تردید در گفتگوهای ایران و آمریکا

نویسنده

» گزارش آنجلس تایمز از مذاکرات با غرب

مقامات ایرانی روز شنبه در مورد حمایت دولت  اوباما از ادامه یافتن برنامه غنی سازی اورانیوم در این کشور، ابراز تردید کردند اما گفتند که این می تواند آغاز خوبی برای ادامه گفتگو ها در مورد برنامه های اتمی تلقی شود.

مقامات ارشد آمریکایی گفته اند که احتمالا به ایران اجازه خواهند داد که تحت نظارت شدید سازمان ملل، به غنی سازی 5 درصد اورانیوم ادامه بدهد.

یکی از مقامات ایران که نخواست نامش فاش شود، گفت که  اگر این پیشنهاد از سوی هر شش کشور گفتگو کنند و آژانس بین المللی انژی اتمی مطرح شده بود، آغاز خوبی برای مذاکرات بود.

آمریکا، در کنار روسیه، چین، آلمان، فرانسه، انگلستان، دور جدید گفتگو ها با ایران را در روز 14 آوریل از سر گرفتند و قرار است این نشست روز 23 مه در بغداد، ادامه پیدا کند.

مقام ایرانی می گوید: “می توانم یک چیز را به شما بگویم و آن این است که ایران هرگز تاسیسات فودر را تعطیل نخواهد کرد.اما در مورد غنی سازی 20 درصدی مذاکره خواهد کرد. می توانم بگویم که پیشنهاد اوباما خبر خوبی بود.”

ایران 210 پاوند اورانیوم 20 درصد تولید کرده است که می گوید از آن استفاده صلح آمیز می کند. اما نزدیک به شش تن اورانیوم 5 درصد نیز تولید کرده است که برای استفاده صلح آمیز زیاد است. آمریکا و متحدانش نگران غنی سازی با درصد بالا هستند زیرا در ساخت بمب اتمی بکار می رود.

مقامات وزارت خارجه در مورد نمایندگان کشورهای مذاکره کننده، نکات مختلفی را ذکر می کنند، مثلا اینکه نماینده فرانسه بی ادب بود، درحالیکه نماینده آمریکا بشدت مودب بود و به نظر می رسد رسید به توافق دشوار باشد.

هر پیشنهادی نیز با تردید زیاد در دو کشور، چه ایران و چه آمریکا، روبرو می شود.

حمیدرضا ترقی، از حزب ائتلاف اسلامی، که روابط نزدیکی با رهبر ایران دارد، می گوید: “ایران با پذیرفتن داوطلبانه پروتوکل الحاقی اشتباه بزرگی کرد و بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی، جاسوسانی بیش نبودند و به هویت دانشمندان اتمی ما پی بردند و آنها را به قتل رساندند.”

وی گفت تنها زمانی که تحریم  ها علیه ایران تشدید شد و ایران از حق مسلم استفاده از انرژی اتمی بر اساس پیمان منع تولید سلاح اتمی، محروم شد، مجلس ایران خود را برای همکاری آماده کرد.

این ممکن نیست که ایران دست از غنی سازی اورانیوم و برنامه های اتمی اش که در میان مردم این کشور طرفدار زیادی دارد، بردارد. اما هم تندرو ها و هم اصلاح طلبان خواستار کم شدن تنش بین ایران و کشورهای غربی هستند که بانک ها و صنعت نفت ایران را تحریم کرده اند.

لس آنجلس تایمز، 29 آوریل