید برای کنترل اوضاع داخلی و سپردن نقش ویژِه به سازمان بسیج، حاکی از افزایش نگرانی ها در مورد حمله آمریکا و جدی تر شدن این تهدیدات است.در همین ارتباط است که از یک سو، سازمان بسیج در داخل کشور تقویت می شود و از سوی دیگر، با توجه به تئوری “جنگ های نامتقارن” که این روزها فرمانده جدید سپاه به طور مرتب بر آن تاکید می کند، شعب بسیج گسترش می یابد.

سردارجعفری در آخرین سخنرانی خود در خصوص ورود بسیج به مقوله جنگ، نقش آن را برای مقاومت در برابر دشمن بسیار حائز اهمیت و مثمرثمر خواند و اظهار داشت: “استراتژی‌های سپاه با شرایط روز پیش‌بینی می‌شود و پیشرفت نیز نیازمند رویکردهای جدید است که در سپاه به این مسائل توجه ویژه‌ای شده است.”